Tjek om der er mail?
Fra : Paminu

Dato : 03-08-05 21:36

Jeg bruger Ubuntu Linux og FVWM window manager hvor jeg bruger en TaskBar
(ligesom den i win98).

I denne taskbar kan jeg få en besked om at jeg har modtaget post uden at jeg
behøver at åbne fx evolution.

Men jeg ved ikke hvilket bibliotek jeg skal henvise til.

Jeg har prøvet med:

/var/spool/mail/
/var/mail/spool/
(her befinder der sig en fil der bare hedder "me")
/home/me/.evolution/mail/local/

Fra : Jesper Krogh

Dato : 03-08-05 21:38

I dk.edb.system.unix, skrev Paminu:
> [...]
> (ligesom den i win98).
>
> I denne taskbar kan jeg få en besked om at jeg har modtaget post uden at jeg

Hvis du benytter pop/imap eller på anden måde ikke får tilsendt mailen
direkte til maskinen, så skal du se i dim Mail User Agent (her
Evolution) om den kan lave en sådan ting til dig.

> /var/spool/mail/
> /var/mail/spool/
> (her befinder der sig en fil der bare hedder "me")
> /home/me/.evolution/mail/local/

Benytter du pop/imap, så tror jeg næppe disse foldere har noget at sige.

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Paminu

Dato : 03-08-05 21:43

Jesper Krogh wrote:

> Hvis du benytter pop/imap eller på anden måde ikke får tilsendt mailen
> direkte til maskinen, så skal du se i dim Mail User Agent (her
> Evolution) om den kan lave en sådan ting til dig.

Jeg kan ikke finde noget der hedder "dim Mail User Agent" i evolution, men
jeg bruger POP (henter min yahoo mail igennem evolution). Kan du evt.
uddybe, har ikke så meget styr pp mail.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-05 22:07

Den Wed, 03 Aug 2005 22:42:44 +0200 skrev Paminu:

> Jeg kan ikke finde noget der hedder "dim Mail User Agent" i evolution, men
> jeg bruger POP (henter min yahoo mail igennem evolution). Kan du evt.
> uddybe, har ikke så meget styr pp mail.

Det var en sdavefjel[1] Der skulle stå "din mail user agent", eller
på dansk "dit mailprogram". Prøv at skifte det ud, og se om ikke det
giver mere mening.

Mvh
Kent

[1] Eller også bruger Jesper VB Intellisense når han skriver på
usenet :-þ
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 03-08-05 22:20

I dk.edb.system.unix, skrev Kent Friis:

> Det var en sdavefjel[1] Der skulle stå "din mail user agent", eller
> på dansk "dit mailprogram". Prøv at skifte det ud, og se om ikke det
> giver mere mening.

Det var en banal tyrkfejl.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Paminu

Dato : 03-08-05 23:05

Jesper Krogh wrote:

> [...]

Altså jeg er ret sikker på at mailen bliver gemt i
"/home/me/.evolution/mail/local/" for hvis jeg har åbnet denne mappe
samtidig med at jeg henter post så sker der ihvert fald noget.

Men det virker bare ikke at henvise til denne mappe.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-05 23:07

Paminu has brought this to us :
> Altså jeg er ret sikker på at mailen bliver gemt i
> "/home/me/.evolution/mail/local/" for hvis jeg har åbnet denne mappe
> samtidig med at jeg henter post så sker der ihvert fald noget.

Det er nok der Evolution gemmer posten, men den skal jo ligesom først
hentes ned og lægges der før du kan bruge det til noget.

Fra : Paminu

Dato : 04-08-05 08:37

Henrik Stidsen wrote:

> Paminu has brought this to us :
>
> Det er nok der Evolution gemmer posten, men den skal jo ligesom først
> hentes ned og lægges der før du kan bruge det til noget.

Det kan godt være, jeg er har meget lidt forstand på hvordan man henter mail
unden at bruge et mail program.

Fra : Paminu

Dato : 03-08-05 23:07

Fandt også lige det her. Det er den der path jeg ikke kan finde udad at
udfylde korrekt.

*FvwmTaskBar: MailBox path
This option instructs the module to look for mail at the specified place
It is a full pathname to the user's mailbox. By default it
is /var/spool/mail/$USER_LOGIN. A value of 'None' instructs the module not
to have a mail indicator.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-05 08:02

Paminu skrev:

> Fandt også lige det her. Det er den der path jeg ikke kan finde
> udad at udfylde korrekt.

På Ubuntu ligger mail i /var/mail/.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Paminu

Dato : 04-08-05 08:38

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> På Ubuntu ligger mail i /var/mail/.
>
> Mvh,

Ok, men hvordan kan det blive hentet uden at jeg fx bruger evolution først?

Jeg kan ikke helt forstå hvordan jeg kan få en besked om der er post uden at
bruge et mail program.

Fra : Martin Schultz

Dato : 04-08-05 09:21

Paminu <jadajada@asd.com> skrev 2005-08-04:

> Ok, men hvordan kan det blive hentet uden at jeg fx bruger evolution først?
>
> Jeg kan ikke helt forstå hvordan jeg kan få en besked om der er post uden at
> bruge et mail program.

Det kan du heller ikke når maskinen henter post via pop3. Biblioteket
har kun betyding hvis maskinen leger server.

Du kunne evt bruge fetchmail eller getmail til at hente posten ned uden
evolution.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Paminu

Dato : 04-08-05 09:26

Martin Schultz wrote:

> [...]
> har kun betyding hvis maskinen leger server.
>
> Du kunne evt bruge fetchmail eller getmail til at hente posten ned uden

Nu har jeg sat fetchmail op med programmet fetchmailconf (valgt novice). Jeg
har nu prøvet
at sende en ny mail til mig selv og bruge fetchmail til at hente den. Jeg
får så denne fejl:

fetchmail: SMTP> RCPT TO:<tulsoba@localhost>
fetchmail: SMTP< 550 <tulsoba@localhost>: Recipient address rejected: User
unknown in local recipient table
fetchmail: SMTP error: 550 <tulsoba@localhost>: Recipient address rejected:
User unknown in local recipient table
fetchmail: SMTP listener doesn't like recipient address `tulsoba@localhost'
fetchmail: SMTP< 220 localhost.localdomain ESMTP Postfix (Ubuntu)
fetchmail: SMTP> HELO localhost
fetchmail: SMTP< 250 localhost.localdomain

Jeg går udfra at at det er fordi jeg ikke har indstillet et program til at
videresende brevet. I "man" siderne for fetchmail står der noget om at man
kan bruge sendmail, men hvis jeg vil installere dette program så fjernes
Ubuntu-base som jeg helst vil undgå.

Er det ikke muligt at bruge fx Evolution mail i stedet for sendmail?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-08-05 08:41

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> På Ubuntu ligger mail i /var/mail/.

Ja, men kun hvis mailen er leveret direkte til maskinen, fx hvis man
selv kører en mailserver. Gør man ikke det, så skal man nok kigge på
fetchmail eller en mailnotifier, som kan finde ud af at spørge en
POP3-konto eller en IMAP-konto. Jeg gætter på at den sidste løsning i
virkeligheden er det "Paminu"(?!?) har brug for.

--
Jacob - www.bunk.cc
It is easier to get forgiveness than permission.

Fra : Paminu

Dato : 04-08-05 09:24

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> POP3-konto eller en IMAP-konto. Jeg gætter på at den sidste løsning i
> virkeligheden er det "Paminu"(?!?) har brug for.

Nu har jeg sat fetchmail op med programmet fetchmailconf. Jeg har nu prøvet

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-08-05 09:36

Paminu <jadajada@asd.com> writes:

> [...]
> kan bruge sendmail, men hvis jeg vil installere dette program så fjernes

Du bruger Postfix som SMTP-server, og den er ikke sat korrekt op. Når
det er gjort skal du også fortælle evolution at den skal hente sine
mails et andet sted end nu. Læste du hele mit tidligere indlæg?

> Er det ikke muligt at bruge fx Evolution mail i stedet for sendmail?

Nej.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you didn't get caught, did you really do it?

Fra : Paminu

Dato : 04-08-05 09:44

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Du bruger Postfix som SMTP-server, og den er ikke sat korrekt op.

Hvorhenne i fetchmail kan jeg se at jeg bruger Postfix. I advanced config er
det noget som hedder "Listeners to forward to", men der står hverken noget
om Postfix eller SMTP. Det virker ikke som om man kan sætte SMTP op i
fetchmail

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-08-05 10:27

Paminu <jadajada@asd.com> writes:

> Hvorhenne i fetchmail kan jeg se at jeg bruger Postfix.

Ingen steder.

> I advanced config er det noget som hedder "Listeners to forward to",
> men der står hverken noget om Postfix eller SMTP. Det virker ikke
> som om man kan sætte SMTP op i fetchmail

Det kan du ret sikkert heller ikke. Det skal du sikkert gøre ved at
redigere de filer der ligger i /etc/postfix/. Men læs nu lige hele mit
første indlæg i denne tråd først.

--
Jacob - www.bunk.cc
Sign here without admitting guilt.