Hvad er hvad
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-08-05 20:00

Hejsa

Hmm... mon jeg nu er i den rette gruppe, men...

Jeg skal have flere PC tilkoblet til mit DSL 2Mb forbindelse. jeg ved ikke
om jeg skal have lavet et netværk mellem de PC der til kobles.

Mit spørgsmål er lidt... hvad vælger man og hvorfor, er det en HUB en
SWITCH
eller en ROUTER jeg skal have?

hvad er bedst og hvorfor

Mvh
JR

Fra : Hans

Dato : 06-08-05 20:24

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> ikke om jeg skal have lavet et netværk mellem de PC der til kobles.
>
> Mit spørgsmål er lidt... hvad vælger man og hvorfor, er det en HUB en

Køb en router med en indbygget 4-ports switch. På den måde får du
internettet adskilt fra det lokale netværk, og kan koble flere maskiner
sammen, og stadigvæk nøjes med en IP-adresse set fra internettet.

Hans

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-08-05 20:26

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> ikke om jeg skal have lavet et netværk mellem de PC der til kobles.
>
> Mit spørgsmål er lidt... hvad vælger man og hvorfor, er det en HUB en

Afhænger 100% af hvilken udbyder du har og hvilket udstyr du har fået med.

Hvis du allerede har en router, så skal du bare købe en switch (glemt alt om
hub's).
Hvis din udbyder kan give dig ligeså mange ip adresser som du har pc'ere der
skal på, kan du også nøjedes med en switch.
Ellers skal du have en router+switch. Afhængig af antallet af pc'ere, kan du
med fordel købe en router med integreret 4 ports switch. De koster fra 300
og op.

Hvis hvis hvis ellers.. Hvis du disker op med navnet på udbyderen og
produktet, og fortæller hvilket udstyr du allerede har, så kan du få et lidt
mere præcist svar :)

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-08-05 00:10

Hej Sune

Jeg kører lokalt over vores antenne forening. med 2Mb forbindelse og 10 IP
adresser.

Jeg har ikke noget udstyr idag, så jeg skal enten købe en switch eller en
router. Jeg kan se der findes et hav af udstyr af den slags.

Jeg vil gerne have det således at to stationære PC styres fra én skærm og
ét
tastetur. jeg har set at KVM har noget grej der kan det. men det har vel
ikke noget med switch og router at gøre.

Endvidere har jeg en bærbar, der skal køre VPN. men den skal blot have
adgang til et internet for at kunne gøre det.

I princippet ønsker jeg ikke PCene koblet sammen som et net værk. da jeg
kun
anvender den bærbare job mæssigt.
De to stationære tankes anvendt således at den ene bruger jeg kun til
almindeligt brug om man kan sige sådan, altså mine dokumenter og surfe
lidt
på nettet. den anden vil jeg udelukkende bruge til at køre f.eks. emule og
lign. altså til download. jeg håber således at kunne fange evt. trælse
ting
der kommer med ind denne vej.

dog ville det være rart at kunne (nok via switchen) de to stationære
sammen
engang imellem så jeg kan overføre filer mellem disse 2 PC.

Slutteligt har jeg en Laserprinter med Parallel interface, hvilken jeg
gerne
ville kunne bruge fra alle 3 PC.

Hvad er dit forslag til en sådan opsætning? hvis det er en router, skal
den
nok være trådløs.

Mvh
JR

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-05 15:40

"Jan Rasmussen" <jr@ÆØÅvejen-net.dk> skrev

> Jeg kører lokalt over vores antenne forening. med 2Mb forbindelse og 10 IP
> adresser.

snip..

Det eneste du har behov for er en helt almindelig billig switch. Den kan alt
det, du efterlyser. Så sætter du bare væggen til port et og dine maskiner
til de andre porte, hvorefter du kan oprette dine netværkssteder. Hvis du
har ti ipadresser, så har du ikke brug for en router, men du kan muligvis
komme ud for, at du skal bruge fast IP på dine maskiner, hvis der ikke er
automatisk DHCP på jeres stik. men det er nemt at finde ud af.

Muligvis kan du købe en switch med indbygget printerport, men ellers må du
købe en printserver, den koster ikke alverden og sættes på nettet som alt
andet udstyr.

Husk iøvrigt firevall, når du er på den slags forbindelser!

Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-08-05 08:40

Claus Tersgov wrote:

> Muligvis kan du købe en switch med indbygget printerport, men ellers må du
> købe en printserver, den koster ikke alverden og sættes på nettet som alt
> andet udstyr.

Og hele antenneforeningen kan bruge printeren

> Husk iøvrigt firevall, når du er på den slags forbindelser!

Og husk at firewallen skal sættes mellem switchen
og stikket i væggen.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-08-05 14:30

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev

> Og hele antenneforeningen kan bruge printeren

Det har du naturligvis ret i. Nu har jeg ikke noget indgående kendskab til
printservere, men mon ikke, der er taget højde for den slags?

Det ville da undre mig, hvis der ikke var en simpel adgangskontrol
indbygget, som netop ville forhindre den slags...

Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-08-05 21:21

Claus Tersgov wrote:

> Nu har jeg ikke noget indgående kendskab til
> printservere, men mon ikke, der er taget højde for den slags?

Aner det ikke, jeg har heller ikke noget indgående kendskab.

> Det ville da undre mig, hvis der ikke var en simpel adgangskontrol
> indbygget, som netop ville forhindre den slags...

Jeg forestiller mig, at de fleste af den slags printservere
bruges på et lokalnet hvor alle computerne har lov til at
udskrive. Og forbindelsen til omverdenen går ofte igennem
en NAT router, der ikke tillader forbindelser udefra til
printserveren. Så mange har ikke brug for adgangskontrol.

Det ville selvfølgelig være smart hvis printserveren har
indbygget adgangskontrol, men hvordan skal man så konfigurere
det? Tillade hvemsomhelst på lokalnettet at konfigurere
printserveren?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-05 12:33

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i

> Det ville selvfølgelig være smart hvis printserveren har
> indbygget adgangskontrol, men hvordan skal man så konfigurere
> det? Tillade hvemsomhelst på lokalnettet at konfigurere
> printserveren?

Det nemmeste er vel at sortere på IP adresserne?

Desværre har jeg ikke lige en printserver liggende, jeg kunne lege med.

Claus

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-08-05 20:59

Claus Tersgov wrote:

> "Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i

> Det nemmeste er vel at sortere på IP adresserne?

Men hvordan fortæller man lige printserveren,
hvilke IP adresser, der er gyldige? Et rimeligt
default ville være at kun tillade IP adresser
fra det subnet serveren selv sidder på. Sådan
et default ville overhovedet ikke hjælpe i den
her situation. Og hvordan holder man styr på,
hvem der må konfigurere printserveren?