Athlon 1700+
Fra : HT

Dato : 04-08-05 16:24

Jeg skal måske ud at investere i et nyt bundkort.

Nu er jeg imidlertid kommet i tvivl hvilken socket jeg skal gå efter, for
fortsat at kunne bruge min Athlon 1700+ processor. Nogle steder står der at
det skal være en socket 462, og andre steder at det skal være en socket A.
Mit nuværende bundkort har en socket 462, men kan jeg også bruge en socket
A?

En anden ting er at jeg bruger SDRAM PC-133, men det er vist svært at finde
et bundkort som bruger den slags RAM i dag (min PC er også gammel...2 år.
Det går jo hurtigt i den branche). Er der nogen som har et bud på et
bundkort til rimelig pris?

Er et ATX bundkort iøvrigt det samme som et Micro ATX?

Mvh
Helge

Fra : Hans

Dato : 04-08-05 16:41

HT wrote:
> [...]
> gammel...2 år. Det går jo hurtigt i den branche). Er der nogen som
> har et bud på et bundkort til rimelig pris?

Der dukker 1 bundkort op på edbpriser med kombinationen socket-A og SD-Ram.
Jeg tror helt ærligt du skal tænke på noget helt andet, da du er i gang med
at investere i noget forhistorisk.

Du kan dog sikkert nok finde noget brugt i handelsgruppen.

> Er et ATX bundkort iøvrigt det samme som et Micro ATX?

Ja - Bortset fra størrelsen. Et microATX bundkort kan godt monteres i et ATX
kabinet, men ikke omvendt.

Hans

Fra : Finn og Angela

Dato : 04-08-05 21:57

"HT" <hflt@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at det skal være en socket 462, og andre steder at det skal være en socket
> A. Mit nuværende bundkort har en socket 462, men kan jeg også bruge en

Socket 462= Socket A

> [...]
> finde et bundkort som bruger den slags RAM i dag (min PC er også
> gammel...2 år. Det går jo hurtigt i den branche). Er der nogen som har et

Hvis du vil genbruge Sd-ram er du, som Hans ganske rigtigt siger, henvist
til :

eller brugtmarkedet.

Hvis du vælger at skifte til DDR-ram (som er billige nu :
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14978)
er dine muligheder mht. bundkort noget større.

Nu nævner du ikke, hvorfor du vil skifte (Defekt/opgradering), men kan da
nævne at det efter min mening bedste socket A bundkort (Abit An-7 - Rigtig
god onboard lyd/Firewire/S-ata/og gode overclockmuligheder (hvis du nu
skulle være en af de heldige, der har en 1700+, der uden problemer kan
skrues op til 25-2800+) nu fås til under 400.-

På den måde mener jeg, du får mest ud af din 1700+ (og kan senere opgradere
til f.eks Barton 2500+, evt. i den mobile udgave (lav varmeudvikling, meget
fine overclockingsegenskaber)).

Hilsen Finn

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 04-08-05 23:21

Vær lige opmærksomme på at dette mobo kun understøtter 100MHz FSB, og
derfor ikke kan bruge andet end Duron og de gamle Athlon op til 1 GHz

Fra : HT

Dato : 05-08-05 12:49

Grunden til at jeg har startet denne tråd er at jeg har sort skærm.

Jeg har prøvet at:
- tilslutte en anden skærm
- afprøve skærmen på en anden PC
- montere en anden strømforsyning
- afmontere grafikkortet og bruge det indbyggede (onboard) grafikkort

Jeg har konstateret at:
- blæseren kører
- en rød diodelampe på bundkortet indikerer at der er strøm på kortet
- der kommer ingen biplyd

Jeg går nu ud fra at det måske er bundkortet der er galt med, og er begyndt
at se mig om efter et nyt.
Mit nuværende er et ECS K7SEM Micro-ATX.
Jeg vil ikke ofre en "bondegård", men vil bare gerne have det til at køre
igen.

Jeg kan se at det bliver svært at finde et bundkort, hvor jeg kan bruge min
gamle SDRAM, så jeg skal nok ud at investere i både nyt bundkort og nye RAM
(DDR-RAM). Men jeg vil gerne fortsat kunne bruge min gamle processor, som er
en Athlon 1800+ ( ikke en 1700+ som jeg tidligere skrev).

Jeg har forstået at jeg skal have et bundkort med en socket A, men er nu i
tvivl om hvilken bushastighed og hvilket chipset jeg skal gå efter. Desuden
er jeg i tvivl om jeg kan bruge et ATX bundkort. Hvor meget mere fylder det
end mit nuværende ATX Micro, og er der plads til det.

Jeg er ikke nogen "haj" på det her område, men håber at blive klogere
undervejs.

Mvh
Helge

Fra : Nygaard

Dato : 05-08-05 13:40

> [...]
> Mit nuværende er et ECS K7SEM Micro-ATX.
> Jeg vil ikke ofre en "bondegård", men vil bare gerne have det til at køre

Så vil jeg anbefale dig at kigge rundt i de forskellige online butikkers
rodekasser, der kan du tit finde Socket A bundkort til 150-250 kroner. Prøv
SHG.dk for at nævne én - 256mb pc3200 ddr ram kan fåes for et par hundrede
og 512mb ddr pc3200 for ca 350,-

vh
Lasse

Fra : Hans

Dato : 05-08-05 13:54

HT wrote:
> [...]
> - der kommer ingen biplyd
>
> Jeg går nu ud fra at det måske er bundkortet der er galt med, og er

Det kan sagtens være en CPU eller ramfejl selv om du ingen biblyde får. Det
kan også være strømforsyningen eller en tilsluttet enhed.

Prøv og fjern alle diske og drev fra bundkortet og tænd maskinen. Kommer
biblyden tilbage er det én af de tilsluttede enheder.

> [...]
> efter. Desuden er jeg i tvivl om jeg kan bruge et ATX bundkort. Hvor
> meget mere fylder det end mit nuværende ATX Micro, og er der plads
Hvis det er bundkortet så prøv og søg efter et brugt MSI K7T-Turbo2 i
markedsgruppen. Bundkortet er i ATX størrelse og kører ganske udmærket.
Chipsættet er et VIA KT133A.

Et ATX bundkort er ca. 6 cm længere end microATX, så der er en del forskel
på dem.

Hans

Fra : Ulrik Løye

Dato : 10-08-05 11:00

"HT" <hflt@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> fylder det end mit nuværende ATX Micro, og er der plads til det.
>
> Jeg er ikke nogen "haj" på det her område, men håber at blive klogere

Denne vandskabning af et mother board kan håndtere din nuværende cpu, ram,
mv.

Men ellers kan du helt sikkert krejle dig til et brugt motherboard for en
50er. Gør det for det er ikke sikkert det er dit mother board som er
problemet.

/u

Fra : HT

Dato : 11-08-05 23:05

Efter at have prøvet alt andet, har jeg nu købt og installeret et nyt
bundkort, og investeret i noget DDRRAM.
Det var åbenbart bundkortet, for nu kører det igen.
Tak for tipsene, som har hjulpet mig undervejs.

Mvh
Helge