Kan ikke installere "wpasupplicant" p
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-08-05 19:49

Hej

Jeg har fået smidt en Ubuntu ind på min IBM T43 og det ser ud til at
køre fint. Eneste problem er, at jeg på det trådløse LAN (Atheros ABG
netkort) ikke kan bruge WPA, som mit WLAN kræver.

Derfor vil jeg installere WPA(-PSK) og fandt denne:
http://ronniemadsen.dk/?p=56 som linker til:

Ifølge denne tråd skal jeg installere wpasupplicant, hvilket ikke ser så
svært ud:

sudo apt-get install wpasupplicant

Men så får jeg bare beskeden "E: Couldn't find package wpasupplicant"

Da jeg er ret n00b til linux ved jeg ik lige hvordan jeg fixer denne fejl...

Jeg har prøvet at hente .deb filen med wpasupplicant, men så får jeg
bare muligheden for at pakke den ud, og jeg aner ikke hvordan jeg skal
få installeret wpasupplicant

Fra : Troels Vognbjerg

Dato : 02-08-05 20:26

Der står i et af linkene at pakken ligger i 'universe'. Prøv at tilføje
det til /etc/apt/sources.list, (bare skriv det efter '... hoary main'
eller hvad det nu hedder i Ubuntu) og så kør en 'apt-get update'. Så
burde du kunne installeret den.

--
From:
Troels Vognbjerg

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 03-08-05 00:54

Troels Vognbjerg wrote:
> [...]
> det til /etc/apt/sources.list, (bare skriv det efter '... hoary main'
> eller hvad det nu hedder i Ubuntu) og så kør en 'apt-get update'. Så

tak, det ser ud til at hjælpe

Fra : Rune Maagensen

Dato : 02-08-05 20:09

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at hente .deb filen med wpasupplicant, men så får jeg
> bare muligheden for at pakke den ud, og jeg aner ikke hvordan jeg skal

rune@ubuntu $ apt-cache search wpa
python-gadfly - SQL database and parser generator for Python [...]
python2.4-gadfly - SQL database and parser generator for Python 2.4
mcp-plugins - LADSPA plugins designed for Alsa Modular Synth
python2.3-gadfly - SQL database and parser generator for Python 2.3
wpasupplicant - Client support for WPA and WPA2 (IEEE 802.11i)

rune@ubuntu $ apt-cache show wpasupplicant
Package: wpasupplicant
Section: universe/net
Installed-Size: 376
Maintainer: Kyle McMartin <kyle@debian.org>
Architecture: i386
Version: 0.3.8-1
Depends: libc6 (>= 2.3.2.ds1-4), libssl0.9.7
Filename: pool/universe/w/wpasupplicant/wpasupplicant_0.3.8-1_i386.deb
Size: 138274
MD5sum: f93c52d1c57e93222e3ed43cd727e318
WPA and WPA2 are methods for securing wireless networks, the former
using IEEE 802.1X, and the latter using IEEE 802.11i. This software
provides key negotiation with the WPA Authenticator, and controls
association with IEEE 802.11i networks.
Bugs: mailto:ubuntu-users@lists.ubuntu.com
Origin: Ubuntu

Har du tilføjet universe i sources.list?

min /etc/apt/sources.list ser således ud:
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ hoary main restricted universe
multiverse
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary-updates main restricted
universe multiverse
deb http://kubuntu.org/ hoary-updates main
#deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ hoary main restricted

## Uncomment the following two lines to add software from the 'universe'
## repository.
## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu
## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to
## your rights to use the software. Also, please note that software in
## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security
## team.
# deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ hoary universe multiverse
# deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ hoary universe multiverse

deb http://security.ubuntu.com/ubuntu/ hoary-security main restricted
#deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu/ hoary-security main restricted
#deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ testing main

mvh Rune