Batteri isolator, Isodeskiller, lade-skill~
Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 07-08-05 00:43

Hejsa...

Kært barn har mange navne !

Jeg vil være "sød" ved vores båd og sætte et forbrugsbatteri i skibet.
Det er der som så ikke noget nyt i, det har jeg gjort før. Men det koster på
lade tiden og styrken, da der typisk er 0.2-0.4v spændingstab ved brug af de
typiske anvendte ala Septor og Hella.
Men de nye Mosfet adskillere har 0-0.1v spændingstab, det er jo yderst
interssant. Men jeg har kun kunne finde Mastervolt BatteryMate og MBI, de
koster KASSEN, findes der andre ?

Leon

Ønsker jer alle Hobie-vejr og 20+kn
55.18.728N 11.10.018E
www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-08-05 12:23

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Men de nye Mosfet adskillere har 0-0.1v spændingstab, det er jo yderst
> interssant. Men jeg har kun kunne finde Mastervolt BatteryMate og MBI, de
> koster KASSEN, findes der andre ?

Lynettens bådservice har en fransk version af en septor. Der er link på
deres hjemmeside. Jeg har skrevet om den før, men kan ikke i skrivende stund
huske navnet. Problemet er bare, at den lægger batterierne sammen, når den
lader, så man får således problemer med en lader med høj hvilespænding.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 07-08-05 19:36

> [...]
> lader, så man får således problemer med en lader med høj hvilespænding.

Kan du uddybe det lidt? Jeg har sådan en dims liggende - købt sammen med en
Dacon lader - men jeg har ikke monteret den endnu.
Den ligger nede på båden, så jeg kan ikke tjekke navnet lige nu, men hvis
det er den samme, som omtales på Dacons hjemmeside, så lader der ikke til at
være et problem. De skriver bl.a.:
"Fra TECSUP har vi modtaget denne lille ladefordeler, velegnet til at tage
sig af ladestrømmen fra motorens generator. Den oplader først startbatteriet
og derefter forbrugsbatteriet og når begge er fuldt opladet, skiller den
batterierne igen fra hinanden."

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-05 17:18

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> [...]
> det er den samme, som omtales på Dacons hjemmeside, så lader der ikke til

Problemet er, at har man en god switchmodelader, så registerer den den høje
ladespænding, og bliver derved aktiveret, så den lægger de to batterigrupper
sammen. Det er jo ikke meningen, når man netop har en lader med to
uafhængige ladegrupper. Dernæst er der et problem, når man har to grupper,
der kan strømmen løbe baglæns, når man ikke åbner for begge hovedafbrydere,
hvis man monterer den direkte på batterierne, som de foreslår.

Derfor har jeg monteret den som du ser her: www.myboat.dk/ladetegning.jpg

Du skal ikke lade dig narre af, at der står septor på tegningen, det er den
lille fra Tecsup, jeg har brugt. Jeg skrev i øvrigt til den franske fabrik
for at få en kommentar til problemet med at strømmen kan løbe baglæns, hvis
man monterer den som de foreslår, men de svarede mig aldrig...

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 07-08-05 22:00

> [...]
> lader, så man får således problemer med en lader med høj hvilespænding.

De billige ladefordelere er efter min mening ikke værd.
På dem sidder relæet imellem batterierne, dvs. at når bat1 er fuld opladet
åbner det til bat2 og lader på både 1 og 2. På denne både overlader man
bat1.
Et seriøst relæ har en eller flere indgange og 2 eller flere udgange og
lader kun på en batteriblok af gangen.

-Leon

Fra : Lars A.

Dato : 08-08-05 13:39

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bat1.
> Et seriøst relæ har en eller flere indgange og 2 eller flere udgange og

Ok, kan du sætte navn/firma på de skillerelæer du omtaler som seriøse?

mvh. Lars Andersen

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 08-08-05 14:02

> Ok, kan du sætte navn/firma på de skillerelæer du omtaler som seriøse?

Skal gøre mit bedste

http://www.skandinaviskenergiteknik.dk/PDF%20Brochurer/Ladefordeling.pdf
(side 1, side 2 kan kun bruges hvis batterierne er ens)

http://www.mastervolt.com/isolators/index.asp Battery Mate

Og der er sikkert flere.

-Leon

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 08-08-05 14:27

Lige lidt priser

> http://www.skandinaviskenergiteknik.dk/PDF%20Brochurer/Ladefordeling.pdf
> (side 1, side 2 kan kun bruges hvis batterierne er ens)

(Schweitz'isk)
Vejl. udsalg: 1180,- + Moms

> http://www.mastervolt.com/isolators/index.asp Battery Mate (1 ind, flere
ud)

(Hollandsk produkt)
Vejl. udsalg 1527,- + Moms (2 banker)
Vejl. udsalg 1720,- + Moms (3 banker)

-Leon

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 08-08-05 17:57

Jeg ser, at der på en del sites er lidt begrebs-forviring og det er heller
ikke altid let. Det vil jeg lige prøve at rode lidt bod på, hvis der er
noget fejl så ret mig gerne (i kan jo alligevel ikke holde snitterne fra
keyboardet)

Batteri-isolator/seperator:
Et relæ imellem batteri bank1 og batteri-bank 2 på + kablet, med generatoren
på bank 1
Relæet styres typisk af D+ (ladelampe)
Kan fåes med spændings-styring, så der ikke lades på B2 hvis B1 ikke er
opladet.
Men hvor fedt er det !! Hvis B1 er opladet og B2 trænger, så lades på både
B1 og B2, altså B1 "koges af"

Min mening om denne type er "dutter ikke", batterierne er fint adskilt, men
hvis batterierne ikke er ens osv.. så kan det gå galt.

Hvis jeg husker rigtigt, så er det faktisk sådan Septor virker.

Diodeadskiller/splitter/ladefordeler er:
Et relæ (diodeblok) imellem generator, bank1 og bank2
B+ har permanent/eller styret gennemgang til B1 & B2, men ingen gennem gang
imellem B1 & B2

Kan fåes med/uden styring, med/uden spændingstab og med flere
indgange/udgange
Nogle kan koble banker sammen som start-hjælp.

Min mening om denne, MED styring kan det da bruges til noget
Uden spændingsstyring er det jo bare en "ensretter"

En god fordeler gør følgende:
Batteri-bankerne må aldrig komme i kontakt med hinanden (med mindre man har
brug for start hjælp)
Den må kun lade på en bank af gangen
Priotet-styret hvis start-bat. har et fald på mere end o.x V (benzinbåde)
Skal have fuld udgangsspænding, ellers oplades batterierne ikke fuldt eller
tager væsentlig længere tid.
Må ikke have spændingsfald.

De fleste bruger nok Septor eller Diodesplitter med permanent gennemgang.
Jeg har selv mest brugt Hella's Diodesplitter, men det er slut nu.
Hvis man kan forlænge levetiden på sin forbrugsblok ved at give 5-700kr mere
for en med styring, så må det da være sagen.
Større motorbåde får hurtigt lagt for 8000,- batterier i både.

Vi kender jo alle problematiken, overladning og et dårligt batteri trækker
resten med i graven.

Fra : Lars A.

Dato : 09-08-05 14:04

Siger denne her dig noget
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=330 ?
Prisen er da meget fornuftig!

--
vh. Lars Andersen

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 09-08-05 16:53

> Siger denne her dig noget
> http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=330 ?
> Prisen er da meget fornuftig!

Hejsa...

De skriver, monteres imellem Generator, bank1 og bank 2, det ser da lovende
ud. Ligeledes skriver de at bankerne er adskilte, dvs en diodesplitter. De
skriver også at der lades på den bank der trænger mest, om det er en
modifikation af sandheden ala den bank der er fuldt opladet kan jo ikke
modtage mere, så må den anden tage imod !! Den er ikke styret, det ser jeg
på at den ikke skal have stel under installationen.

Det er en diodesplitter ala den type jeg tidligere også brugte, efter min
mening et nummer bedre end en batteri afskiller (Septor).
Men den har et relativt stort spændingstab (0.25v), set i lyset af at en
fuldt opladet batteri er på ca12.8v og et fladt på 12.0v og at en mosfet
styret har et tab på under 0.05v.

Det kunne være sjovt at måle udgangsspændingen på den, for at se om den
virklig kun lader på en bank af gangen. Til den pris kunen jeg godt have min
tvivl.

Det jeg syntes er fint, det er prisen for en model hvor der kan monteres 2
generatorer og 3 banker, dvs at uanset om du kører på styrbord eller bagbord
motor så lades batterierne.

En tilsvarende styret ladefordeler koster x2.5

Mvh
Leon

Fra : Lars Bonde

Dato : 09-08-05 21:18

Der er noget her jeg ikke kan få til at stemme.
Du skriver at bat. 1 bliver overladet. Det lyder logisk men det er ikke
sådan det virker.

En generator laver kun den strøm den kan komme af med. Når ladespændnimgen
når 14.4 v stoppe spændingen med at stige. En akkumulator begynder at gasse
hvis spændingen kommer over 14.4v.

Hvis du overlader Bat 1 ved at sætte bat 1-2 sammen er der noget galt med
landerelæet

Eller der det helt forkert. ?

Lars

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 09-08-05 23:11

> [...]
ladespændnimgen
> når 14.4 v stoppe spændingen med at stige. En akkumulator begynder at

Det er korrekt over 14.4v går det hurtigt galt

> Hvis du overlader Bat 1 ved at sætte bat 1-2 sammen er der noget galt med
> landerelæet

Både og... det er korrekt at hvis der lades med mere end 14.4v så er der
noget galt med generatoren eller batteriet er helt dødt eller manglende.
Problemerne kommer når og hvis batterierne ikke er af samme type og i samme
stand. Hvis Bat1 er fuldt opladet og Bat2 mangler, hvad sker der så når de
bliver koblet sammen. Så får du 2 banker der er halvt opladet.
Generatoren banker nu 30-50A eller mere og hvad får man ud af det.. vandet
bliver kogt af, ikke sådan lige på en studs, men hvis man gøre det ofte og
ikke kikker sine batterier efter.
Forstil dig et 120A startbatteri oppe imod 4x120A forbrugsbatterier og en
uges ferie hvor man blæser inde. Hvis der ikke er landstrøm så er der ikke
meget "saft" tilbage på forbrugs-siden.

Problemet er jo ikke at de falder sammen på 2-3år, selv ved hårdt brug (ikke
under 10.5v) holder de længere. Men med korrekt ladning kan man forlænge
levetiden.
Ligeledes kan leve tiden forlænges hvis batterierne er fuldt opladt inden
vinter opbevaring og lagers køligt (i redskabsskuret), de kan faktisk tåle
rå mængder frost før de tager skade.

Familien har faktisk prøvet det på egen krop.
Båden har ligget og ladet på sin plads, motor 1 startes, generatoren lader
og bankerne kobles sammen (skillerelæ D+ styret), motor 2 prøves startet men
der er ikke strøm nok. Forbrugsblokken træk start batteriet så langt ned at
den dårlig kunne klappe startrelæet.
De tog hovedafbryderen på forbrugsblokken og ventede 10min og startede motor
2.

Efterfølgende blev alle batterier skiftet, lade systemet og kabler blev
lavet om.

-Leon

Lærte at svømme forbi min fader ramte ved siden af, da han vil smide mig ned
i en Optimistjolle

Fra : Lars Bonde

Dato : 09-08-05 23:53

En akkumulator kan ikke modtage mere strøm hvis det er fuldt opladet.
herefter begynder det et koge. Men så skal ladestrømen over 14.4v. Når det
er fuldt opladet her det en forbrug på ca.2 amp. Hvis du så kobler en andet
Akkumulator på ladekredsen falder generatorens ladestrøm ind til den anden
akkumulator er fuldt opladet og strømmen er oppe på 14.4 v. igen. Så længe
de to akkumulator kun er koblet sammen under opladning begynder de ikke at
nedbryde hinanden.
Det vil ikke få bat 1 til at koge.
Jeg vil aldrig lave et system hvor start akkumulatoren ikke sad direkte på
generatoren.
Jeg er ret sikker på at motor havde startet efter 10 min. hvis du ikke havde
koblet forbrugsakkumolatorene fra.
Med to motorer ville jeg have et start akkumulator til hver motor og lade d+
styre landestrøm til forbrug fra hver motor.

Lars.

Fra : Roderiet

Dato : 23-08-05 21:41

> [...]

> www.hobieco.com/linked_images/nissan_hobietiger.wmv

> hej gruppe. Jeg er helt seriøst indstillet på at købe og montere en septor
75 imellem min startakkumulator og min to forbrugsakumulatorer. Da der er
forskellighed mellem startakkumulatoren og forbrugsakkumulatorerne i
tilstand og kapacitet, tror jeg at septor vil stoppe akkumulatorenes
indbyrdes "krig". Og nu er jeg lidt i vildrede med alle disse indlæg for og
imod Septor. Så vidt jeg er orienteret er f.eks. septor en zenerstyret
on/off transistorkreds og i sådan en er der næsten ingen modstand og derfor
ikke noget spændingsfald.Skulle der alligevel være et spændingsfald så har
Septoren jo ikke nogen berettigelse som gruppeadskillelse idet gruppen efter
så vil blive ladet mindre op end den foranstående.Mon ikke spændingsfaldet
er en termineringsmodstand eller en usikkerhed i måleinstrumentet, for
Kjøller siger jo at den er tabsfri. Iøvrigt har jeg kigget tråden igennem og
tilslutter mig helt Lars Bondes opfattelse af ladekarakteristika. Så når der
er så megen utilfredshed med septoren må der jo være nogen billigt til salg.
Er der det ? mvh. Niels F.