Moms og årsregnskab
Fra : Kristian Primdal

Dato : 06-08-05 17:01

Hej Gruppe

Først det nemme spørgsmål.

Jeg fik mit cvr nummer d. 21/6-05 er det så ikke derfra mit årsregnskab skal
starte og slutte ?

Så har jeg fået afvide vi snart skal til at lave en moms opgørelse, hvornår
er sidste dato ? Plus jeg har kun købt en computer og SummaSummarum, kan jeg
vente med at opgive dem i mit momsregnskab til næste gang, for jeg har ikke
helt sat mig ind i det der, så det nemmeste vil jo bare være at skrive 0.
Jeg købte computeren i 6. månede og regnskabsprogram i 8. månede.

Mvh
Kristian Primdal

Fra : nvm

Dato : 06-08-05 18:05

> Jeg fik mit cvr nummer d. 21/6-05 er det så ikke derfra mit årsregnskab skal
> starte og slutte ?

Dit årsregnskab skal følge kalenderåret (31/12) medmindre, du har søgt
og fået tilladelse til at bruge forskudt indkomstår.
Det første årsregnskab går selvfølgelig fra startdatoen til 31/12.

> [...]
> helt sat mig ind i det der, så det nemmeste vil jo bare være at skrive 0.
> Jeg købte computeren i 6. månede og regnskabsprogram i 8. månede.

Din første momsangivelse skal omfatte tiden fra 21/6 til 30/6.
Du kan derfor angive købsmomsen af computeren uden at angive nogen
salgsmoms, så vil du normalt få udbetalt momsen fra ToldSkat.

Hvornår det er sidste frist kan du se af det girokort du har fået eller
på Toldskat.dk under virksomhed - tastselv.

Fra : Holst

Dato : 06-08-05 21:23

nvm wrote:

> Dit årsregnskab skal følge kalenderåret (31/12) medmindre, du har søgt
> og fået tilladelse til at bruge forskudt indkomstår.

Skal det? Jeg skal ikke afvise, at du har ret, men da jeg startede min
lille virksomhed for små ti år siden, havde jeg en længere samtale med
Told & Skat om alt det, jeg ikke vidste noget om, og her fik jeg at
vide, at jeg kunne lade regnskabsåret ligge som jeg havde lyst til - dog
ville det være det nemmeste og mest logiske for mig som
enkeltmandsvirksomhed at lade det følge kalenderåret.

Men som sagt har du måske ret. Jeg gider ikke lige gennemtrawle
www.toldskat.dk efter det korrekte.

Fra : Holst

Dato : 06-08-05 18:38

Kristian Primdal wrote:

> Først det nemme spørgsmål.
>
> Jeg fik mit cvr nummer d. 21/6-05 er det så ikke derfra mit årsregnskab skal
> starte og slutte ?

Det bestemmer du reelt. Det mest fornuftige er efter min mening at lade
det følge kalenderåret. Dit første regnskabsår er derfor fra den 21.
juni til den 31. december.

> [...]
> helt sat mig ind i det der, så det nemmeste vil jo bare være at skrive 0.
> Jeg købte computeren i 6. månede og regnskabsprogram i 8. månede.

Nu må jeg indrømme, at jeg ikke ved, om du i starten skal betale moms
hver 6. måned eller hver 3. måned. Det er nu nok også ligegyldigt, for
du har været momsregistreret i 2. kvartal af 2005. Derfor skal du
udarbejdet et momsregnskab for perioden 21. juni til 30. juni.

Så det bør du sætte dig ind i øjeblikkeligt.

Hvis du skal betale moms hver tredje måned, så skal du her den 10.
august betale moms for andet kvartal. Hvis du kun skal betale moms hvert
halve år, ved jeg ikke, hvilken dato det er.

Så skynd dig at sæt dig ind i det. Du har jo haft halvanden måned til
det, og Told & Skat gider efter sigende ikke høre dårlige undskyldninger
for ikke at have modtaget momsopgørelsen rettidigt.