/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Trådløs router som access point?
Fra : jonas@delfs.dk


Dato : 05-08-05 19:47

Hej -

Jeg har netop erhvervet mig en trådløs router som skal fungere som
access point herhjemme hvor vi har noget TDC Erhverv bredbånd gennem
en tilhørende router som der ikke kan pilles for meget ved.
Den trådløse router er en Netgear WGR614 v. 5, og den er sat op og
forsøgt konfigureret.
Problemet er så at internettet ikke virker på de computere der er sat
til den nye router.

Jeg har placeret det medfølgende kabel mellem en standard port i den
oprindelige router, og "internet" i den nye. De computere der er koblet
trådløst på, eller blot med kabel i den nye router, får
tilsyneladende ikke tildelt IP-adresse af den oprindelige router, da
disse er navngivet anderledes. Er det her problemet ligger? Skal/kan
man disable DHCP på den nye router?

Al hjælp modtages med kyshånd!

Vh. Jonas


 
 
Robert Piil (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 05-08-05 20:05

On 5 Aug 2005 11:47:19 -0700, jonas@delfs.dk wrote:

>Al hjælp modtages med kyshånd!

Jeg kender ikke din router, men jeg (også TDC Erhverv) pakkede bare
TDC's router tilbage i kassen, og satte mig egne (DLink) til modemmet,
lod den hente en DHSP-adresse automagisk, og vupti, virker skidtet
uden filtre af nogen art.

Måske kunne du gøre det samme.

--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Robert Piil (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 05-08-05 20:38

On Fri, 05 Aug 2005 21:04:42 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>Måske kunne du gøre det samme.

Du skal lige være opmærksom på, at hvis dit firma bruger TDC's
VPN-løsning, er det jo nok ikke nogen brugbar ide.

--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

jonas@delfs.dk (05-08-2005)
Kommentar
Fra : jonas@delfs.dk


Dato : 05-08-05 20:44

Nej, at udskifte routeren er ikke en mulighed. Der er koblet noget
kommune-halløj op på den, så det skal lade sig gøre på anden vis.
(hvilket er er blevet fortalt at det sagtens kan, men da jeg dårligt
har tålmodighed til at vente til tirsdag hvor jeg kan få hjælp,
spørger jeg her :) )

Vh. Jonas


Robert Piil (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 05-08-05 21:00

On 5 Aug 2005 12:44:17 -0700, jonas@delfs.dk wrote:

>Nej, at udskifte routeren er ikke en mulighed. Der er koblet noget
>kommune-halløj op på den, så det skal lade sig gøre på anden vis.
>(hvilket er er blevet fortalt at det sagtens kan, men da jeg dårligt
>har tålmodighed til at vente til tirsdag hvor jeg kan få hjælp,
>spørger jeg her :) )

Det er noget med at forskellige porte i routeren er sat op til
forskellige filtre. Så du skal nok prøve dig frem med hvilken port
AP'et skal i.
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Robert Piil (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 05-08-05 21:10

On 5 Aug 2005 11:47:19 -0700, jonas@delfs.dk wrote:

>Jeg har placeret det medfølgende kabel mellem en standard port i den
>oprindelige router, og "internet" i den nye. De computere der er koblet
>trådløst på, eller blot med kabel i den nye router, får
>tilsyneladende ikke tildelt IP-adresse af den oprindelige router, da
>disse er navngivet anderledes. Er det her problemet ligger? Skal/kan
>man disable DHCP på den nye router?

....og nu læste jeg så ordentligt.

Hvis samme løsning bruges, som jeg har. Så giver TDC-routeren
IP-adresser via DHCP.

Du skal så sætte WAN-siden på dit Wifi-router op til at modtage IP via
DHCP, og lade Wifi-routeren tildele IPadresser i et andet subnet, end
TDC-routeren. Standardgateway på din maskiner skal så være
wifi-routeren og dens standard gateway skal være TDC-routeren.
(med alle mulige forbehold, men giv det en chance).
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Morten Christensen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 05-08-05 23:02

Robert Piil skrev:
> On 5 Aug 2005 11:47:19 -0700, jonas@delfs.dk wrote:
>
>
>>Jeg har placeret det medfølgende kabel mellem en standard port i den
>>oprindelige router, og "internet" i den nye. De computere der er koblet
>>trådløst på, eller blot med kabel i den nye router, får
>>tilsyneladende ikke tildelt IP-adresse af den oprindelige router, da
>>disse er navngivet anderledes. Er det her problemet ligger? Skal/kan
>>man disable DHCP på den nye router?
>
>
> ...og nu læste jeg så ordentligt.
>
> Hvis samme løsning bruges, som jeg har. Så giver TDC-routeren
> IP-adresser via DHCP.
>
> Du skal så sætte WAN-siden på dit Wifi-router op til at modtage IP via
> DHCP, og lade Wifi-routeren tildele IPadresser i et andet subnet, end
> TDC-routeren. Standardgateway på din maskiner skal så være
> wifi-routeren og dens standard gateway skal være TDC-routeren.
> (med alle mulige forbehold, men giv det en chance).

Den anden løsning er, at lave wifi-routeren om til et accesspoint uden
routerfacilitet:

give Wifi-routeren en ip-adresse i samme subnet, som TDC-routeren
uddeler i (men som ikke bliver brugt af en anden pc på netværket)

disable dhcp-serveren i wifi-routeren

sætte kablet fra tdc-routeren i en lan-port på wifi-routeren.


Der er formodentlig en reset-knap på wifi-routeren, som kan bringe den
tilbage til router-funktionalitet igen, hvis du løber ind i problemer.


--
Morten Christensen

jonas@delfs.dk (18-08-2005)
Kommentar
Fra : jonas@delfs.dk


Dato : 18-08-05 22:56

Takker for svar.

Jeg har først fået kigget på det nu i aften. Nu virker det!
Løsningen var, at deaktivere dhcp som det eneste, og lade ip-adresse
og subnetmaske forblive uændret.

Der er i øvrigt lidt om det her:
http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp

Venligst, Jonas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste