Ubuntu med Radeon X800XL siger (EE)
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-08-05 01:04

Efter en succesoplevelse med Ubuntu på min laptop, har jeg netop
installeret den på min stationære PC - med knap så stor succes.

Når den er færdig med at installere og skal starte med en X brugerflade,
får jeg blot at vide at det ikke lykkedes og så viser den mig noget
debugging info.

Ud af dette kan jeg se, at X brokker sig over noget i stil med "Display
not found"

længere oppe står en besked med
(EE) No device found

Hvilket tyder på at den ikke kan finde mit grafikkort

Maskinen er flg:

MSI K8N-SLI (nVidia Nforce 4)
ATI Radeon X800XL (PCIe)
AMD64 3500+
1024MB RAM
Dell 2005FPW skærm (ved ik om det har betydning)

jeg har kigget i /etc/X11/xorg.conf
i denne kan jeg se at der flere steder står noget med Radeon X800XL
(R430) og derefter Generic (unknown) monitor, så det ser da ud til at
den kan detecte mit grafikkort...

Jeg har prøvet at installere den, hvor jeg valgte i installeren at X
kunne benytte alle opløsninger, og hvor jeg valgte nogle af
opløsningerne fra, men det har ikke hjulpet.

en søgning på google afslørede at mange andre har lign. problem, uden at
vise nogen brugbare løsnignsforslag

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-05 02:30

On Wed, 03 Aug 2005 02:03:36 +0200, Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> AMD64 3500+
> 1024MB RAM
> Dell 2005FPW skærm (ved ik om det har betydning)

Prøv fra en root terminal: apt-get install xorg-driver-fglrx
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-08-05 03:51

Michael Rasmussen wrote:

> Prøv fra en root terminal: apt-get install xorg-driver-fglrx

Det har jeg prøvet... Hjalp ikke, stadig samme problem.

Jeg har så prøvet, via lynx at hente driveren fra ATI.com (stor fil på
35MB) og køre den. Den starter installationen osv. og ender så med at
sige "installation failed" uden yderligere info...

Det undrer mig en del, at samme distro virker fint i min laptop med
Radeon x300 grafik, men ikke i min desktop med x800xl grafik, begge kort
er PCIe, og burde bruge samme driver

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 12:58

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
>
> Det undrer mig en del, at samme distro virker fint i min laptop med
> Radeon x300 grafik, men ikke i min desktop med x800xl grafik, begge kort

jeg havde samme problem...

det virkede for mig da jeg installerede Warty og derefter lavedet en
dist-upgrade til Hoary, men med en ren install af Hoary gik den ikke...

slutningen på det var at jeg fik revet det lort af i en fart og fik mit
BSD image på igen.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 05-08-05 00:58

> [...]
> dist-upgrade til Hoary, men med en ren install af Hoary gik den ikke...
>
> slutningen på det var at jeg fik revet det lort af i en fart og fik mit

Har du et link til de ting du har gjort for at få det til at virke?

altså "installerede Warty" og "lavedet en dist-upgrade til Hoary"

Så vidt jeg lige kan se, er Warty en gammel udgave af Ubuntu og Hoary er
den nuværende... Er jeg galt på den

Jeg er ret n00b til linux, så jeg vil helst være sikker på hvad jeg gør,
inden jeg begynder at rode for meget...