Franchise - krav til dokumentation..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 07-08-05 15:25

Hvilke krav stiller de danske myndigheder til dokumentation omkring
franchise? Her tænker jeg på en virksomhed fra et ikke EU land som tilbyder
franchise. Hvad skal såden en aftale indeholde, og kan jeg læse om kravene
på en hjemmeside et sted?

Der er ikke meget ved at betale franchise afgift og finde ud af at
dokumentationen for udgiften ikke er nok til myndighederne, så derfor er det
nok bedst at være på forkant

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 08-08-05 09:16

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote in message

> Der er ikke meget ved at betale franchise afgift og finde ud af at
> dokumentationen for udgiften ikke er nok til myndighederne, så derfor er
> det
> nok bedst at være på forkant

Hvis din virksomhed er indstillet på at betale for en vare / ydelse (f.eks.
franchise-afgift), så er det som udgangspunkt tilstrækkeligt når regning
m.v. foreligger, da de færreste virksomheder er interesseret i at betale
andre virksomheder mere end højst nødvendigt.

Eneste problem jeg kunne forestille mig er, hvis det er virksomhedens
overskud du forsøger at kanalisere ud af landet på den måde til lavere
beskatning andetsteds i en bekendts virksomhed og beløbet efter skat så
kommer tilbage til dig via kontanter. Men det problem er ikke specielt for
franchise - det kan også forekomme i andre sammenhænge.

hilsen
Uffe

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-08-05 18:47

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]

> m.v. foreligger, da de færreste virksomheder er interesseret i at betale
> andre virksomheder mere end højst nødvendigt.

Ok.

> [...]
> kommer tilbage til dig via kontanter. Men det problem er ikke specielt for
> franchise - det kan også forekomme i andre sammenhænge.

Det er vel her dokumentationen kommer ind? Ellers kunne enhver jo fremstille
en regning fra udlandet og hævde det gik til franchise. Jeg tænkte mere på
om der er et register over virksomheder, der tilbyder franschise, som
myndighederne slår op i, for at se om der er tale om reelt franchise eller
det er noget fup.

--
http://www.lalala.dk - Dolph den lyseblå flodhest

Fra : Jonas Kofod

Dato : 08-08-05 21:21

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> om der er et register over virksomheder, der tilbyder franschise, som
> myndighederne slår op i, for at se om der er tale om reelt franchise eller

Den problemstilling du præsenterer er jo en potentiel mulighed for snyd,
ikke blot for franschise, men osse en række andre transaktioner. Du kan osse
købe en skrivemaskine til overpris. Varelageret kan "blive væk". Det kan
være betaling for en "fidus-hjemmeside". I alle tilfælde fører fiktive
betalinger til at værdier "udføres" udenom den nationale beskatning.
Franschise er naturligvis mere oplagt da det er en uhåndterlig vare der ikke
kan kan tælles eller måles og derfor er nemmere til fiktive transaktioner.
Dette var bare for at illustrere at franschise ikke er enestående i den
sammenhæng og der ikke er enestående regler herfor. Alle nævnte tilfælde
kommer ind under transfer pricing og der er ikke nogle klare, generelle
regler for hvornår det er ok og officielt godkendt. Blot er det ulovligt når
der bruges fiktive priser for at omgå beskatning. Derfor er der krav om
tilstrækkelig dokumentation for udgifter (for alle ting og ikke blot
franchise).
Hvis du står med et konkret problem tror jeg det mest fornuftige ville være
at spørge din lokale skatteregion hvad de mener er tilstrækkelig
dokumentation for din (reelle) franchise udgift - ikke blot fordi de er "dem
der ved det" men osse fordi de er dem der i første omgang vil skulle "dømme"
det ok eller ej.