Flere sprog
Fra : JonZ

Dato : 08-08-05 21:04

Hej alle

Jeg har lavet en side hvor jeg bruger flere sprog, det virker
sådan set fint nok, men da jeg på nogle af siderne bare skal
bruge et ord rundt omkring, så giver det en masse kode. Derfor
tænkte jeg, med alle de kloge hoveder der er herinde, må der være
en, der måske kender en bedre løsninng end den jeg bruger. Folk
der bruger siden er alle oprettet som brugere og har valgt det
sprog de vil bruge. Jeg gør følgende:

når de logger ind sættes session("al") til deres sprog.

Derefter opretter jeg dataforbindelse til tabellen "sprog" og så
trækker jeg sproget ud:

set ab = mnbconn.execute("select "& session("la") & " from sprog
where id = 3")
set aa = mnbconn.execute("select "& session("la") & " from sprog
where id = 4")

Men, da jeg på nogle sider bruger 15 forskellige linjer bliver
det til meget kode. Her er det så jeg tænkte om der var en måde
at trække alt sprog ud på en gang, jeg ved jeg kunne bare skrive:

set ab = mnbconn.execute("select * from sprog")

Men hvordan får det så delt op så jeg kan få fat i den rigtige
linje?

Måden jeg får udskrevet mine dataer på er:

if not ab.eof then
response.write (ab(session("la")))
end if

da jeg stadig har de før nævnte 15 linjer bliver det igen til
meeeget kode.

Håber der er en der kan hjælpe mig.

Hilsen JonZ

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 21:16

On 08 Aug 2005 20:03:33 GMT, JonZ <jonz@ofir.dk> wrote:

>Håber der er en der kan hjælpe mig.

Der er mange sider og meninger om sprogstyring i asp, såsom
performance osv.

Prøv at søge på "sprogstyring asp" på google og se om der er nogle
gode ideer.

Jeg lavede på et tidspunkt en side hvor jeg inkluderede en fil med det
valgte sprog og hvor i jeg kun havde konstanter med de korrekte
tekster. Men det blev helt ærligt noget rod at læse koden.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it

Fra : terje

Dato : 08-08-05 22:01

JonZ wrote:
Vet du hvilket språk dine besøkende ønsker? Du kan basere deg på
language verdien satt i nettleseren eller i OS'et, eller la dem selv
velge språk fra en drop down meny. Det siste er best. På min maskin
kjører jeg nå engelsk nettleser og norsk OS. Hvordan vet du hvilket
språk jeg ønsker å benytte?

> når de logger ind sættes session("al") til deres sprog.

Hvis det ikke dreier seg om å oversette en hel site så tror jeg du er på
rett spor. Når jeg vet hvilket språk jeg skal benytte, så henter jeg
stringene fra databasen med en gang, alt i ett enkelt kall. Deretter
ville jeg lagt de ulike stringene i ulike session variabler. 15 session
variabler er ikke noe problem (med mindre vi snakker om Amazon eller noe
tilsvarende).

Så istedet for dette:

> if not ab.eof then
> response.write (ab(session("la")))
> end if

Heller dette:

1) Få ønsket språk
2) Call HentFraDatabase(valgtSpraak)
3) Legg stringene i session variabler:
Session("Setning1") = rs("Setning1")
Session("Setning2") = rs("Setning2") etc
4) På de sidene der du trenger det så skriver du: Response.Write
Session("Setning1")

Koden som du benytter til å hente ut stringene kan du plassere i en egen
fil som du inkluderer, eller legge alt i en en klasse.

Mine 2 øre
terje