Fjernelse af overflødig hud ?
Fra : B.

Dato : 06-08-05 14:33

Hej!

Jeg ved ikke helt om dette er den rigtige gruppe, men det er den der passer
bedst så vidt jeg kan finde ud af.

Sagen er den at jeg formodentlig skal have fjernet noget overflødig hud på
maven, efter et større vægt tab. Jeg har i den forbindelse fået en
henvisning til Plastikkirurgisk afdeling i "mit" Amt, men der er 6-9 mdr.
ventetid bare på en forundersøgelse!.

Derfor overvejer jeg at bruge mit frie / udvidede sygehus valg, som de også
gør opmærksomme på i brevet.

Men så kommer mine spørgsmål:

Hvordan gør man i praksis?, skal jeg finde et offentlig/privat hospital og
bede min læge om at lave en ny henvisning dertil?, eller??.

Og så mit nok største spørgsmål!, er der nogen som har erfaringer med at få
fjernet overskydende maveskind,

og kan henvise til et sted som laver et flot stykke arbejde?.

Jeg er jo på ingen måder interesseret i at få nogle store ar, eller andre
synlige ting som ikke er der i forvejen

Håber i kan og vil hjælpe med disse spørgsmål?

Mvh. B.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-05 16:42

B. skrev den 06-08-2005 15:32:

> Sagen er den at jeg formodentlig skal have fjernet noget overflødig hud på
> maven, efter et større vægt tab.

Rigtig hjertelig tillykke med dit vægttab.

Må man spørge hvordan du gjorde?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : B.

Dato : 06-08-05 17:55

> Rigtig hjertelig tillykke med dit vægttab.
Tak

> Må man spørge hvordan du gjorde?

Ja det må man da
Mit vægt tab på pt. 80 kg. er sket ved:
1. total kost omlægning
2. motion, og ikke mindst
3. Det lille ord "Nej Tak!" .

Jeg har hele vejen igennem talt kalorier, og synes det er ret nemt når man
først lige er kommet i gang.
Det der i den retning har været sværest, er når man ikke selv tilbereder
maden!.
Mit erfaring er at kosten er alfa og omega, motion bruges til at "tweeke"
vægt tabet, men i bund og grund handler det mest om hvad der hældes ind!.

Mvh. B.

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-05 22:21

B. skrev den 06-08-2005 18:54:

> Tak

> Ja det må man da
> Mit vægt tab på pt. 80 kg. er sket ved:
> 1. total kost omlægning
> 2. motion, og ikke mindst
> 3. Det lille ord "Nej Tak!" .

Tillad mig at brug ord som

stort (tøj. har du haft),
fedest (har du været).
Din store taber. (

Jeg er dybt imponeret.
Kan du fortælle, hvad der har været din "kickstart"? Med andre ord: hvad
var din motivation, da du startede?
Hvor lang tid har du brugt på vægttabsprocessen?
Hvad gør du nu for at holde vægten?
Hvor lang tid har du holdt vægten?

Undskyld mig, men jeg er meget nysgerrig hvad du har gjort også på det
praktiske og psykiske plan for at gennemføre processen.

> Jeg har hele vejen igennem talt kalorier, og synes det er ret nemt
> når man
> først lige er kommet i gang.

Hvilket "udregningsværktøj" har du brugt?

Jeg er igang med at opbygge et excelark med forskellige ingredienser.
Lige pt. har jeg dog fokus på det glykemiske index, men vil sætte
Kulhydrat/Fedt/protein-fordelingen på også.

> [...]
> vægt tabet, men i bund og grund handler det mest om hvad der hældes ind!.

Enig.

Hvis du ikke har noget imod det, så futter jeg tilbage til dk.helbred.slank
xfut dk.helbred.slank

Fra : B.

Dato : 07-08-05 15:45

> Jeg er dybt imponeret.
> Kan du fortælle, hvad der har været din "kickstart"? Med andre ord: hvad
> var din motivation, da du startede?
Jeg brugte godt et år til at finde ud af med mig selv mentalt, at nu måtte
der snart til og ske noget (2003). Der var flere og flere ting der generede
mig i hverdagen, og efterhånden gik det op for mig at nu måtte jeg gøre
noget!.Det var/er mit liv, og den eneste der har ansvaret for det som det er
i dag, er mig selv!!. Det var sådan set "motivationen", altså en lang
process af tanker og overvejelser.
Selve "Kickstarteren" var at jeg fik mulighed for at deltage i et
Sommerkursus, på Ebeltoft kurcenter sommeren 2004. Det gav mig indsigt i
hvad det egentlig handlede om, ikke at jeg ikke vidste hvad det drejede sig
om for det gør 99% af alle overvægtige personer!. Men jeg fik bekræftet
iløbet af de 14 dage at der sgu var noget om snakken!, hvis man indtager
mindre energi end man forbruger ja så taber man sig .

> Hvor lang tid har du brugt på vægttabsprocessen?
Som du kan se har jeg brugt godt 1 år til at tabe de 80 Kg (Skal vist lige
sige jeg er en mand på 33 år).

> Hvad gør du nu for at holde vægten?
Fortsætter med at kontrollere mit kalorie indtag (Dog mere end da jeg skulle
tabe mig, ca.+6-700Kcal) + selvfølgelig mine 2-3 gange motion hver uge.

> Hvor lang tid har du holdt vægten?
Har ikke "holdt" det endnu, er stadig på vej nedad (langsomt), selvom jeg
har fået "ordre" på at stoppe op nu af flere. Men jeg vil godt 3-4 kg
længere ned (Håber ikke for mange "kendte" læser med )

> Undskyld mig, men jeg er meget nysgerrig hvad du har gjort også på det
> praktiske og psykiske plan for at gennemføre processen.
Praktisk: 6 Måltider om dagen, delt som følgende for mig: Morgen 500Kcal,
Formiddag 200Kcal, Frokost 600Kcal, Eftermiddag 200Kcal, Aften 600Kcal og
Sen aften 200Kcal = 2300Kcal / dag.
Psykisk, ja den er værre der kniber det nemlig stadig med at forstå hvad der
er sket. Jeg tror det kommer til at tage meget lang tid, inden jeg "ser" mig
selv som "Normal vægtig".....

> Hvilket "udregningsværktøj" har du brugt?
Ingen, har lavet en kostplan sammen med en Diætist et par gange, men ellers
"bare" læst varedeklarationer. Jeg har ikke som mange gået langt uden om
fedt, men selvfølgelig skåret alt unødig fedt (Smør / magarine osv.) væk.
Det giver helt sig selv når man tæller kalorier, så ryger der ikke så meget
fedt med i maden da det "vejer" tungt på Kcal vægt skålen!.

Et par hjemmesider jeg synes er OK og har brugt lidt er:
www.lidtfedt.dk god beregner af ens energi behov (dog ikke opdateret længe)
og http://www.slankerummet.dk almen slanke tip / hjælp
(Ikke at jeg har "aktier" i nogen af dem!)

> Hvis du ikke har noget imod det, så futter jeg tilbage til
> dk.helbred.slank
> xfut dk.helbred.slank
Helt OK, tråden hører jo vist også hjemme der pt.

Vil dog meget gerne høre fra flere ang. overflødig hud. Har fundet noget der
hedder Aarhus Speciallægecenter, Plastikkirurgisk center, nogen der kender
til deres arbejde ?

Mvh. B.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-05 22:00

B. skrev den 07-08-2005 16:44:

> [...]
> i dag, er mig selv!!. Det var sådan set "motivationen", altså en lang

Ok, det beroliger mig, at jeg ikke er den eneste som bruger lang tid på
at finde motivationen.

> [...]
> hvad det egentlig handlede om, ikke at jeg ikke vidste hvad det drejede sig
> om for det gør 99% af alle overvægtige personer!.

Det er nemlig lige det alle gør.
Hvilket nok de "tynde" overser.

> [...]
> mindre energi end man forbruger ja så taber man sig .

> Som du kan se har jeg brugt godt 1 år til at tabe de 80 Kg

Sejt gået 1,5 kilo pr. uge.

Det er rigtig sejt.

> (Skal vist lige
> sige jeg er en mand på 33 år).

samme her. skal dog "kun" smide 40 kilo.

har brugt over et halvt år på at få sat noget igang i praksis.
Der er jo også den følelsesmæssige side af sagen, som jeg tidligere
totalt havde overset.

> Fortsætter med at kontrollere mit kalorie indtag (Dog mere end da jeg skulle
> tabe mig, ca.+6-700Kcal) + selvfølgelig mine 2-3 gange motion hver uge.

Hvad dyrker du af motion?

> Har ikke "holdt" det endnu, er stadig på vej nedad (langsomt), selvom jeg
> har fået "ordre" på at stoppe op nu af flere. Men jeg vil godt 3-4 kg
> længere ned (Håber ikke for mange "kendte" læser med )

hov stop lige engang.... tænk lige på, at når du får fjernet den
overflødige hud, så mister du jo også noget vægt der.
Så overvej lige, hvor meget den overflødige hud vejer.

> [...]
> er sket. Jeg tror det kommer til at tage meget lang tid, inden jeg "ser" mig

Jeg ved godt, at det lyder som en gammel plade og man kunne tro, at jeg
har aktier i firmaet DrPhil eller forlagetBorgen.

Prøv at læse bogen
Dr. Phillip McGraw
Aldrig mere vægtproblemer
7 nøgler til varigt vægttab

Du kan så springe nøgle 5 over som beskriver madplanen, da du har fundet
din egen madplan.
Resten af bogen vil du dog kunne få gavn af. vil jeg tro.

Andre bøger Phillip McGraw er heller ikke værst. Han omtaler nemlig
livsstrategier og andre rigtig gode leveregler. Et stort vægttab som
du har været igennem kræver - hvis du spørger mig - at man anlægger en
ny strategi for sit liv. Både på det strategiske, taktiske og
operationelle niveau.

> [...]
> og http://www.slankerummet.dk almen slanke tip / hjælp
> (Ikke at jeg har "aktier" i nogen af dem!)

jamen, så ses vi jo i slankerummet.dk

> Vil dog meget gerne høre fra flere ang. overflødig hud. Har fundet noget der
> hedder Aarhus Speciallægecenter, Plastikkirurgisk center, nogen der kender
> til deres arbejde ?

Er det ikke noget med, at man kan få tilskud fra den offentlige
sygesikring til den type operationer?
Prøv at kontakte din læge. Sig til ham, at du jo altså har sparet det
offentlige for en frygtelig mange penge i overvægtsrelaterede sygdomme
og for at gøre det helt perfekt, så kan de vel godt præmiere med en
hudoperation.
Du skal nok bruge argumenter som: dårlig selvtillid/selvværd osv osv.
til selve lægesamtalen.

Fra : Cat

Dato : 07-08-05 23:14

> [...]
> hudoperation.
> Du skal nok bruge argumenter som: dårlig selvtillid/selvværd osv osv.

Og hvis man har regulært 'forklæde' har man risiko for svamp. Det er
simpelthen svært at holde rent.

Jeg mener også, at det offentlige betaler, men man skal ligge på BMI åp
mellem 20 og 25 og have gjort det i mindst 1/2 år for at komme i
betragtning.

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-08-05 21:35

Cat skrev den 08-08-2005 00:14:

> Og hvis man har regulært 'forklæde' har man risiko for svamp. Det er
> simpelthen svært at holde rent.

Ok. Det vidste jeg så ikke.

Det lyder ret ...ubehageligt.

> Jeg mener også, at det offentlige betaler, men man skal ligge på BMI åp
> mellem 20 og 25 og have gjort det i mindst 1/2 år for at komme i
> betragtning.

ok

Fra : B.

Dato : 08-08-05 18:09

> Ok, det beroliger mig, at jeg ikke er den eneste som bruger lang tid på at
> finde motivationen.
Det er meget vigtig at bruge lang tid på det!, også "bagefter".
Jeg har det pt. sådan jeg frygter det kommer tilbage igen ......

> Hvad dyrker du af motion?
Jeg har et "fast" trænings mønster som jeg har brugt hele vejen igennem.
3 x pr. uge: Motions center bestående af, 1 times kondi (fuld "power"),
45-60 min styrke og ikke at forglemme udstrækning.
Ud over dette har jeg dyrket en del stavgang, gang i almindelighed og en
lille smule svømning.
Cyklen er også blevet støvet af, men ikke brugt så meget som jeg kunne
ønske..

> Så overvej lige, hvor meget den overflødige hud vejer.
I know!

> [...]
> din egen madplan.
> Resten af bogen vil du dog kunne få gavn af. vil jeg tro.
Vil jeg se på , tak for bog "tipsene".

> jamen, så ses vi jo i slankerummet.dk
Ikke umulig, jeg er nok mest inde og kigge.
Skriver ikke så tit...

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-08-05 21:18

B. skrev den 08-08-2005 19:09:

> Det er meget vigtig at bruge lang tid på det!, også "bagefter".
> Jeg har det pt. sådan jeg frygter det kommer tilbage igen ......

Med /det/ går jeg ud fra, at du mener overvægten.

Har du lavet dig en "og hvad så nu"-plan?
Og hvad har du gjort for at rydde op i dit gamle overvægtige liv?

- Tøjskabet? Smid det gamle store tøj ud. Giv det evt. til genbrug.

ALTSAMMEN

- Trænger cyklen til en udskiftning? Var den købt til dig, dengang du
var stor og derfor ekstra kraftig. Det har du jo ikke brug for længere,
så hvad med at skifte den ud til en slankere model.
(bieffekt: med en ny god cykel har du også lyst til at cykle mere = mere
motion)

- Hvad med nye portrætfotos? Måske ikke lige af en prof. men nu er
digitale kameraer temmelig populære, så mon ikke, at du kunne finde en
kammerat som har lyst til at lave en fotosession til dig.

- Hvad med en hjemmeside, hvor du fortæller din historie? Og opdaterer
den løbende

Det var bare lige et par ideer som jeg selv har i støbeskeen til mig
selv, når jeg når mit mål.

Fra : B.

Dato : 09-08-05 18:59

> Med /det/ går jeg ud fra, at du mener overvægten.
Jep

> Har du lavet dig en "og hvad så nu"-plan?
Er i gang med den .....

> - Tøjskabet? Smid det gamle store tøj ud. Giv det evt. til genbrug.
Tømt op til flere gange $$$

> - Trænger cyklen til en udskiftning? ..................
Masser af gode ideer som jeg har/vil overveje, og der kommer sikkert meget
mere til!. Det er jo ikke en afsluttet "Kur/kamp", men starten på et nyt
kapitel i bogen som hedder: Fortsæt og vedligehold din nye livsstil!

Fra : Cat

Dato : 06-08-05 17:33

B. skrev:
> [...]
> og kan henvise til et sted som laver et flot stykke arbejde?.
> Jeg er jo på ingen måder interesseret i at få nogle store ar, eller andre

Jeg fik fjernet et stykke på 9 x 30 cm hos Søllerød Privathospital hos
Per Bjerregård. Han fedtsugede også og strammede mine mavemuskler under
navlen.

Det er blevet så flot. Her 15 måneder efter skal min 8-årige søn kigge
godt efter for at se arret - og det går endda fra hofteben til hofteben.

Jeg var meget tilfreds - både med operationen og med mit ene døgns
ophold på hospitalet. Det er saftsusemig forkælelse.

De seks uger bagefter er rent helvede. De første 10 dage efter skal man
være foroverbøjet 24 timer i døgnet, og skal helst bare ligge HELT
stille. Og man skal have et par umådeligt usexede elastikbukser på i
seks uger, der går fra lårene til brysterne (bukserne - ikke ugerne).
Man må ikke engang tage dem af om natten. Til gengæld bliver resultatet
pænt.

Hvis man er medlem af Danmark, er der tilskud til nogle operationer. Jeg
fik ikke tilskud til fedtsugningen, men stramning af mavemuskler
(abdominalplastic) og måske også til fjernelse af hud (arkorrektion -
jeg havde fået to kejsersnit).

Tine

Fra : B.

Dato : 06-08-05 17:59

Hej!

Tak for dit svar, glad for at høre det kan komme til at se godt ud .
Kan se jeg helt har glemt at skrive jeg er mest intereseret i anbefalinger
og erfaringer, fra hospitaler/klinikker i Jylland / Fyn's området.

Mvh. B.

Fra : B.

Dato : 06-08-05 19:02

P.S. FUT = dk.helbred