Rep af Simrad VHF
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-08-05 14:05

Jeg tror min Simrad rs8300 VHF er gået i stykker. Der er i hvert fald ingen
der svarer mig.

Nogle gode anbefalinger hvor jeg kan få den (vurderet) repareret i Stor Kbh.
??

Har "Søren i Køge" forstand på Simrad ?

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-08-05 15:10

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> [...]
ingen
> der svarer mig.
> Nogle gode anbefalinger hvor jeg kan få den (vurderet) repareret i Stor

Mon ikke, at en hvilken som helst radioreparatør kan lave den. VHF radioer
er utroligt ens bygget op da det jo er ved at være oldnordisk teknologi, og
hvis det er udgangstrinet, der er gået, så kan en almindelig radiomand
snildt lave den.

Ellers kunne du måske selv?

Kender du ikke en radioamatør som råde over lidt instrumenter, det kræver
ikke så meget.

Moderne radioer er jo bygget med moduler og navnlig hvis det er SMD
komponenter, så vil jeg tro, at de bare udskifter hele modulet.

Og du har naturligvis tjekket, at det ikke er antennekablet, der er ødelagt
eller har dårlig forbindelse?

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-08-05 15:35

Hvis det havde været for 20 år siden, så havde jeg helt klart prøvet selv. -
men der havde jeg også alt grejet til den slags (læste iøvrigt til
radiomamatør, begyndte selv at bygge en 2m radio men fik aldrig gjort nogen
af delene færdigt. - det var vist noget med en pige der pludselig tog al min
tid ...).

Mon ikke sådan en Simrad er 10-15 år gammel og altså før SMD rigtigt gjorde
sit indtog i ikke-masseproducerede radioer ?

Anyway, du har givet mig en ide. Jeg tror lige jeg spørger ovre i
ham-radio..... Tak !

Bjarke

Fra : Q

Dato : 06-08-05 23:09

> [...]

> Ellers kunne du måske selv?
>
> Kender du ikke en radioamatør som råde over lidt instrumenter, det kræver

Og dog.. 8300'erens rx/tx freq. vælges via en mikroprocessor, som er serielt
forbundet til håndsættet, hvorfra man vælger kanal mv...

Udover det er der under 50 leadede komponenter på det print såvidt jeg
husker ( det er godt 7 år siden jeg rodede med Simrads produkter )

> Moderne radioer er jo bygget med moduler og navnlig hvis det er SMD
> komponenter, så vil jeg tro, at de bare udskifter hele modulet.

Et print, Selve PAtrinet er dog en blok med 4-5 ben, som man selv kan
skifte, men de koster en gård på landet..

> Og du har naturligvis tjekket, at det ikke er antennekablet, der er
ødelagt
> eller har dårlig forbindelse?

Check også kablet til håndsættet!.. kablet var dengang jeg rodede med dem
en reservedel som kunne bestilles i løs vægt.. Husk dog at bestille en frisk
pakning til håndsættet i samme hug..

/peter

Fra : Egon Stich

Dato : 06-08-05 19:13

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42f4b56f$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
ingen
> der svarer mig.
>
> Nogle gode anbefalinger hvor jeg kan få den (vurderet) repareret i Stor

Ja.
Søren klarer det meste.
Har repareret min Simrad til fuld tilfredshed.

MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-08-05 19:47

Super. tak, Egon.

Bjarke

snip

Fra : Per

Dato : 06-08-05 20:23

> [...]
> ingen der svarer mig.
>
> Nogle gode anbefalinger hvor jeg kan få den (vurderet) repareret i Stor

Ellers er der Alinco i Glostrup de reparerer VHF radioer.

www.alinco.dk

Mvh. Per!

Fra : Q

Dato : 06-08-05 23:12

> [...]
meddelelse news:42f4b56f$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg tror min Simrad rs8300 VHF er gået i stykker. Der er i hvert fald

Kan andre modtage dig ?
Er den "død" både på håndsæt og på højttaler?
Ingen støj eller noget?

> Nogle gode anbefalinger hvor jeg kan få den (vurderet) repareret i Stor
Kbh.
> ??

Simrad havde engang ( ved ikke om de har det mere, det er lang tid siden jeg
havde med dem at gøre ) en afdeling i Glostrup, men om der var en
serviceafdeling er jeg usikker på..

Om ikke andet burde de kunne henvise til et værksted eller sende den til
fabrikkens serviceafdeling i Støvring

/peter

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-08-05 08:13

Der er masser af "modtaget" signal både i håndsæt og højttaler. Den skriver
også "tx" i håndsættet (samt giver et klik) når man taster.

Bjarke

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message

> [...]
> ingen
>
> Kan andre modtage dig ?
> Er den "død" både på håndsæt og på højttaler?

snip

Fra : Q

Dato : 07-08-05 08:28

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:42f5b497$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Der er masser af "modtaget" signal både i håndsæt og højttaler. Den
skriver
> også "tx" i håndsættet (samt giver et klik) når man taster.

Så er det ikke håndsættet det er galt med, og du er dermed ude over hvad man
som kan gøre uden servicemanual ...

Prøv at kontakte den lokale Simrad dealer og se om ikke de kan sende den til
service for dig..

/peter

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 07-08-05 18:08

Den virker igen. Pinelig historie !

Jeg har lige fundet og løst problemet. Ideen med at kalde Lyngby Radio (som
jeg fik i hamradio) afslørede, at der var bærebølge på, men ingen
modulation. Det er øjensynligt bare ikke nogen som har reageret på de gange
jeg har prøvet.

Det var *meget* banalt. Jeg har i vinter epoxybehandlet væggen i den
kistebænk hvor "unitten" sidder og der var øjensynligt en lille bitte dråbe
epoxyprimer, der var sprøjtet hen og sat sig på det ene ben i RJ stikket til
røret.

TAK for de mange gode råd. De har sparet mig for en unødig tur til et
service værksted. - for ikke at tale om: Jeg undgik at blive til en god
historie ved frokost bordet.

I øvrigt har talen om swr/antennetunere givet mig appetit på at have sådan
en.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-05 17:32

> [...]

(som
> jeg fik i hamradio) afslørede, at der var bærebølge på, men ingen

Der kan man se, hvor lidt der skal til!

En lille klat epoxy kunne i teorien have haft indflydelse på liv eller
død..........

Men iøvrigt vil jeg lige indsparke et forbehold mod udelukkende at teste
radioer ved at kalde Lyngby Radio. Problemet med LR er, at de jo har enorme
relæmaster mange steder, så der skal i praksis ikke noget nævneværdigt
signal til at kalde LR. Jeg havde sidste år en vfh hjemme til reparation, og
der kunne jeg kalde og tale med LR - her i min stue i Brønshøj udelukkende
med en stump ledning på 60-70 cm.........

Og i Lynetten kan man eksempelvis tale med LR helt uden noget som helst i
antennestikket, fordi margretheholmsenderen stort set står lige midt i
havnen...

Så hvis man er i tvivl om sin radio, så må man ikke kun forlade sig på at
teste med Lyngby Radio...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-08-05 19:23

Det tror jeg du har ret i. Man kunne teste den ved at trykke 1W knappen ind.
Hvis det virker, så er der vel ikke noget at klage over.

Iøvrigt har diskussionen og ideerne i hamradio.dk givet mig appetit på at
have en standbølgemåler. Den vil jo netop afsløre om effekten kommer ud
eller den går til spilde i dårlige kabler og antenne.

Jeg har jo ihvert fald lært at være lidt mine sparsom med "radioprøver". Jeg
har altid syntes det var "spild af ro" på VHF samt spild af LR's tid så jeg
har bestemt ikke testet hvert år efter båden er rigget. Det har jeg så lært
nu, at man bør gøre. (Heldigvis var det ikke i en kritisk situation jeg
opdagede, at den ikke virkede. Jeg fandt havnefogedens mobilnummer i DLSK og
ringede til ham. - men man kan jo aldrig føle sig sikker.)

Hvis vi skulle spare på LR's tid til radioprøver burde vi jo aftale en time,
to-tre søndage om foråret, hvor vi på L1 eller L2 mødtes og lavede diverse
radioprøver. Så kunne man også lige svare hvor man lå og derved give
hinanden lidt føling med hvor langt man rækker og om det hele er i tip-top
stand.....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-08-05 15:29

> [...]

ind.
> Hvis det virker, så er der vel ikke noget at klage over.

Det siger jo bare ikke noget om modtageren

> Iøvrigt har diskussionen og ideerne i hamradio.dk givet mig appetit på at
> have en standbølgemåler. Den vil jo netop afsløre om effekten kommer ud
> eller den går til spilde i dårlige kabler og antenne.

Jeg vil mene, at så længe man holder sig til færdigkøbte og godkendte VHF
antenner produceret specielt til både, så er der ikke noget at hente. Jeg
vil vædde på, at de er optimeret til den bedst mulige retur med de
kabellængder, der nu engang er normale på en båd.

Jeg har prøvet at låne min kammerats standbølgemåler og for ti år siden
testede jeg på på min egen og 4-5 andre både, og jeg kunne ikke finde nogen
optimeringsmulighed. Når man ikke kan forbedre forholdet ved at optimere på
kabellængden, så er der kun tilbage at klippe i antennen, og vælger man den
løsning, så skal man have et umanerligt dårligt standbølgeforhold, før man
begynder at forringe sin antenne.

> Jeg har jo ihvert fald lært at være lidt mine sparsom med "radioprøver".
Jeg
> har altid syntes det var "spild af ro" på VHF samt spild af LR's tid så
jeg

I foråret monterede jeg netop antenner/ nye stik på tre af mine bekendtes
både, og jeg kaldte LR i hvert tilfælde. De sidder der alligevel hele
døgnet, og normalt har de ikke særligt travlt. Trafikken til og fra LR er jo
blevet begrænset dramatisk med alt den nye teknologi. Bare man er høflig, så
er de næsten altid friske på en sludder eller en sladder..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-08-05 16:23

Men en standbølgemåler kan vel også afsløre om man har dårlige
kabelforbindelser ? Problemet med VHF er jo, at den snildt kan sende selvom
der måske er en lille lus i et af stikkene. Det vil jeg formode man kun kan
afsløre med en standbølgemåler.

Eksperimenterede du med det ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-08-05 11:06

> [...]

selvom
> der måske er en lille lus i et af stikkene. Det vil jeg formode man kun

Nej, det bruger jeg et ohmmeter til (antennen skal naturligvis demonteres).
Jeg har kun haft måleren den eneste gang, og det var kun for at fastslå, om
færdigkøbte antenner var i en stand, som ikke nødvendiggør, at man piller
ved dem.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 10-08-05 16:44

Claus Tersgov said the following on 10-08-2005 12:06:
> [...]
> færdigkøbte antenner var i en stand, som ikke nødvendiggør, at man piller

Pas på med et alm ohmmeter - mange prof. antenner er konstrueret så de
er kortsluttede for DC, selvfølgelig kan man så se om de er afbrudt
men kablet er tilsyneladende kortsluttet, så det er ikke så nemt at
fejlfinde.

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-08-05 09:51

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i

> Pas på med et alm ohmmeter - mange prof. antenner er konstrueret så de

Jeg skriver jo også udtrykkeligt, at antennen skal demonteres

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 10-08-05 08:41

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> vil vædde på, at de er optimeret til den bedst mulige retur med de
> kabellængder, der nu engang er normale på en båd.

Du skal ikke anskaffe et SWR meter for at "forbedre" på en færdigkøbt
maritim antenne, men kun for at kunne kontrollere om den stadig er i
orden, eller der er et stik/kabel/sender/whatever/... der er gået i udu

> [...]
> løsning, så skal man have et umanerligt dårligt standbølgeforhold, før man

Hvis SWR ændre sig når du ændre på kabellængden, så er antennen ikke i
resonans, og du skulle have haft ændret på antennen _før_ du ændrer på
kabellængden, (hvilket _altid_ er noget fusk).
Et trick til at se om antennen skal være længere eller kortere er at
holde en skruetrækker hen til spidsen af antennepisken, hvis SWR bliver
større kan du klippe en smule af, hvis SWR bliver bedre, tjae så har du
klippet for meget af ;-(
Iøvrigt giver et SWR på 1:1,5 kun marginal forringelse, men hvis det
ændre sig over tid er det et tegn på at noget er ved at gå i udu.

> [...]
> blevet begrænset dramatisk med alt den nye teknologi. Bare man er høflig, så
> er de næsten altid friske på en sludder eller en sladder..

Og de vil givetvis hellere hjælpe dig med at sikre at dit grej virker
end at risikere at skulle starte en eftersøgning fordi dit grej _ikke_
virkede

/carsten

Fra : Karsten Moisen

Dato : 10-08-05 17:51

Med SWR meteret tester man om antennen og i højere grad kablet er
iorden.
Antennen er som regel iorden med mindre den er knækket eller
krakkeleret så der har kunnet trænge vand ind i den, men et kabel der
sidder monteret i en båd bliver dårligt med årene.

Den isolator der ligger mellem inderleder og skærm nedbrydes med tid
og (i motorbåde) kan vibrationer efterhånden forårsage at kablet
bliver deformeret ved bøjninger/kanter. Bare kablet er klemt lidt er
det ikke længere optimalt.
Hvis det forkerte type kabel er monteret kan isolationen ligefrem
trække vand!
Alt dette kan man ikke måle sig frem til med et ohm meter da der
typisk vil være tale om en kapacitiv kortslutning.
Jeg har selv skiftet kabel i vores båd efter jeg testede det og fandt
at SWR var 1:25! Efter at have skiftet kablet til et nyt af meget høj
kvalitet ligger det på 1:1,2!

Et tip til at teste om modtageren er iorden:
Lyt til meddelelserne fra Lyngby Radio. Man kan som regel modtage fra
flere sendemaster på et sted. Kan du også modtage fra en mast der
ligger 50-75km væk fejler modtageren ikke noget.

Mvh. Karsten (e.mek.)

Fra : Carsten Holck

Dato : 10-08-05 22:13

Karsten Moisen said the following on 10-08-2005 18:51:
> [...]
> Jeg har selv skiftet kabel i vores båd efter jeg testede det og fandt
> at SWR var 1:25! Efter at have skiftet kablet til et nyt af meget høj
Kig evt på www.oz9tm.dk klik på "kabler" så kan du se nogle ilistrative
billeder

/carsten