Opdræt af saltvandsfisk
Fra : Jan Boegh

Dato : 05-06-01 12:18

Jeg har lige læst en meget spændende artikel om komerciel opdræt af
saltvandsfisk i Naturens Verden (nr 2 - 2001 s. 16-27), hvor forfatteren
behandler forskellige aspekter ved opdrættet - og herunder nævner han også
noget om nogle danske projekter.

Oven på denne spændende artikkel, får jeg lyst til at kyle alt ferskvandet
ud og begynde (igen) med saltvand (men det går nok over igen, når jeg ser på
priser.

Men jeg kunne godt lide at høre (se) om der er nogle af gruppens læsere, der
beskæftiger sig med saltvand og opdræt af enten fisk eller bløddyr.

Dernæst kunne jeg godt lide at vide om der er erfaringer med noget godt
litteratur, der beskæftiger sig med opdræt af saltvandsfisk/bløddyr eller
har vink om andre kilder til dette spændende område.

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 13:13

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> behandler forskellige aspekter ved opdrættet - og herunder nævner han også

Hvilke fisk var det der blev opdrættet herhjemme??
Jeg ved at der i blandt andet Amerika, bliver lavet en hel del. F.eks
klovnfisk
bliver lavet i stor stil. De skal jo selvfølgelig heller ikke betale en
formue for at varme vandet op,
samtidig er vandet jo gratis, hvis de lægger opdrætcentrene de rigtige
steder.

> Oven på denne spændende artikkel, får jeg lyst til at kyle alt ferskvandet
> ud og begynde (igen) med saltvand (men det går nok over igen, når jeg ser

> priser.

Jeg har selv lige sat et 250L op med saltvand, det er så nyt at der ikke
er fisk i det endnu.
Det der fik mig op af starthullerne igen, var et besøg hos en bekendt på
Fyn som havde lavet et flot
576 L med masser af bløddyr og levende koraler.
Mit akvarie skal primært indeholde forskellige små levende koraller,
rørorme og lign.
Selvfølgelig skal der lige et par fisk i også, men ikke mere end et par
stykker.

For 25 år siden havde jeg saltvand første gang, men blev noget fustreret
over alle de problemmer der var
med at holde PH oppe og nitrit/nitrat nede.
Det er tilsynelandende et overstået problem, da man i dag kan betale sig
fra næsten alt.
Saltvand hobbyen ville nok have en meget større udbredelse, hvis det ikke
var så hulens dyrt at starte op.
Jeg har ikke noget bud på hvad det har kostet mig at lave det 250l da jeg
havde nogle ting, og andre ting
har jeg fået tin indkøbspris.

> Men jeg kunne godt lide at høre (se) om der er nogle af gruppens læsere,
der
> beskæftiger sig med saltvand og opdræt af enten fisk eller bløddyr.

Desværre er det ikke blevet til noget opdræt endnu, men det virker ikke
efter hvad jeg har hørt,
til at være noget problem at opdrætte bløddyr og levende koraller, incl.
stenkoraller.

> Dernæst kunne jeg godt lide at vide om der er erfaringer med noget godt
> litteratur, der beskæftiger sig med opdræt af saltvandsfisk/bløddyr eller
> har vink om andre kilder til dette spændende område.

Der er en dansk side der hedder: http://www.reefers.dk/ den har en
debat side, hvor medlemmer
svarer på spørgsmål. og mange gange går det virkeligt hurtigt med svarene.

Jeg har også fundet en tysk side, som også har engelsk tekst:
http://korallenriff.de/

Der er en sektion med billeder, og der er nogle virkeligt store og flotte
akvarier imellem.

Nu bor du jo langt oppe i Jylland, og der er desværre ikke mange
forretniger der gør noget i saltvand.
Ham der var i Aalborg er jo officelt lukket, og ellers skal du helt til
Viborg for at finde noget.

Håber at du får lyst til at kaste dig over det saltevand også.

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-06-01 16:09

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Hvilke fisk var det der blev opdrættet herhjemme??

Meget kort beskriver artiklen at et firma fra Hørsholm/Helsingør med navnet
ADAS har opdrættet mindst 10 arter klovnfisk i komerciel skala.

> [...]
> formue for at varme vandet op,
> samtidig er vandet jo gratis, hvis de lægger opdrætcentrene de rigtige

Forfatteren til artiklen, Michel Arvedlund, hævder at man i dag kan opdrætte
klovnfisk 'pærenemt' (når man altså er ekspert .
Opvarmning af vand er nok ikke den store udgift i lukkede systemer - det er
nok nærmere udskiftningen af vand samt eventuelt krav til belysning og strøm
til pumper.
Jeg har tidligere rodet med en ide om at lave et 1m3 stort filter, men det
der faktisk afskrækkede mig er forbruget af strøm til pumperne. Jeg er dog
meget fristet - og når den sidste unge flyver fra reden her i famillien
forventer jeg at inddrage hans værelse til et projekt.

> Mit akvarie skal primært indeholde forskellige små levende koraller,
> rørorme og lign.
> Selvfølgelig skal der lige et par fisk i også, men ikke mere end et par
> stykker.

Jeg har i den senere tid set flere eksempler på disse bløddyrsakvarier - de
er meget flotte.

> For 25 år siden havde jeg saltvand første gang, men blev noget fustreret
> over alle de problemmer der var
> med at holde PH oppe og nitrit/nitrat nede.

Jeg synes ikke det voldt de store problemer at holde pH og ammonium/nitrit
nede - men fandt det gevaldigt kostbart at holde nitrat nede ved udskiftning
af vand. Jeg aner ikke hvad kunstigt saltvand koster i dag.

> [...]
> efter hvad jeg har hørt,
> til at være noget problem at opdrætte bløddyr og levende koraller,

Nej, tilsyneladende er der rimeligt styr på korallerne. Dog er jeg
afskrækket af brugen af HQI-lamper med det deraf følgende vanvittige
elforbrug. Jeg kunne godt tænke mig at prøve nogle af de koraller, der gror
nede i de lidt dybere lag eller i huler og grotter. Kravet til lys må
nødvendigvis være mere behersket her.

> Der er en dansk side der hedder: http://www.reefers.dk/ den har en
> debat side, hvor medlemmer
> svarer på spørgsmål. og mange gange går det virkeligt hurtigt med
svarene.

Det var nok en ide at spørge der.

> Nu bor du jo langt oppe i Jylland, og der er desværre ikke mange
> forretniger der gør noget i saltvand.
> Ham der var i Aalborg er jo officelt lukket, og ellers skal du helt til
> Viborg for at finde noget.

Heldigvis ager jeg ofte til den store grimme by derovre ved svenskens land

> Håber at du får lyst til at kaste dig over det saltevand også.

Lysten er der - meget!

mvh
Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-06-01 16:23

Tilføjelse:

Michael Arvedlunds artikel tager tilsyneladende udgangspunkt i :

http://www.spc.org.nc/coastfish/news/lrf/4/Job.htm

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 23:32

> [...]
navnet
> ADAS har opdrættet mindst 10 arter klovnfisk i komerciel skala.

Problemmet her hjemme er at så længe det er meget billigere at få den fra
udlandet
bliver det aldrig nogen stor succes. Det har faktisk været forsøgt
tidligere herhjemme.

> Forfatteren til artiklen, Michel Arvedlund, hævder at man i dag kan
opdrætte
> klovnfisk 'pærenemt' (når man altså er ekspert .

Ja, det meste er jo nemt når man først kan det.

> [...]
> meget fristet - og når den sidste unge flyver fra reden her i famillien
> forventer jeg at inddrage hans værelse til et projekt.

Det lyder meget dyrt, men i dag bruger pumperne heldigvis ikke så meget
strøm som tidligere.

Er han ved at lære at baske med vingerene??

> Jeg har i den senere tid set flere eksempler på disse bløddyrsakvarier -
de
> er meget flotte.

Ganske enig det var også det der fik mig til at hive muldvarp skindet op
igen.

> [...]
udskiftning
> af vand. Jeg aner ikke hvad kunstigt saltvand koster i dag.

Det er lidt sjovt, men jeg synes at kunne huske, at jeg betalte omkring
100 kr for
salt til 250 l. idag koster det omkring det dobbelte, og med de
prisstigninger der har været
er det faktisk blevet billigere.

> [...]
gror
> nede i de lidt dybere lag eller i huler og grotter. Kravet til lys må

Der er jeg ved at tro, det drejer sig om pest eller kolera!
De blødkoraller der kræver meget lys, fodrer stort set sig selv ved hjælp
af deres
zooxantheller, hvor imod dem der lever dybere nede, kræver fodring.
Stenkoraller skal dog stadig fodres.

> Heldigvis ager jeg ofte til den store grimme by derovre ved svenskens land

Herovre har vi en meget fin butik der hedder Decocean i Glostrup, han har
kun saltvand
og har normalt et stort udvalg i koraller. Butikken er ikke helt færdig,
men det bliver den efter hånden
som pengene er der.
Jeg har også hørt om en butik i Malmø, den regner jeg med at kigge på i
weekenden.

Carsten

Fra : Torben Lundvall

Dato : 05-06-01 20:05

Hej Jan,

Jeg synes altså det er for dårligt at du ikke er kommet igang med det
saltvand endnu!!!!!
Du skrev om det dersens folkevognssaltvand for et par år siden og nu har det
kostet mig en formue... *G*

Efter nogen tid med mit saltvand var jeg lige ved at droppe det ferske, for
det var da noget kedeligt noget...men det gjorde jeg heldigvis ikke for der
er for og imod i begge verdener. Ligenu har jeg bare et 250l saltvand som
kører meget stabilt. Halvdelen(bogstaveligt) er fyldt med Caulerpa-alger,
den anden del med koraller(ikke bogstaveligt!), der er en lille dødsyg
skummer som nærmest kunne undværes og 9 fisk. 6x20 Watt lysstofrør. Dertil
kommer varmelegeme og overløbsfilter. Det er et slags "hollandsk" saltvand,
har også en "akademisk" benævnelse i saltvandsverdenen, men jeg gider ikke
lige slå det op nu. Så man behøver altså ikke alt det der dyre udstyr ?!?
(Jeg ville nu nok investere i det hvis akvariet var 2-3 gange så stort)

Mht. opdræt har jeg flg. erfaring: Jeg har haft lånt et ynglepar Premnas
Biaculeatus(Fløjls-klovnfisk) som lagde æg hos mig ca. 20 gange...jeg har
prøvet rigtig, rigtig, rigtig mange ting men bedste resultat var 2 (skriver
TO) unger. Det afgørende punkt - bortset fra en timing der skal måles i
halve timer - er rigeligt egnet foder (Plankton).

Desuden kender jeg til flere kuld unger af Pterapogon Kauderni, sjov fisk
med sjov adfærd og levested - og så er den mundruger (hannen), får rimeligt
nemt unger, og de kan spise Artemia fra dag 1.

Mig bekendt er opdræt i DK nærmest nul, men tyskerne er vist gode?

Mvh
Torben

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 23:44

Torben Lundvall <lundvall@post4.tele.dk> skrev i en

> [...]
> nemt unger, og de kan spise Artemia fra dag 1.
>
> Mig bekendt er opdræt i DK nærmest nul, men tyskerne er vist gode?

Efter hvad jeg har hørt, skulle der ved Fredericia, være en der har lavet
en del
af Pterapogon kauderni.

Har du så meget Caulerpa, at du kan undvære end tot?

Carsten

Fra : Laila

Dato : 06-06-01 22:50

Hej Jan.

Jeg har saltvand.
Har en del "yngel" af skiveanemoner, af forskellig slags, og polypper.
Ingen fisk der yngler !

Laila
Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9fif5d$l92$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : M Sørensen

Dato : 14-06-01 00:31

Jeg har haft "opdræt" af kaudernien, men desværre blev ungerne hurtigt spist
af de andre fisk, da jeg ikke havde muligheden for en seperat bolig til dem
;-(. så decideret opdræt blev det ikke helt til.
Det kan lade sig gøre men det kræver særskilte akvarier.

MVH Martin Sørensen

www.reefers.dk