Fireline....Hvilken knude?
Fra : Anders Lund \(8900\)

Dato : 03-08-05 20:58

Hej

Hvilken knude skal/bør man bruge på sin fireline til at hægte sit endegrej?
Har hørt, at firelinen kan knække ved eks.vis pilkning af torsk....hvis man
ikke binder en "rigtig" knude...!

På forhånd tak

Mvh
Anders Lund

Fra : william

Dato : 03-08-05 21:34

- og de andre...

http://eaglespark.com/Knots/

Fra : Soren Pedersen

Dato : 03-08-05 22:18

Anders Lund (8900) wrote:
> [...]
> Har hørt, at firelinen kan knække ved eks.vis pilkning af torsk....hvis man

Jeg bruger "notaknot" - Den er rigtig god, især når det er koldt.
Der er et billede af den her:
http://www.lindblad.dk/produktsider/notaknot.htm
Du kan finde den i de fleste velassorterede grej bikse.

Mvh
Søren

Fra : william

Dato : 03-08-05 22:45

Ja, men den skal vel også fastgøres til linen?

Fra : jacob

Dato : 04-08-05 15:54

"william" <william@nowhere.moc> skrev i en meddelelse
> Ja, men den skal vel også fastgøres til linen?

Ja men den udgør det for en traditionel knude....
NOT-a-knot...... der af navnet )

MVH Jacob

Fra : william

Dato : 04-08-05 20:06

Kan man fastgøre linen til "Not-a-knot" uden at binde knude????

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 05-08-05 06:33

"william" <william@nowhere.moc> wrote in message
> Kan man fastgøre linen til "Not-a-knot" uden at binde knude????

Ja og første gang du bruger den tænker du det holder ikke en meter! men det
gør det. jeg har brugt dem i et par år nu og jeg har ikke mistet noget
endegrej lige siden og jeg tror at man lave et svag sted på linen når man
binder "gode" gameldaws fiskeknuder og det slippe man for med not-a-knot.

Mvh. Mogens
--
Find med Svend-bent - http://www.svend-bent.dk/
MSM Scan - http://www.svend-bent.dk/msm/

Fra : jacob

Dato : 05-08-05 07:08

"william" <william@nowhere.moc> skrev i en meddelelse
> Kan man fastgøre linen til "Not-a-knot" uden at binde knude????

ja og de fåes i samme styrker som alm. fiskekroge.... dvs. jeg har lige
været på revet hvor jeg brugte NOTaknot i en 25kilos udgave.

MVH Jacob

Fra : Hans P hansen

Dato : 05-08-05 08:25

Hvis man kan få fingre i noget rustfri wire, er de meget nemme, at
lave selv.
Det kræver bare en skævbider og en rundtang.

MVH HPdahl

Fra : jacob

Dato : 05-08-05 14:54

"Hans P hansen" <hpdahl@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man kan få fingre i noget rustfri wire, er de meget nemme, at
> lave selv.
> Det kræver bare en skævbider og en rundtang.
>
> MVH HPdahl

jamen hvad med brudstyrken?? holder den hvis man selv begynder at bukke i
det?

MVH Jacob

Fra : william

Dato : 05-08-05 16:44

Hvordan fastgøres linen - evt. et billede?

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 05-08-05 19:18

"william" <william@nowhere.moc> wrote in message
> Hvordan fastgøres linen - evt. et billede?

http://www.henric.nu/notaknot.jpg det er godt nok ikke et super billede men
det er not a knot til højre

Mvh. Mogens

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 05-08-05 19:21

"william" <william@nowhere.moc> wrote in message
> Hvordan fastgøres linen - evt. et billede?

http://www.fishcompany.it/pesca/accessori/girelle2.htm her er nogen flere
billeder lidt nede på siden.

Mvh. Mogens

Fra : Lars HT

Dato : 05-08-05 19:42

http://www.salar.dk/fisketipsknuder.html

Fra : william

Dato : 06-08-05 10:39

Det er f...... smart - det skal prøves ASAP.