Hvor mange har skiftet!
Fra : -= JF =- priv

Dato : 07-08-05 18:43

Var det telestyrelsen der havde regnet på hvor meget man kunne spare ved at
skrotte fastnettet og gå på mobilen?

Anyway, vi har nu bestilt et nyt abonnement hos Telmore og skrotter
fastnettet så snart simkortet lander.

Ren nysgerrighed... Hvor mnge andre har gjort det samme?

Mvh John

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-08-05 18:55

> [...]
> fastnettet så snart simkortet lander.
> Ren nysgerrighed... Hvor mnge andre har gjort det samme?

Jeg har aldrig haft 'rigtig' fastnet, men jeg har dog et fastnetnummer på en
IP-telefon, som koster hele 7,50 kr om måneden i abonnement. Jeg kan kan
derfor ringe til 8 øre per minut og vigtigere, folk kan også ringe til mig
uden at det er nødvendigt for dem at betale mobiltakst.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : -= JF =- priv

Dato : 07-08-05 19:11

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig haft 'rigtig' fastnet, men jeg har dog et fastnetnummer på
> en IP-telefon, som koster hele 7,50 kr om måneden i abonnement. Jeg kan
> kan

Vi kan også få IP-telefoni i vores antenneforening, men det kører ikke godt
nok til at vi vil skifte endnu... Når evt. børnesygdomme er luset ud,
skifter vi nok til IP.

Mvh John

Fra : Else Holm

Dato : 07-08-05 20:01

> [...]
> abonnement. Jeg kan kan derfor ringe til 8 øre per minut og
> vigtigere, folk kan også ringe til mig uden at det er

Vi overvejer også at skifte fastnet-telefonen ud til fordel for
IP-telefoni, men jeg synes ikke jeg kan finde ud af, hvad der
rent praktisk sker, når man har IP-telefoni.
1) Har telefonen begrænset rækkevidde, fordi den skal være i
nærheden af pc'en?
2) Vi har flere telefoner koblet på det samme fastnetnummer, så
vi har et apparat i næsten alle rum. Kan det samme lade sig gøre
med IP-telefoni?

--
Else

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-08-05 20:22

> [...]
> rent praktisk sker, når man har IP-telefoni.
> 1) Har telefonen begrænset rækkevidde, fordi den skal være i

Når du får IP-telefoni, kan du enten vælge mellem en telefon med Ethernet
stik, som kobles til din netværksswitch på linje med en computer, eller en
adapter som har et normalt RJ11 telefonstik på udgangssiden. Du kan herefter
koble dine gamle fastnettelefoner på adapterens udgang. Ved ikke helt hvad
du mener med rækkevidde? Så vidt jeg ved, kan det normalt ikke lade sig gøre
at bruge sin mobiltelefon som headset for IP-telefonen.

> 2) Vi har flere telefoner koblet på det samme fastnetnummer, så
> vi har et apparat i næsten alle rum. Kan det samme lade sig gøre
> med IP-telefoni?

Det kommer lidt an på hvilken adapter i køber, hvor mange telefoner den kan
trække. Udgangspunktet er dog at hvor telefonerne førhen skulle trækkes fra
det telefonstik der kommer ind i huset, skal de nu trækkes fra adapteren.
Hvis adapteren ikke kan levere tilstrækkelig strøm til alle telefonerne, kan
man nok købe en repeater / aktiv fordeler af en slags, men det skal jeg ikke
kunne sige.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Else Holm

Dato : 07-08-05 21:22

> [...]

aktiv
> fordeler af en slags, men det skal jeg ikke kunne sige.

Tak for svaret - det ser jo ud til, at det stort set kan fungere
som vore alm. telefoner, så det varer vist ikke længe, før vi
tager springet!

--
Else

Fra : Robert Andersen

Dato : 07-08-05 19:01

> Anyway, vi har nu bestilt et nyt abonnement hos Telmore og skrotter
> fastnettet så snart simkortet lander.
>
> Ren nysgerrighed... Hvor mnge andre har gjort det samme?

Vi overvejer at skippe fastnet telefonen, da en stor del af vores regning
går til samtaler fra fastnet til enten konens eller min mobil. istedet køber
vi nok en 3 telefon til konen (jeg har en), med 3talk250, der er fri samtale
mellem mobilerne (på 3's net) og 250 min taletid per mobil til andre
samtaler.

Nogle af årsagerne til at vi måske bibeholder fastnettelefonen er, at det
ikke er fair over for venner og familie at de skal ringe til mobil for at
snakke med os.

- og så har vi en beocom 6000 som ser skide godt ud det ville være synd
hvis den skulle væk....

/Robert

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-08-05 19:12

Hej,

On Sun, 7 Aug 2005 20:00:46 +0200, "Robert Andersen"
<rowand@get2net.dk> wrote:

>- og så har vi en beocom 6000 som ser skide godt ud det ville være synd
>hvis den skulle væk....

Jeg syn's i øvrigt også stadig lydkvaliteten i en fastnet er bedre end
mobil... Og min beocom 6000 dækker hele huset uden "døde områder" hvis
man går rundt med den, som mobilen kan have - men ja - bor også lidt
ude på landet..

** Lars

Fra : -= JF =- priv

Dato : 07-08-05 19:14

"Robert Andersen" <rowand@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle af årsagerne til at vi måske bibeholder fastnettelefonen er, at det
> ikke er fair over for venner og familie at de skal ringe til mobil for at
> snakke med os.

Fint nok!
Vi var inde i samme overvejelser, men besluttede os alligevel for at vi ikke
vil have udgifter for at andre kan spare.

> - og så har vi en beocom 6000 som ser skide godt ud
En rigtig lækker tlf. (som konen absolut ikke kunne li' da hun så prislappen
)

Mvh John

Fra : Thomas B

Dato : 07-08-05 19:31

Har også skippet fastnet.

Mvh. Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-08-05 19:34

"-= JF =- priv" <@> skrev:

>Anyway, vi har nu bestilt et nyt abonnement hos Telmore og skrotter
>fastnettet så snart simkortet lander.

>Ren nysgerrighed... Hvor mnge andre har gjort det samme?

Jeg droppede fastnet for et år (?) siden, men det skyldes at jeg
taler så lidt i telefon og havde regnet ud at jeg kunne spare ved
at få mobil. Jeg betalte ca. 170 kr. om måneden til TDC og senere
Tele2. Nu ligger mit forbrug omkring 125-150.

Jeg har overvejet IP-telefoni, men jeg har haft analogt udstyr,
ISDN-udstyr og trådløst udstyr for mange tusind kroner, så jeg
bliver lidt træt i mit hoved ved tanken om at jeg igen skal bruge
penge på udstyr. Det vil dog være hensynsfuldt over for dem der
ringer til mig og betaler blodpenge for forbindelsen, så måske

Bertel

Fra : Georg

Dato : 07-08-05 19:51

Har udelukkende fastnet for at bruge ADSL. Ringer kun fra mobilen....

Georg

Fra : Susanne

Dato : 07-08-05 19:57

Vi fik IP-telefoni (telefin) til jul. Det virkede nogenlunde, så vi opsagde
vores fastnet. Vi har bredbånd på fællesantennen så det kan godt lade sig
gøre. Efter ca. 2 måneder "gik det i kuk" dvs. vi kan ikke høre dem som
ringer op til os. Så nu har vi opsagt IP-telefonen og kører kun på mobilen.

Susanne

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 07-08-05 20:05

On Sun, 7 Aug 2005 19:42:53 +0200, "-= JF =- priv" <@> wrote:

> [...]

>fastnettet så snart simkortet lander.

>Ren nysgerrighed... Hvor mnge andre har gjort det samme?

Masser - mobiltelefoni har jo været billigere end fastnet for alle med
begrænset talebehov i de sidste fire-fem år eller mere.

TDC havde 3,2 mio. fastnetkunder i 1999, mens der "kun" er omkring
2,5 mio. tilbage i dag, men om de er skiftet til mobiltelefoni, til
IP-telefoni eller blot er døde eller afmeldte, er ikke til at sige.

Lars

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 07-08-05 20:14

<jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2,5 mio. tilbage i dag, men om de er skiftet til mobiltelefoni, til
> IP-telefoni eller blot er døde eller afmeldte, er ikke til at sige.

Mon ikke de blot lige som jeg og mange andre bare er rykket væk fra TDC og
over til en af de andre fastnet-udbydere, fx Tele 2.

Vore fastnet ligger på 50-70 kr. om måneden plus abonnement. Vi er i
ejerforeningen lige skiftet til jay.net med bredbåndet, og der følger også
(IP) telefoni med, så det regner vi med at skifte til i løbet af et par
uger.

Jeg ville ikke drømme om at undvære en fastnet-forbindelse (nummeret). Det
udleverer jeg kun til bestemte venner og familie, hvorimod mobilnr. gives
væk i flæng. Mobilen kan let slukkes, og så ved jeg, at fastnet-opkald
normalt er "vigtige".

Jeg kunne måske fristes til at lukke fastnettet, hvis opkald til mobiler fra
fastnet blev billigere. Men så længe teleselskaberne skummer fløden, så kan
man sgu ikke være det bekendt.

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 08-08-05 15:54

On Sun, 7 Aug 2005 21:14:03 +0200, "Kasper Hyllested"
<kasper.hyllested@ghh.jay.net> wrote:

>Mon ikke de blot lige som jeg og mange andre bare er rykket væk fra TDC og
>over til en af de andre fastnet-udbydere, fx Tele 2.

Sorry, der manglede et ord - der skulle stå: ", mens der totalt "kun"
er omkring 2,5 mio. tilbage i dag....."

Så de 2,5 mio. inkluderer altså alle selskabers fastnetkunder. Tallet
stammer fra Telestyrelsens statistik.

Lars

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-08-05 16:16

-= JF =- priv wrote:
> [...]
> fastnettet så snart simkortet lander.
>
> Ren nysgerrighed... Hvor mnge andre har gjort det samme?

Jeg gjorde med udgangen af 2003... også til Telmore...

Thore Jensen