Hjælp til Udsmykning
Fra : Martin Pedersen

Dato : 05-08-05 01:34

Hejsa tænkte lidt på mit akvarie ku godt bruge nogle forandringer i det.....
det er et 112litters.. sys det meget højt i forhold til hvor dybt det
er.....

er der nogle der ligger inde med gode forslag evt billeder til nogle opsæt..
af planter sten mm

Fra : J. Jørgensen

Dato : 05-08-05 21:12

"Martin Pedersen" <Martin.pedersen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er.....
>
> er der nogle der ligger inde med gode forslag evt billeder til nogle

Hej Martin

Som du selv er inde på mht. til dybden, så er der ikke så mange muligheder
ved indretningen.
Den manglende dybdevirkning kan du delvist rette op på, idet du skal starte
med at vælge en passende baggrund med et billede med stor dybdevirkning. Der
findes mange motiver - finder du det rigtige, kan dybdevirkningen blive
meget troværdig.
Alt efter billedmotivet på baggrunden, skal du så placere dine planter -
vælg kun de kendte og ikke for mange typer - der er mange af de flotte
planter som slet ikke kan gro i vore akvarier.
Store sten og en eller to passende trærødder kan du bruge til at give den
sidste effekt.
NB. Som du jo nok har fundet ud af, så vælg altid et akvarie som er mindst
ligeså dybt, som det er højt. 40x40x100 50x50x100 som jo er hhv. 160 og
250liter er meget populære.
Jeg har engang haft et 450 liter som var 100 dybt - det var virkeligt noget,
der gav dybde og var sjovt at "møblere".

Held og lykke med projektet
hilsen
Jørgen

Fra : Martin Pedersen

Dato : 06-08-05 21:00

Kanon tak for rådet.... er åben for flere tilbud.... Jeg ærger mig også
meget over jeg købete dette akvarie..

Baggrund har jeg dog aldrig prøvet og sætte i. af den gode grund har aldrig
ku finde nogle jeg sys om.. det står op af en blå væg.. har så overvejet
lidt måske skifte det ud med et som du siger 160litters eller 220litter..
og så evt leje lidt med selv bygge en baggrund..

ved ik ang det med planter har vi kun kedelige planter ved fiske
forhandlerne i svendborg :D så nøjes med dem.. hehe

Fra : Martin Bak

Dato : 07-08-05 16:20

> [...]
> overvejet lidt måske skifte det ud med et som du siger 160litters eller
> 220litter.. og så evt leje lidt med selv bygge en baggrund..

Du kunne også kompensere for den manglende dybde ved at lave en
baggrundskasse til akvariet. Altså en kasse bag ved akvariet, hvor du kan
lade dekorationen fra akvariet fortsætte. Bedre end en blå væg ihvertfald,
ville jeg mene.

Martin

Fra : J. Jørgensen

Dato : 07-08-05 16:50

> [...]
>
> ved ik ang det med planter har vi kun kedelige planter ved fiske
> forhandlerne i svendborg :D så nøjes med dem.. hehe

Hej igen Martin

Når jeg taler om baggrund i dit akvarium, så tænker jeg ikke på dem man
bygger op indvendig.
Det vil jo tage yderligere plads - det er ikke det du ligefrem har nok af.
Jeg tænker på et "billede" af papir eller plastic, som sættes udvendigt på
bagruden.
Hvis du har lidt plads tilovers imellem akvarie og væg, kan du ligefrem lave
en slags "dekorationskasse", som du så får indkik i som erstatning for den
manglende dybde.
Nu hvor du har fortrudt valget af din akvariestørrelse, skal du jo nok tage
springet og anskaffe dig et noget større, og med mere fornuftige mål. Det er
surt i længden, hele tiden at blive bremset i sine ideer på grund af de
fysiske rammer.

Pas på hvis du går igang med at kikke på større akvarier - Allerede ved en
højde på 50 cm aftager lysmængden så meget, at der er problemer med at få en
hel del planter til at gro på bunden.
Det største standard akvarie, hvis man vil have planter i, vil efter min
mening være: 50x50x100.
Ved speciel bestilling kunne jeg godt finde på at få lavet et med målene:
40x50x130 placeret i et hjørne, hvor den ene endevæg
skulle forsynes med en skummåtte som filter. Det ville kun være højest een
gang årligt at skulle rense dette.
Hilsen
Jørgen