Summa: "Slette" faktura igen?
Fra : Morten

Dato : 03-08-05 08:38

Hej

Findes der ikke en måde at slette en faktura i SummaSumarrum ? ... jeg ved
godt at man normalt vil udligne den (Kreditnota e.l.) men er der ingen måde
overhovdet hvorpå man bare direkte kan slette den som havde man fortrudt at
den blev skrevet ind ...?

/Morten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-08-05 11:32

In news:5v_He.2$0B4.1@news.get2net.dk,
Morten <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> Typed:
> [...]
> der ingen måde overhovdet hvorpå man bare direkte kan slette den som
> havde man fortrudt at den blev skrevet ind ...?

Du kan indlæse den backup du tog lige inden du skrev fakturaen..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Karsten Madsen

Dato : 03-08-05 11:42

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt at man normalt vil udligne den (Kreditnota e.l.) men er der ingen
> måde overhovdet hvorpå man bare direkte kan slette den som havde man

Uha da. Nej.
Bogføringslovens §6 stk.1 gør det ganske klart hvordan bilag (også
elektroniske) skal håndteres. Det retter SummaSummarum sig selvfølgelig
efter.

I øvrigt er det da virkeligt nemt at lave en kreditnota til en faktura. Gå
under kreditnotaer og vælg ny, vælg samme debitor/kreditor. Der efter kan du
nederst i kred.nota. vælge hvilken ikke udlignet faktura kred.notaen skal
udligne. Tryk på "Hent vareliste" og bogfør moletjavsen.
Find derefter den (nu udlignede) faktura højreklik på den og vælg "Kopier
til ny" og du skal ikke tampe ret meget i knasteregistret, før du har lavet
dine ændringer.

/karsten

Fra : Morten

Dato : 03-08-05 11:56

"Karsten Madsen" <km@x.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Find derefter den (nu udlignede) faktura højreklik på den og vælg "Kopier
> til ny" og du skal ikke tampe ret meget i knasteregistret, før du har

Som sagt ved jeg godt at det er sådan man normalt gør .. jeg havde bare brug
for at kunne det andet ...

Fra : Karsten Madsen

Dato : 03-08-05 16:11

> "Karsten Madsen" <km@x.dk> skrev i en meddelelse

> Som sagt ved jeg godt at det er sådan man normalt gør .. jeg havde bare
> brug for at kunne det andet ...
Så er vi jo tilbage ved Michaels Petersens svar
Alternativt skal du ind i dat-filerne og bit-pille, det kan godt lade sig
gøre, men jeg tror ikke det er umagen værd.
Jeg kan ikke rigtigt se formålet med at slette en faktura - når man kan
udligne den med en kreditnota, så spørgsmålet er : Hvorfor dog det ? (bare
af nysgerrighed)

/karsten

Fra : Morten

Dato : 03-08-05 19:19

> [...]
> udligne den med en kreditnota, så spørgsmålet er : Hvorfor dog det ? (bare

Jamen det er blot fordi at programmet er godt som dokumenthåndteringsværktøj
(fordi man selv kan designe dokumenterne) så jeg ville bruge det til at
skrive oplysningerne ind som en faktura når jeg skulle sende standard-breve
osv. og så printe dokumenter ud med det - men jeg har brug for at kunne
slette dem igen bagefter så de ikke ligger og fylder ...

Fra : Karsten Madsen

Dato : 03-08-05 20:16

> [...]
> skulle sende standard-breve osv. og så printe dokumenter ud med det - men
> jeg har brug for at kunne slette dem igen bagefter så de ikke ligger og

Så brug tilbud eller ordre eller noget andet som kan slettes, i stedet for
fakturaer.

/karsten

Fra : Morten

Dato : 03-08-05 22:02

"Karsten Madsen" <km@x.dk> skrev i en meddelelse

> Så brug tilbud eller ordre eller noget andet som kan slettes, i stedet for
> fakturaer.

Skriver man dem som faktura kan du udskrive flere forskellige dokumenter
(Kaldet: Faktura, Kreditnota, Påmindelse, Rykker1, Rykker2 ....)...

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 04-08-05 00:24

Morten wrote:

> Skriver man dem som faktura kan du udskrive flere forskellige
> dokumenter (Kaldet: Faktura, Kreditnota, Påmindelse, Rykker1, Rykker2
> ....)...

Det må da være muligt at annullere udskrift af en faktura lige inden
opdatering, og således, at den hverken fremgår i div. journaler eller med
evt. lagertræk? Eller det er måske "lidt for avanceret"?
Karsten H. Jensen

Fra : Morten

Dato : 04-08-05 00:30

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Det må da være muligt at annullere udskrift af en faktura lige inden
> opdatering, og således, at den hverken fremgår i div. journaler eller med
> evt. lagertræk? Eller det er måske "lidt for avanceret"?

Det er det nok, for jeg forstår ikke hvad du mener...

Fra : Karsten Madsen

Dato : 04-08-05 08:52

> [...]
> opdatering, og således, at den hverken fremgår i div. journaler eller med
> evt. lagertræk? Eller det er måske "lidt for avanceret"?

Man kan sagtens annullere udskrift af en faktura lige inden opdatering (jeg
går ud fra du mener bogføring), men jeg kan ikke se formålet i denne
forbindelse. Hvis du derimod ikke bogfører en faktura, så er den i
SummaSummarum defineret som en ordre. En ordre kan sagtens udskrives og
derefter slettes.

Nå men jeg snuppe lige hvordan jeg gør når jeg masseudskriver et dokument
til udvalgte debitorer:

1. Jeg opretter og gemmer som nyt dokument, et dokument med de relevante
oplysninger i formulardesigneren
2. Jeg går ind i Kartotek og vælger de debitorer som skal plages med
dokumentet (så debitorerne bliver markeret med blå bjælke). Her er
SummaSummarums søgefunktion emminent. Desuden virker Ctrl-Klik (standard
windows feature) jo også her
3. Jeg højreklikker på en af de udvalgte debitorer og vælger "Tilbud"
4. Nu kommer der et tomt Tilbud frem. Læg mærke til at der hvor debitornr og
adresseoplysninger normalt står, står der nu [xx modtagere], hvor xx er
antallet af debitorer du har valgt i Kartoteket.
5. Uden af udfylde noget i Tilbuddet vælger jeg udskriv og trykker OK.
6. I dialogboksen "Udskriv tilbud" vælger jeg nu det dokument jeg gemte i
(1), vælger evt. printer og trykker "OK"
7. Nu kommer der xx antal dokumenter ud på min printer, lige til at plupse i
en kuvert og slikke Margrethe II i naken og en tur på posthuset.
8. Til sidst jubler jeg over i "Bilag"/"Tilbud" og sletter de xx antal
tilbud som oprettes ifm. denne procedure.

Tada.wav

/karsten

Fra : Thomas VJ

Dato : 04-08-05 10:52

> [...]
> 8. Til sidst jubler jeg over i "Bilag"/"Tilbud" og sletter de xx antal
> tilbud som oprettes ifm. denne procedure.

LOL - og her gik man og troede at bogføring var kedeligt. Med den rette
indstilling, er det jo ganske fornøjeligt.

I øvrigt, Tak for info Karsten - igen en lærerig omgang fra din pen.

--
mvh, Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Karsten Madsen

Dato : 04-08-05 11:31

> LOL - og her gik man og troede at bogføring var kedeligt. Med den rette
> indstilling, er det jo ganske fornøjeligt.
>
> I øvrigt, Tak for info Karsten - igen en lærerig omgang fra din pen.

Tak for roserne.
Bogføring ER kedeligt... men SummaSummarum kan jo en hel del ud over det.
Det er en noget bedre kundedatabase en MS's Outlook

/karsten

Fra : Morten

Dato : 04-08-05 23:25

> [...]
> 8. Til sidst jubler jeg over i "Bilag"/"Tilbud" og sletter de xx antal
> tilbud som oprettes ifm. denne procedure.

Jo, men det kan jeg vel kun gøre hvis det er et ens brev hver gang ... jeg
ville f.eks. kunne udskrive en faktura og en rykker til en person, og så
derefter slette det igen (så jeg KUN har dem på papir efterfølgende)

Fra : Karsten Madsen

Dato : 05-08-05 08:42

> [...]
> ville f.eks. kunne udskrive en faktura og en rykker til en person, og så
> derefter slette det igen (så jeg KUN har dem på papir efterfølgende)

Så kunne du jo oprettet et regnskab som kopi af det eksisterende.
Men jeg kan ved gud i himlen ikke se hvorfor du ville gøre det på denne måde

/karsten

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 05-08-05 00:25

Karsten Madsen wrote:
> [...]
> xx antal
> tilbud som oprettes ifm. denne procedure.

Svarer det i praksis ikke til at skrive ud til en spoolfil?
Karsten H. Jensen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 05-08-05 09:24

> Svarer det i praksis ikke til at skrive ud til en spoolfil?

Nej, det vil jeg nu ikke sige.
En spoolfil er i Microsoft terminologi en midlertidig fil som bruges som
bufferlager til printere som ikke kan tage hele udskriften i egen
hukommelse. Denne fil slettes under normale omstændigheder, når printeren
har modtaget hele filen (og evt. har meldt tilbage at printet er ok). Man
kan godt sætte Windows op til at beholde spoolfilen efter udskrift

Hvis du bruger spoolfilen (altså gemmer den - så du kan udskrive den igen)
vil hver udskrift blive lig med den foregående.

Fordelen med det jeg har beskrevet ovenfor, er at debitor/kreditors adresser
kommer hver udskrift.

/karsten

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 06-08-05 23:05

Karsten Madsen wrote:

> [...]
> igen) vil hver udskrift blive lig med den foregående.
>
> Fordelen med det jeg har beskrevet ovenfor, er at debitor/kreditors

Ak ja, alle de nymodens ting, de finder på nu om dage med Windows etc. Det
er da mindre kompliceret - i hvert fald når først det er sat op - at køre et
ældre (gammelt) (æld-gammelt) regnskabdsystem i DOS.
Karsten H. Jensen

Fra : nada

Dato : 14-08-05 11:14

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> wrote in

> Ak ja, alle de nymodens ting, de finder på nu om dage med Windows etc.
> Det er da mindre kompliceret - i hvert fald når først det er sat op -
> at køre et ældre (gammelt) (æld-gammelt) regnskabdsystem i DOS.

Jamen jeg bruger da osse stadig Concorde C4 selvom jeg har betalt for C5
(tastaturet længe leve - død over musse!!!)

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 14-08-05 21:57

nada wrote:
> "Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> wrote in

> Jamen jeg bruger da osse stadig Concorde C4 selvom jeg har betalt for
> C5 (tastaturet længe leve - død over musse!!!)

Der var vist ikke noget, der hed C4 dengang.

Jeg skrev jo ikke noget om, at det var ver. 4.03, enekeltbruger,
revisorudgave - gjorde jeg vel? Eks.- og import af datafiler kan være
nyttigt til tider. Kører i øvrigt under DOS 6.22 - dejligt
operativsystem.

En Windowsplatform under hvilken som helst form er overflødig - bortset fra,
at man selv skal sætte sine ASCII koder for sine forskellige formularer og
evt. printere - men det er sædvanligvis kun et engangs-tilfælde. Jeg har da
oplevet, moderne blæksprutter fra HP kan volde vanskeligheder, men når man
går til bunds i deres i deres komandolinier - igen i ASCII, kan man
sagtens - OK, med noget tidsforbrug få den til at makke ret.

Noget meget vigtigt: Et x*com program angribes svjv ikke af vira eller orme.

Nå, nu bliver Karsten Madsen nok "sur".
Karsten H. Jensen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 15-08-05 07:00

> Noget meget vigtigt: Et x*com program angribes svjv ikke af vira eller
> orme.

Jo, da... skal jeg sende dig en, som kører fint under DOS ?

> Nå, nu bliver Karsten Madsen nok "sur".

Nope, der skal mere til Det er da rart at se at der nogen som stadig
gider bruge oceaner af tid på gamle ting fra perioden '89-'91. Der er jo
også mange som elsker damplokomotiver og veteranbiler....

mvh
Karsten Madsen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 15-08-05 11:30

Karsten Madsen wrote:

> Jo, da... skal jeg sende dig en, som kører fint under DOS ?

Næh, tak. Jeg har garderet mig. Den PC, regnskabet kører på en ældre
(gammel) 8084DX2, DOS 6.22/Win 3.11 for Workgroups, så den kan vist ikke
engang køre på internettet.

Jeg har fået forbud på at køre regnskab på en PC tilsluttet internettet.
Voksne mænd græder ikke, selv om der ikke er taget backup, men kors i
hytten, hvor bliver hun sur, når der skal genindtastes

> [...]
> stadig gider bruge oceaner af tid på gamle ting fra perioden '89-'91.
> Der er jo også mange som elsker damplokomotiver og veteranbiler....

Sagde du 89-91? Du er da vist lidt bagud. Den PC, jeg skrev om, startede
oprindelig med en 8084 og DOS 3.0, før der var noget, der hed DX2. Det er
det samme kabinet, der dog er opdateret til DOS 6.22, men der kan ikke
proppes mere ned i den. Kører også Den har i øvrigt ikke været lukket op
siden 1997, og det var sådan set heller ikke nødvendigt.

Den er stadig på toppen (med lidt tålmodighed) og kører endda også WP 5.0 i
DOS (har dog WP 6.0 til Win 3.11).

Fra : Karsten Madsen

Dato : 15-08-05 14:46

> Næh, tak. Jeg har garderet mig. Den PC, regnskabet kører på en ældre
> (gammel) 8084DX2, DOS 6.22/Win 3.11 for Workgroups, så den kan vist ikke
> engang køre på internettet.

Det var godt nok en noget underlig professor du har i? Er det en intel ?
Intel startede med 8088 i 1974, efter denne kom en 8086 i 1978. Efter denne
kom en ret ukendt 80186, jeg ved Siemens brugte den. Så kom 80286, 80386
(dx) og sluttelig 80486 (sx, dx, dx2, dx4 og dx5), herefter hed det pentium
i forskellige afskygninger. Det er dog kun intels serie, både AMD og Cyrix
har været på banen....

Win3.11 kan sagtens køre på internettet. Ikke godt, men den kan da. Jeg har
da også tilbage i '90-erne tullet rundt på nettet med en w3.11 (og w3.1 og
vist nok også en w3.0) Jeg har endda leget med w2 og w1.6 ??? men det
fortaber sig i alt for meget øl og for lidt sex.

Jeg started i øvrigt i 78 på en Zilog z80

Vi er vist nok ude af topic nu

> Jeg har fået forbud på at køre regnskab på en PC tilsluttet internettet.
> Voksne mænd græder ikke, selv om der ikke er taget backup, men kors i
> hytten, hvor bliver hun sur, når der skal genindtastes

Der tages vel backup alligevel ?

> [...]
> lukket op siden 1997, og det var sådan set heller ikke nødvendigt.
> Den er stadig på toppen (med lidt tålmodighed) og kører endda også WP 5.0

Hva' ??? WP 5.0 - har du ikke opgradret til det suveræn bedste
tekstbehandlingssystem wp 5.1 ?

mvh
Karsten som er fuldstændig OT nu.... (og derfor slutte, men det var da sjovt
at få genopfrisket lidt af det gamle)

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 18-08-05 12:53

Karsten Madsen wrote:
> mvh
> Karsten som er fuldstændig OT nu.... (og derfor slutte, men det var
> da sjovt at få genopfrisket lidt af det gamle)
Det har du fuldstænmdig ret i. Du skal bare ikke altid gå ud fra, hvad jeg
skriver, men snarere hvad jeg tænker.:) Desuden er min hukommelse som en
si - det kaldes vist Alzheimers Ligt - så vidt jeg husker.
Karsten H. Jensen