mail()
Fra : John Kjoller

Dato : 04-08-05 13:15

Hvordan er det lige, - når man sender mail via php : mail();

Så er der tilsyneladende nogle modtagere der ikke kan læse æ, ø og å. Det
bliver oversat til syrede tegn, og dele af ordet som æ, ø og å befinder sig
i, forsvinder....

kan jeg skrive æ. ø og å med andre tegn, så jeg er sikker på at det læses
korrekt af alle modtagere?

Der er tale om ren tekst, altså ikke html mail.

KH
john

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 04-08-05 13:36

John Kjoller wrote:
> [...]
> korrekt af alle modtagere?
>
> Der er tale om ren tekst, altså ikke html mail.

sæt den rette encoding eller konverter det hele til utf-8 :)

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : John Kjoller

Dato : 04-08-05 15:54

"Ulrik Nielsen" <un.spam@tiscali.dk> skrev
> sæt den rette encoding eller konverter det hele til utf-8 :)
>
> --
> ulrik nielsen |

Åh crap.... Jeg frygtede et svar i den retning. Så afsløres det endnu mere
at jeg ikke ved en skid om noget.
.....Kan du evt sige noget om hvor jeg kan læse noget om hvordan jeg gør....
det du siger....??

KH
john

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-08-05 16:00

John Kjoller submitted this idea :

http://dk.php.net/mail :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-08-05 16:10

On Thu, 04 Aug 2005 17:00:00 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

>http://dk.php.net/mail :)

Puha, vi skulle jo helst undgå at folk brugte mail() direkte
(og desuden burde du nok linke til selve funktionen og ikke kapitlet)

Men altså, to mulige løsninger, hvis vi skal bruge mail() manuelt:

1. Angive at man bruger 8bit.

Tilføj følgende headers som fjerde argument til mail():

Fx:
<?php
$headers = "Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\r\n";
$headers .= "Content-Transfer-Encoding: 8bit";
$body = "Åh, æblegrød";
mail("person@eksempel.dk","Test",$body,$headers);
?>

2. Encode teksten som quoted_printable

<?php
$headers = "Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\r\n";
$headers .= "Content-Transfer-Encoding: quoted-printable";
$body = "Åh, æblegrød";
mail("person@eksempel.dk","Test",imap_8bit($body),$headers);
?>

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-08-05 16:27

Peter Brodersen wrote on 04-08-2005 :

> Puha, vi skulle jo helst undgå at folk brugte mail() direkte

Hvorfor ?

> (og desuden burde du nok linke til selve funktionen og ikke kapitlet)

Tjow, så skulle jeg jo til at skrive en laaaang URL og iøvrigt åbne
browseren og finde den :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-08-05 17:01

On Thu, 04 Aug 2005 17:26:42 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

>Hvorfor ?

Fordi det er i kategorien af ting, der lader til at virke helt uden
videre, men går i stykker efter kort tid eller i nogle situationer, fx
fordi man bruger highbits (fx æøå) eller lignende, og så derefter
sjusser et par headers på, indtil det ser ud til at virke igen.

Så kan det tænkes at e-mailen virker, men subject senere giver
problemer, når der så er æøå i den (og den ikke er MIME-encoded) og så
fremdeles.

Her kan det så være praktisk blot at benytte sig af et modul til at
sikre, at ens mail ganske enkelt er korrekt.

--
- Peter Brodersen

Fra : John Kjoller

Dato : 05-08-05 09:25

"Peter Brodersen" <usenet2005@ter.dk> skrev
> [...]
> <?php
> $headers = "Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-1\r\n";
> $headers .= "Content-Transfer-Encoding: 8bit";

Hvad gør jeg galt her:
mail($lilleemail,"Velkommen",$velkomstmail,$headers,"FROM:
Dorte@baSixFan.dk");

- Får denne fejl:
The fifth parameter is disabled in SAFE MODE. in.......

KH
john

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-08-05 10:07

On 2005-08-05, John Kjoller <john@skrivikkedette-basix.dk> wrote:
> [...]
> Dorte@baSixFan.dk");
>
> - Får denne fejl:
> The fifth parameter is disabled in SAFE MODE. in.......

Du angiver en femte parameter. Du vil have større held med at angive
'from' som en del af dine headers og ikke som parameter til
mailserveren.

<http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php>

- Jacob Atzen