Hjælp - min datter synger !
Fra : Hanne Hansen

Dato : 05-06-01 10:54

Hejsa

Jeg har et problem med min datter på 8 1/2 år:

Hun synger/fløjter hele tiden. Derudover er det højt & falsk (ikke rart at
høre på og RET irriterende).

Hendes skolekammerater er også trætte af hendes evindelige syngeri/fløjten
og gider derfor ofte ikke at lege med hende (hvilket selvfølgelig gør hende
ked af det), da hun ikke holder op selvom man beder hende om det.

Det er som om hun gør det "pr. automatik" = ikke selv tænker over det.

Hvad skal jeg gøre ? Nogle gode/kreative forslag ?

Hilsen

Fru Hansen

Fra : Millie

Dato : 05-06-01 11:34

"Hanne Hansen" <hhoffice@mail.danbbs.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er som om hun gør det "pr. automatik" = ikke selv tænker over det.
>
> Hvad skal jeg gøre ? Nogle gode/kreative forslag ?

Hvad med at acceptere, at hun elsker at synge - og så send hende til
sangundervisning! så det er til at holde ud at høre på.
Det gør mig så ked at læse, at hendes naturlige udtryk for livsglæde skal
kritiseres, fordi den irriterer andre. Det er synd for hende.
Hilsen Millie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-01 12:49

"Millie" <beks@mail.dk> wrote in message
> [...]
skal
> kritiseres, fordi den irriterer andre. Det er synd for hende.

well said...... jeg tror desværre at folk er lidt for selvoptagne til at
kunne se at det er pigens måde at være på.... hun er glad ergo synger
hun..... er det så slemt?? det havde da været værre hvis hun slet ikke
sagde noget...
jeg synes dit forslag om at sende hende til sangundervisning er yderst
perfekt..... istedet for at gøre hende endnu mere ked af det ved at sige
man ikke gider høre på det.....
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Hanne Hansen

Dato : 05-06-01 14:14

Hejsa

Tak for de gode råd - det lyder som en god idè med sangundervisningen. Man
kommer jo nemt til at opfatte hendes "syngeri" som et problem når hendes
lærere/pædagoger i SFO konstant omtaler dette som et problem og mener det er
et udtryk for mangel på koncentration.

Hilsen

Fru Hansen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-01 15:51

> [...]
hendes
> lærere/pædagoger i SFO konstant omtaler dette som et problem og mener

lad dig ikke gå på af SFO'ens mening.... dit primære mål må være at din
datter er glad og har det godt...
følger hun ellers godt med i skolen??
har hun problemer ud over at vennerne ikke vil lege?
går hun til noget... sport, drama eller lignende i fritiden?

jeg mener sang undervisningen kunne være gavnlig da hun lærer mere om
hvad det er for lyde... drama kan også være en mulighed, fordi hun får
afløb for nogle kreative sider som vil give hende mere ro i sindet....

Fra : Hanne Hansen

Dato : 05-06-01 20:27

Hun har 1 RIGTIG god veninde og vores hjem minder ofte om Københavns
Hovedbanegård eller et hotel (f.eks. idag var der besøg af 3 venner/veninder
fra skolen til både hende og lillebror - desuden var hun til en fødselsdag
hos en pige i klassen og selv henne og besøge en veninde).

Ofte har hun (eller lillebror) venner til at sove her - meget hyggeligt
synes både børnene, deres venner og min mand og jeg.

Min datter er ikke så bogligt stærk (går i 1. klasse) men er utrolig kreativ
(male/tegne/modelere osv). Hun er desuden den "tænksomme type" og kan ofte
virke meget "teatralsk" (elsker også at optræde med dans/sang/cirkus/teater
osv).

Alt i alt en kreativ pige, ikke særlig "skoleminded", "fylder meget", da hun
er meget udadvendt.

Måske er det ikke hende der har et problem, men derimod de "rammer" hun
bliver presset ned i ?? Jeg ved det faktisk ikke.

Hun "går ikke til noget", men vi har talt om, at hun måske til næste år kan
starte som spejder (den lokale gruppe optager ikke børnene før de er min. 9
år).

Hilsen

Fru Hansen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-06-01 22:44

> [...]
hyggeligt
> synes både børnene, deres venner og min mand og jeg.

det lader jo ikke til at det er venskaberne der skaber problemer....

> [...]
ofte
> virke meget "teatralsk" (elsker også at optræde med

endnu en grund til at overveje noget dramatik eller lignende som
fritidsinteresse.... noget hun kan udvikle på....

> [...]
hun
> bliver presset ned i ?? Jeg ved det faktisk ikke.

det tror jeg du har ret i....... hun bliver tvunget til at bruge tiden
på noget som ikke fanger hende.... derfor vil hun nok komme til at virke
ukoncentreret.....
jeg mener stadig at det kunne være en god ide at lade hende udfolde sine
kreative evner et sted hvor de vil blive set som et plus......

> [...]
år kan
> starte som spejder (den lokale gruppe optager ikke børnene før de er

hvorfor lige spejder???
hvis jeg var dig ville jeg undersøge hvad der var af udfoldelses
muligheder i jeres område både her i sommer og til efteråret for hendes
aldersgruppe... og lade hende komme med på råd... når du selv siger hun
er meget teatralsk og elsker at optræde, kunne det sagtens øge hendes
koncentation omkring de boglige fag, at hun får afløb for de interesser
andre steder....
det burde være muligt... det an jo også være hendes skole ike er mindet
på piger som hende...... at de gerne ser den boglige type fremhævet frem
for den kreative.....
det skal jeg naturligvis ikke kunne sige, men noget tyder jo på det når
de mener hun er et problem:o/

Fra : Hanne Hansen

Dato : 06-06-01 00:08

Tja..... tak for de gode råd. Jeg prøver så vidt muligt, at lade hende
udfolde sine kreative sider herhjemme også (da hun åbenbart ikke får afløb
nok for dem i skolen/SFO).

Her i Pinseferien har vi bl.a. lavet collager, bygget korthuse (må vel
stimulere både kreativet, tålmodighed og koncentration), læst bøger sammen,
lavet modelervoksfigurer(også sammen med en skolekammerat), tegnet, lavet
figurer af tændstikker, spillet skak, lagt kabaler, hørt musik, spillet spil
på pc`eren osv.

Mit indtryk er, at hun har brug for utrolig meget "kreativt arbejde" for at
trives.

Spejder.... Hun har selv nævnt det ofte - sammen med bl.a. ballet, svømning,
musikskole osv.

Jeg kan ikke helt spore mig ind på, hvad hun ville have mest glæde af.

Nogen forslag ?

Hilsen

Fru Hansen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-06-01 06:09

> [...]
lavet
> figurer af tændstikker, spillet skak, lagt kabaler, hørt musik,

lyder utroligt dejligt)

> Mit indtryk er, at hun har brug for utrolig meget "kreativt arbejde"
for at
> trives.

det lyder jo bestemt ikke utænkeligt.....

> [...]
svømning,
> musikskole osv.
>
> Jeg kan ikke helt spore mig ind på, hvad hun ville have mest glæde af.

nu er jeg selv en kreativ sjæl...... den tænksomme stille type... ikke
særlig teatralsk.... jeg gik selv til spejder i et par år.. og helt
ærligt... jeg føler ike selv det gjorde ret meget for mig..... det der
var med spejderne var at mine klassekammerarter gik til det og det var
"moderne"... det eneste jeg husker fra den tid er at det var kedeligt at
sidde og lave knob og at jeg rent faktisk ikke gad afsted...
rent fagligt fulgte jeg ikke vildt godt med indtil mit 5 skoleår hvor
jeg begyndte at ride..... jeg fandt mig nogle gode venner i hestene.....

nu siger jeg ikke at du ikke skal lade din datter gå til spejder.. og
heller ikke at ridning er bedre... det jeg forsøger at sige er at du
skal vælge med omhu..... lad ikke en venne/mode dille bestemme hvad hun
skal bruge sin tid på.... snak med hende om hvad hun ønsker inden i...
om hvad hendes venner laver... hvad de snakker om i skolen... og så vælg
med hjertet det du føler hun som en levende, kreativ sjæl har mest glæde
af at udfolde sig i.....

Fra : Br@ndt

Dato : 08-06-01 12:25

Hanne Hansen wrote:

> [...]
> lærere/pædagoger i SFO konstant omtaler dette som et problem og mener det er

Deres udtalelse er tegn på mangle på koncentration hos dem selv.

Jeg har selv et barn der af og til laver noget der ikke lige passer ind
i skemaet/formen i børnehaven.
Det er "selvsagt" min dreng den er gal med.

De pædagoger jeg har mødt indtil videre ligger godt nok på den lade
side.
Lad os få privatiseret lortet.
Så kommer pædagogerne ud af hullerne - børnene kan ikke få det ringere.

Fra : Craig David

Dato : 08-06-01 19:39

Har vi en lille dum venstrevælger her?

Fra : Graves

Dato : 09-06-01 07:51

"Craig David" <40@c.dk> skrev i en meddelelse
> Har vi en lille dum venstrevælger her?

Har vi en lille naiv rød narrøv her ?

Fra : Craig David

Dato : 09-06-01 10:06

He he -ramte jeg et ømt punkt .
LOL

Fra : Br@ndt

Dato : 12-06-01 13:26

Craig David wrote:

> Har vi en lille

forkert

> dum

forkert

> venstrevælger her?

forkert

Tre ud af tre - ret dårligt.

Prøv stor, intelligent og anarkist.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 09-06-01 07:00

I artikel <3B20B616.95A371F1@hotmail.com>, skrev "Br@ndt"
<s_p_a_m_f_r_e_e@hotmail.com>:

> [...]
> side.
> Lad os få privatiseret lortet.
> Så kommer pædagogerne ud af hullerne - børnene kan ikke få det ringere.

Lad os gå ud fra, som jeg personligt sædvanligvis gør, at der
selvfølgelig ikke er noget galt med din knægt.
Hvad kan det så være der gør, at din dreng åbenbart af og til har
"problemer" (eller hvad man nu vil vælge at kalde det) i børnehaven?
Dit svar er åbenbart, at det er pædagogerne der er lade og ugidelige, og
at man bare skal privatisere vores daginstitutioner, så skal tingene nok
blive bedre. Men er det nu også den rigtige løsning? Er rengøringen
nødvendigvis blevet bedre, de steder den er privatiseret? Er buskørslen
ndvendigvis blevet bedre, bare fordi den er blevet privatiseret? Bliver
maden til vores ældre nødvendigvis bedre, bare fordi private overtager
tilberedning og udbringning?
Kodeordet her er 'nødvendigvis'. Jeg kan ikke, ud fra det jeg kan se,
høre og læse mig til, se at en privatisering nødvendigvis fører til en
forbedring - nogen steder ja, men andre steder nej.
Muligvis kunne løsningen være, at det er andre faktorer der gør, at nogle
børn har "problemer" i deres daginstitution - Det kunne f.eks. være
normeringer, af både personale og børn, eller andet.
Men lad dog være med at sige "Bare privatiser, så bliver alting bedre".
Det er ikke nødvendigvis løsningen.

Venlig hilsen
Jan

Fra : Br@ndt

Dato : 12-06-01 13:31

Jan Allan Andersen wrote:

> Men lad dog være med at sige "Bare privatiser, så bliver alting bedre".
> Det er ikke nødvendigvis løsningen.

Ja, det er jo ikke sort/hvidt.

Fra : bo nielsen

Dato : 09-06-01 09:53

> De pædagoger jeg har mødt indtil videre ligger godt nok på den lade
> side.
> Lad os få privatiseret lortet.
> Så kommer pædagogerne ud af hullerne - børnene kan ikke få det ringere.

Hvem skal være ansatte i de private institutioner du taler om? mig bekendt
er det de selvsamme pædagoger, men selvfølgelig bliver normeringen og dermed
den tid der til det enkelte barn anderledes.
Hvordan kan du i øvrigt tillade dig at sige at pædagogerne du har mødt
"ligger på den lade side" har du været med i hel uge og fuldt deres
arbejdsrytme?
Mit bud er at du er kommet i institutionen når der ikke har været mange børn
dvs. lige før lukketid eller lige efter åbning, for hvis du er der mellem 9
og 15 er der ihvert fald ikke nogen der har chance for at ligge på den lade
side i min og min datters børnehave og vuggestue.

Jeg har heller ikke endnu mødt nogle pædagoger der beklager sig over
børnene, for at det skal spare dem selv tid, de fleste gør det af bekymring
for barnet og for at hjælpe barnet til at fungere bedre sammen med de andre
børn i netop den institution hvor barnet går.
Og forresten er der vist ikke nogen der vælger at blive pædagog på grund af
lønnen, de fleste gør det af interesse for børn og deres udvikling.

Jeg kender heller ingen steder hvor det ikke bliver vendt i
personalegruppen, hvordan barnet fungerer og hvad der eventuelt er problemer
med. Jeg mener dog personligt at jeg gerne vil have at vide hvis der er
problemer omkring min datter, og måske kan jeg i fællesskab med de voksne i
institutionen finde ind til problemet. Jeg ville blive meget vred hvis jeg
opdagede at pædagogerne i min datters børnehave havde et problem med min
datter som de ikke fortalte mig.

Jeg kan forøvrigt informere om at tingene smitter af, hvis barnet fungerer
dårligt i institutionen, kan I nemt have andre problemer derhjemme, og
omvendt, problemer derhjemme kan som regel ses tydeligt, hvis altså det er
kompetente pædagoger der er ansat.

Men lad mig lige understrege igen at det er for at hjælpe Jeres barn, og
ikke for at kritisere jeres opdragelse eller andet, at pædagoger kontakter
Jer.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Br@ndt

Dato : 12-06-01 13:38

bo nielsen wrote:

> Hvem skal være ansatte i de private institutioner du taler om? mig bekendt
> er det de selvsamme pædagoger,

Et par stykker af dem ville ikke kunne klare stresset af at være
privatansat.

> Hvordan kan du i øvrigt tillade dig at sige at pædagogerne du har mødt
> "ligger på den lade side"

Fordi deres faglige dovenskab går ud over mit barn.
Fordi det er mig der betaler deres løn.

> [...]
> og 15 er der ihvert fald ikke nogen der har chance for at ligge på den lade
> side i min og min datters børnehave og vuggestue.

Jeg baserer det bl.a. på de utallige gange hvor der har været lidt
"dårligt vejr" og man har set video i stedet.
Jeg baserer det bl.a. på de utallige gange man har aflyst skovture m.m.
fordi een pædagog har været syg.

> Jeg har heller ikke endnu mødt nogle pædagoger der beklager sig over
> børnene,

Nej, det ville da også være dumt.
Det er meget smarterer at finde på alle mulige undskyldninger, hvilket
er det jeg har oplevet.

> de fleste gør det af bekymring
> for barnet og for at hjælpe barnet til at fungere bedre sammen med de andre
> børn i netop den institution hvor barnet går.

Det ville dejligt, hvis det forholdt sig sådan.

> Og forresten er der vist ikke nogen der vælger at blive pædagog på grund af
> lønnen, de fleste gør det af interesse for børn og deres udvikling.

Da jeg startede min uddannelse havde jeg en noget naiv forestilling om
hvad det ville sig at arbejde med det jeg er uddannet til.
Man kan nemt blive desillusioneret når virkeligheden rammer en.

Eller, måske er det blot det "vildeste" man kan blive?

> Jeg kender heller ingen steder

Det kunne jo skyldes at du ikke kender særlig meget.

> problemer derhjemme kan som regel ses tydeligt, hvis altså det er
> kompetente pædagoger der er ansat.

Enig - så længe vi lægger tryk på "kompetente".

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-06-01 02:58

I artikel <3B260D27.4E57CA86@hotmail.com>, skrev "Br@ndt"
<s_p_a_m_f_r_e_e@hotmail.com>:

> Et par stykker af dem ville ikke kunne klare stresset af at være
> privatansat.

Okay, den kunne jeg godt tænke mig at få uddybet.
"..ville ikke kunne klare stresset.." - mener du dermed, at de har / skal
have travlt? skal fare afsted fra det ene til det andet? at de f.eks. ikke skal
bruge tiden til, at "sidde på deres flade" og læse historier?
Hvis det er det du mener, tror du så virkeligt alvorligt på, at det
skulle være til gavn for børnene?
Alt for mange af vores børn i dag, ser såmænd nok til stressede voksne
til hverdag - nemlig deres forældre.

> Fordi deres faglige dovenskab går ud over mit barn. Fordi det er mig der
> betaler deres løn.

Hvad mener du er vores "faglige dovenskab"? Er vi født dovne? Lærer vi at
blive dovne under vores uddannelse?

> [...]
> "dårligt vejr" og man har set video i stedet. Jeg baserer det bl.a. på
> de utallige gange man har aflyst skovture m.m. fordi een pædagog har

Med de dårlige normeringer der er i dagens daginstitutioner, så kan én
syg medarbejder rent faktisk godt vælte læsset - og derved risikerer man
at måtte aflyse en ellers planlagt tur.....Ikke at jeg umiddelbart kan
mindes selv at have været ude for det, hvorken som forælder til børn i
daginstitution, eller som pædagog/medarbejder.

> Nej, det ville da også være dumt.
> Det er meget smarterer at finde på alle mulige undskyldninger, hvilket
> er det jeg har oplevet.

Ah, vi er åbenbart ikke bare dovne, men også djævelsk udspekulerede.

> Da jeg startede min uddannelse havde jeg en noget naiv forestilling om
> hvad det ville sig at arbejde med det jeg er uddannet til. Man kan nemt
> blive desillusioneret når virkeligheden rammer en.

Mon ikke de fleste stadigvæk er klar over, at en pædagogløn ikke lige
netop hører til de højeste - ligegyldigt hvilke forestillinger man har
haft sig da man startede med sin uddannelse.

> Det kunne jo skyldes at du ikke kender særlig meget.

Og hvor mange institutioner har du draget dine erfaringer fra?

Hilsen Jan

Fra : Br@ndt

Dato : 24-06-01 16:50

Jan Allan Andersen wrote:

> Med de dårlige normeringer der er i dagens daginstitutioner, så kan én
> syg medarbejder rent faktisk godt vælte læsset

Jeps, men hvad rager det mig eller mit barn?
Det må kommunen bare ordne, de tager sig jo godt betalt.

> Mon ikke de fleste stadigvæk er klar over, at en pædagogløn ikke lige
> netop hører til de højeste - ligegyldigt hvilke forestillinger man har
> haft sig da man startede med sin uddannelse.

Hmm, så hører løn og kvalifikationer åbenbart sammen...

Fra : Søren Mors

Dato : 25-06-01 19:01

"Br@ndt" <s_p_a_m_f_r_e_e@hotmail.com> writes:

> Jeps, men hvad rager det mig eller mit barn?
> Det må kommunen bare ordne, de tager sig jo godt betalt.

Det vil sige at du anerkender at det ikke er muligt for pædagogerne at
gennemføre en tur hvis der er en syg, men stadig mener der er deres
skyld at det sker. Hvis du er enig i at normeringerne er for lave må
du jo skælde ud på kommunen.

Iøvrigt tager kommunen sig bestemt ikke godt betalt for at passe dit
barn. Du dækker ca. 1/3 af udgifterne resten kommer fra kommunen (som
selvfølgelig har dem fra skatter). Medmindre du betaler rigtigt meget
i skat er du en underskudsforretning for en kommune så længe dine børn
er i institution.

Søren Mors

Fra : Br@ndt

Dato : 30-06-01 11:54

"Søren Mors" wrote:

> [...]
> gennemføre en tur hvis der er en syg, men stadig mener der er deres
> skyld at det sker. Hvis du er enig i at normeringerne er for lave må

Kommunen/pædagogerne det er et fedt.
Pædagogerne repræsenterer kommunen i daginstitutionen.

> [...]
> selvfølgelig har dem fra skatter). Medmindre du betaler rigtigt meget
> i skat er du en underskudsforretning for en kommune så længe dine børn

Tro mig, kommunen tager sig rigtig godt betalt for at passe min dreng!

Fra : John Sahl

Dato : 30-06-01 12:20

"Br@ndt" <s_p_a_m_f_r_e_e@hotmail.com> wrote in message news:3B3DAFD4.DE5A3539@hotmail.com...
> Tro mig, kommunen tager sig rigtig godt betalt for at passe min dreng!

Det er da rart at vide du ikke mener at pasningen af dit barn har større værdi?
Hvis du mener at kunne gøre det billigere, bedre og samtidig give børnene de
sociale færdigheder som de får i en institution, så synes jeg faktisk du skal holde
barnet hjemme, finde en der kan passe det og så vende tilbage og fortælle hvad
de faktiske udgifter og ALLE de vidunderlige fordele du vil have haft ud af det.

Rent faktisk er der ingen der tvinger dig til at bruge de offentlige institutioner, det
er en service ikke en tvang. Men hvad er dine reelle muligheder når det kommer til
stykket? Det må du jo vide da du jo sikkert overvejede grundigt om det var dette
land du _valgte_ at ville have børn i, med de muligheder for pasning der er til stede.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Søren Mors

Dato : 03-07-01 06:04

> Kommunen/pædagogerne det er et fedt.
> Pædagogerne repræsenterer kommunen i daginstitutionen.

Det giver cirka ligeså meget mening som at skælde kassedamerne ud hvis
man mener at Bilkas priser er for høje. Selvfølgelig repræsenterer
pædagogerne kommune, men det er ikke deres fejl at der ikke er flere
af dem. Hvis du er utilfreds med bemandingen er det kommunen du skal
have fat i.

Pædagogerne er ansat af kommunen til at passe børn. Hvis de gør det så
godt som det er muligt med den bemanding / plads / legetøj etc. der er
til rådighed, har vi andre ikke noget at komme efter dem for.

> Tro mig, kommunen tager sig rigtig godt betalt for at passe min dreng!

Vi prøver igen. Du betaler ikke noget der bare minder om kostprisen
for at få passet dit barn. Hvordan kan du betragte det som "rigtigt
godt betalt"?

Søren Mors

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 15-06-01 23:04

Hej Fru Hansen

Jeg sidder lige og prøver på at holde mig vågen i eksamenslæsningen.
Jeg skal op i musik på lærerseminariet, og blev derfor lidt mere vågen af at
læse dit indlæg - tak for det.

Du skrev:

> Det er som om hun gør det "pr. automatik" = ikke selv tænker over det.

Spontansang - det at børn synger mens de fx leger eller er i gang med et
eller andet andet - foregår tit ved egne "lejlighedskompositioner" hvor man
bare synger det der falder en ind, og med de toner der nu lige falder en
ind.
Hvis du har et barn der gør det, så har du et barn, der trives - og det skal
man slet ikke gøre noget ved.

Højt? - Er det hele tiden højt, også når hun er alene(eller tror hun er
det)?

Hvis hun synger falsk, så er det måske ikke ideelt at sende en pige på 8 år
til sangundervisning, men synger du med hende?
Børns sangindlæring sker oftest ved imitation, dvs at de efterligner det de
hører. Nogle har et naturligt talent for det, men det er også noget der kan
opøves.

Håber det kunne bruges

Bendt

(tilbage til Almen musikdidaktik af Frede V. Nielsen - gaaaaab)