Afskrivningsloven, skat ?
Fra : helle

Dato : 09-08-05 18:20

Goddag
Jeg har lige lukket min virksomhed som har kørt i over 10 år, da jeg
ikke orkede systemets udbyttere mere.

Jeg har i den forbindelse en akkumuleret afskrivningssaldo på
kr.200.000 som er diverse driftsmidler der er køb igennem alle 10 år,
og debeteret aktivkontoen "afskrivninger" og således IKKE fratrukket i
driftsregnskabet. Man kan efter skattelovene afskrive efter
afskrivningsloven eller statsskattelovens § 6 litra a.
Flere af de driftsmidler som er debeteret aktivkontoen, er allerede
nedslidt og kasseret og eksisterer ikke mere.
Nogle af driftsmidlerne, kan også henføres til varer, som allerede er
solgt på en salgsfaktura.

Hvordan kan jeg opnå det størst mulige fradrag i lukkeåret (størst
muligt underskud), med min uudnyttede afskrivningssaldo ?

Kan skattemyndighederne kræve dokumentation for samtlige købsbilag i
alle 10 år som har akkumuleret saldoen, for at anerkende fradrag,
eller SKAL de anerkende at der er en saldo at afskrive på ?
Er der f.eks forældelsesfrist, således at de SKAL anerkende saldoen
uden dokumentation, for de har jo anerkendt alle tidligere
driftasregnskaber hvor tilgangen løbende er akkumuleret.

Gode råd imødeses.
Tak for hjælpen.

Fra : nvm

Dato : 09-08-05 20:28

> [...]
>
> Hvordan kan jeg opnå det størst mulige fradrag i lukkeåret (størst
> muligt underskud), med min uudnyttede afskrivningssaldo ?

Et relevant sted at læse kunne være
Ligningsvejledningen E.C.2.4.9.3
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=102593&vID=200790&i=232#i102593