s939-MB m. passiv køling
Fra : Johan Andersen

Dato : 07-08-05 00:03

Hej!

ASUS og Abit har for nyligt lanceret bundkort med nF4 SLI med
heat-pipe-køling uden blæser. Og det synes jeg jo er super - og faktisk
på tide, for det er mit indtryk at rigtigt mange har købt
"blæser-versionerne" og selv eftermonteret passiv køling. Desværre er
disse kort "lidt ret meget" dyre...

Men er der andre bundkort med passiv køling til Athlon-4 socket 939?

Tak for hjælpen!

Mvh
Johan

Fra : Hans

Dato : 07-08-05 01:33

Johan Andersen wrote:
> [...]
> disse kort "lidt ret meget" dyre...
>
> Men er der andre bundkort med passiv køling til Athlon-4 socket 939?

Bundkort med Vias K8T800 Pro chipsæt er næsten alle passivt kølet, men de
har et AGP-Slot til grafikkortet.

Hvis du skal bruge PCI-E så har MSI lavet et udmærket ATI-baseret s-939
bundkort i microATX:

Det er et rigtigt godt lille bundkort, og on-board grafikken er slet ikke så
tosset endda. FarCry spillet i 1024x768 er ikke noget problem. Jeg har
efterhånden samlet en del maskiner med dette bundkort, og har ikke fået én
eneste negativ kommentar. Er on-board grafikken ikke tilstrækkelig kan der
jo proppes hvadsomhelst i PCI-E slottet, bare PSU'en er stor nok.

Skal de være SLI eller nForce i almindelighed, så slipper du ikke for
chipsætkøleren, med mindre du investerer i de lidt dyre heat-pipe bestykkede
modeller. Vi skal nok heller ikke forvente løse heat-pipes til nForce4, da
det vil være et gedemarked at tage højde for komponentplaceringer på de
forskellige fabrikater af nForce4 bundkort, en helt umulig opgave hvis det
skal passe på alle.

Hans

Fra : Johan Andersen

Dato : 07-08-05 17:09

Hans wrote:

> Bundkort med Vias K8T800 Pro chipsæt er næsten alle passivt kølet, men de
> har et AGP-Slot til grafikkortet.

Åh ja! Undskyld til Via og ATI dem har jeg næsten ignoreret helt
et tidspunkt vurderede jeg at nForce4-familien var det chip-sæt, der
havde flest features og var mest fremtidssikret. Men nF4 bundkort er jo
som regel også dyrere, og må jo bruge mere strøm eftersom der skal en
kæmpe heat-pipe køler til, for at undgå blæser. Så jeg vil prøve igen at
se efter andet end nF4.

> [...]
> eneste negativ kommentar. Er on-board grafikken ikke tilstrækkelig kan der
> jo proppes hvadsomhelst i PCI-E slottet, bare PSU'en er stor nok.

Det var måske en mulighed. Kan det vise DVD-film i en god kvalitet?
Jeg spiller aldrig, så DVD-film bliver nok det vildeste GPU'en skal
klare. Såden en on-board grafik trækker vel heller ikke ret meget strøm?
Hvor stor PSU har du puttet i de maskiner? (eller hvor meget strøm
trækker den samlede PC?)

Når jeg har kigget efter PCI-E, er det fordi jeg tror det er fremtiden,
og gerne vil have muligheden for senere at kunne udvide maskinen.

Kan det MSI-kort over-clockes?
ASUS-kortet med heat-pipe skulle kunne over-clockes 50% med en A64
3000+, hvilket jeg ser som en mulighed for en senere "opgradering"

Mvh
Johan

Fra : Hans

Dato : 07-08-05 17:47

Johan Andersen wrote:

> [...]
> klare. Såden en on-board grafik trækker vel heller ikke ret meget
> strøm? Hvor stor PSU har du puttet i de maskiner? (eller hvor meget

Der er ingen problemer med DVD-Film, og grafikkortet har et knivskarpt
billede ved 1600x1200. En 300W PSU er rigelig, selv med en Athlon 64 3800+,
og grafikken trækker ikke ret meget effekt da den også er passivt kølet.

> Når jeg har kigget efter PCI-E, er det fordi jeg tror det er
> fremtiden, og gerne vil have muligheden for senere at kunne udvide
> maskinen.

Producenterne skal nok bestemme hvad der bliver tilgængeligt på markedet.
Det behøver vi forbrugere overhovedet ikke at bekymre os om.

> Kan det MSI-kort over-clockes?
> ASUS-kortet med heat-pipe skulle kunne over-clockes 50% med en A64
> 3000+, hvilket jeg ser som en mulighed for en senere "opgradering"

Nej - Der er ingen OC i bios, men til gengæld yder chipsættet tæt på
nForce4, og betydelig bedre end K8T800 pro.

Hans

Fra : Johan Andersen

Dato : 07-08-05 22:05

Hans wrote:

> [...]
> og grafikken trækker ikke ret meget effekt da den også er passivt kølet.

Er de 1600x1200 med DVI-udgang eller VGA?
Man må de kunne nøjes med mindre end 300W? CPU'en bruger jo ikke meget
strøm (Venice version med 90 nm teknologi). Jeg har en ret støjsvag PSU
liggende på 100 W. Den kommer fra et kabinet, jeg klunsede mig til, så
jeg skal nok lige teste, at den virker på alle de forskellige
spændinger.
PSU'er har jo bedst virkningsgrad, hvis de belastes tæt på max. (uden at
overskride PSU'ens grænser) Så hvis systemet max. trækker 100W, vil jeg
hellere bruge en 100W PSU end en 300W PSU. Det er derfor, jeg spørger.
Hvis jeg senere tilføjer et sultent kort, kan jeg altid opgradere PSU'en
også.

> Producenterne skal nok bestemme hvad der bliver tilgængeligt på markedet.
> Det behøver vi forbrugere overhovedet ikke at bekymre os om.

Halvt enig. Hvis der ikke kommer kort til PCI-E, hjælper det jo rigtigt
nok ikke noget, at man har et bundkort med PCI-E. Men hvis hvis man
omvendt ikke har PCI-E på sit bundkort, kan man i hvertfald ikke udvide
med et PCI-E-kort sidenhen. Og jeg tror at PCI-E kommer til at spille en
rolle, om ikke andet, så i hvert fald en overgang, hvis man har en
tidshorisont på en 5-års tid. Hvor stor en rolle må tiden så vise.
Hmm. - man kan vist sige om alt IT, at det "spiller en vis rolle en
overgang"

> Nej - Der er ingen OC i bios, men til gengæld yder chipsættet tæt på
> nForce4, og betydelig bedre end K8T800 pro.

OK. Med ydelse mener du så score i diverse bench-mark-test?
Mht til OC, så er det nok også begrænset, hvor mange OC'ere, der vælger
et micro-ATX, det plejer at være high-end-kort de kaster sig over. Men
omvendt, er der jo også nogle, der sætter en ære i, at tage et relativt
billigt system og give det turbo. Men det må jeg nok undersøge et andet
sted; det kunne vel godt tænkes at der fandtes en ikke-officiel BIOS med
OC-features?

Mvh
Johan

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-08-05 22:29

"Johan Andersen" <REMOVEusenetNOSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> PSU'er har jo bedst virkningsgrad, hvis de belastes tæt på max. (uden at
> overskride PSU'ens grænser)

Ikke nødvendigvis. Jeg har kun tjekket testrapporter af Seasonics SS serie
fra 80plus http://www.80plus.org/suppliers.html men her ser det ud som om,
at virkningsgraden er bedst ved 50%

mvh Frank

Fra : Johan Andersen

Dato : 08-08-05 11:16

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
>
> Ikke nødvendigvis. Jeg har kun tjekket testrapporter af Seasonics SS serie

OK, det var jeg ikke opmærksom på, selvom jeg har læst om den nye
80plus-standard. For at blive optaget i klubben skal PSU'en have en
effektivitet på over 80% ved belastningsgrader på 20%, 50% og 100%. Men
kun få PSU'er lever op til de krav (endnu).

Mvh
Johan

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-08-05 03:49

Johan Andersen wrote:
> [...]
> disse kort "lidt ret meget" dyre...
>
> Men er der andre bundkort med passiv køling til Athlon-4 socket 939?

Du køber bare et hvilket som helst nForce 4 motherboard, og så en Zalman
NB47J og smider på. Det har jeg gjort på mit MSI K8N-SLI, og maskinen
har kørt næsten i døgndrift i 4 måneder uden nogen varmeproblemer

http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

(den blå klods ved siden af grafikkortet)

Fra : Johan Andersen

Dato : 07-08-05 17:17

Esben von Buchwald wrote:

> Du køber bare et hvilket som helst nForce 4 motherboard, og så en Zalman
> NB47J og smider på. Det har jeg gjort på mit MSI K8N-SLI, og maskinen
> har kørt næsten i døgndrift i 4 måneder uden nogen varmeproblemer

Ja, det ved jeg, at mange gør. Men så ryger garantien på bundkortet jo,
og det er jeg ikke så vild med. Jeg forstår ikke at de ikke monterer
såden en eller noget lignende helt fra start af.

Mvh
Johan

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 07-08-05 17:29

> Ja, det ved jeg, at mange gør. Men så ryger garantien på bundkortet jo,
> og det er jeg ikke så vild med. Jeg forstår ikke at de ikke monterer
> såden en eller noget lignende helt fra start af.

Zalman-blokken kan tages af, og den oprindelige køler monteres igen,
uden at ødelægge noget eller lave synlige mærker og lign.

Så hvis det utænkelige skulle ske (et motherboard brænder ikke bare af
hvis det virker fra start), ja så kan du smide den oprindelige køler på
igen uden problemer.

Fra : Johan Andersen

Dato : 07-08-05 21:20

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
>
> Så hvis det utænkelige skulle ske (et motherboard brænder ikke bare af
> hvis det virker fra start), ja så kan du smide den oprindelige køler på

OK, det lyder fornuftigt. Så en fornuftig løsning kunne måske være, at
køre et stykke tid med kortet som det er, og lave diverse stress-tests,
før man monterer den passive køler. Dvs. teste i den kasse kortet skal
bo i sidenhen, og med max belastning på en varm sommerdag.

Hvis skidtet så brænder af senere, så kan man sikkert kun takke sig selv
for det...
Hvis det sker, tror jeg dog ikke, jeg har samvittighed til bare at
montere den originale køler og lade som om det er den, der har siddet
der hele tiden. Så det er nok den risiko, jeg må leve med, hvis jeg
vælger den løsning.

Mvh
Johan