Skal salgs- og købsbilag have samme nummer~
Fra : Morten

Dato : 09-08-05 10:01

Hej

Når jeg skriver bilag ind i f.eks. summasumarum, så får hvert bilag jo et
nummer (også mine egne salgs-bilag) - vil det sige at mine egne
fakturakopier skal sidde blandet sammen med mine købs-fakturaer i samme
nummersystem? For så skal man jo til at holde øje med både salg og køb, i
forhold til hvilken rækkefølge de er sket i, så de kan sidde i den rigtige
nummerorden ...

/Morten

Fra : Karsten Madsen

Dato : 09-08-05 14:43

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forhold til hvilken rækkefølge de er sket i, så de kan sidde i den rigtige

Der er vel ikke noget krav om at salgsfakturaer sidder i samme mappe som
købsfakturaer. Men hvis du vil sætte dine bilag ind i en mappe i
bilagsrækkefølge - så er svaret : Ja.

Jeg bruger nu det at jeg sætter mine købsbilag ind i en mappe og mine
salgsbilag i en virtuel mappe (de ligger jo i SummaSummarum)

/karsten

Fra : Morten

Dato : 09-08-05 15:54

"Karsten Madsen" <km@x.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger nu det at jeg sætter mine købsbilag ind i en mappe og mine
> salgsbilag i en virtuel mappe (de ligger jo i SummaSummarum)

Det ville jeg også helst, men de skal jo alligevel bogføres i klassekladden,
og får der et bilagsnummer - retter du så bare det manuelt når du skriver
købsbilag ind?

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 09-08-05 16:06

Morten wrote:
> "Karsten Madsen" <km@x.dk> skrev i en meddelelse

> Det ville jeg også helst, men de skal jo alligevel bogføres i
> klassekladden, og får der et bilagsnummer - retter du så bare det
> manuelt når du skriver købsbilag ind?

Der skal være en mappe med salgsfakturaer med fortløbende numre af hensyn
til toldvæsenet. Det er også smartere at bruge 2 af hinanden uafhængige
nummerserier for salg såvel som indkøb.

Kører man debitor og kreditor konti også vil det være smart at give hver sin
debitor sit kontonr., der f.eks. kan være kundens telefonnr. Ved kreditorer
kan man så vælge leverandørens sidste 4 cifte af telefonnumret. Så er der
styr på det.

En 3. ting, der vil være smart, er, at når en indkøbsfaktura bogføres over
kassekladden, har disse bilag sin egen nummerserie, og almindelige
kassebilag sin nummerse´rie. Så er det meget nemmere at holde styr på arten
af de bilag, der optræder.
Karsten H. Jensen

Fra : Morten

Dato : 09-08-05 16:31

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal være en mappe med salgsfakturaer med fortløbende numre af hensyn
> til toldvæsenet. Det er også smartere at bruge 2 af hinanden uafhængige
> nummerserier for salg såvel som indkøb.

Jojo, men det er jo et fakturanummer, og ikke et bilagsnummer ....

> [...]
> kassekladden, har disse bilag sin egen nummerserie, og almindelige
> kassebilag sin nummerse´rie. Så er det meget nemmere at holde styr på

Og der går du altså ind og ændre nummeret manuelt så det passer til dit
system?

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 13-08-05 13:22

Morten wrote:
> "Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Jojo, men det er jo et fakturanummer, og ikke et bilagsnummer ....

Nej, en salgsfaktura påsteres/bogføres med fakturanumret som bilagsnr. Det
vil du også se i de regsnskabsprogrammer, hvor du kan se den faktuelle og
automatiske postering i kassekladden muligt at debiteres kunden.

> Og der går du altså ind og ændre nummeret manuelt så det passer til
> dit system?

Det er noget, du selv bestemmer. Postering af kassebilag skal blot ved selve
posteringsarbejdet påføres et fortløbende nr. gældende for kassebilag.

Indkøbsfakturaer bogføres i nogle systemer med leverandørens kundenr. I de
fleste tilfælde med de sidste 4 cifre af teleffonnr. Ved postering af
købsfakturaer har man den fordel, at det købte, hvis det er rå- eller
halvfabrikata til sin produktion automatisk justerer lageret med varekøbet.

Drejer det sig om køb af driftsmidler, kan de, hvis leverandøren er oprettet
i et kreditormodul, posteres med leverandørens kreditornr. i kassekladden
med samrtidig postering af købsprisen og kreditering på leverandørens konto.

Hvis leverandøren ikke er oprettet i et kreditormodul, posterer/bogfører du
blot bilaget som et kassebilag på den konto, det købte skal posteres og
krediterer det kontoen for varekøb.

Ved betaling krediterer du kasse eller bankkonto og debiterer kontoen for
varekøb.

Det kan være, du kan få Karsten Madsen til at lokke dig til at købe
Summasumarum, der løser dine problemer (hotline) til en rimelig pris.
Karsten H. Jensen