netværk over internet
Fra : JPA

Dato : 02-08-05 19:02

hej
Er der nogen mulighed for billigt og sikkert at forbinde to pc direkte over
internet.
JP

Fra : jamen

Dato : 02-08-05 19:34

JPA wrote:

> Er der nogen mulighed for billigt og sikkert at forbinde to pc direkte over
> internet.

Windows 2k og xp har indbygget IPSec, hvor du kan oprette en krypteret
tunnel mellem to hosts

Fra : Michael

Dato : 02-08-05 23:44

Hvordan?? Er der en tutorial et sted??

Fra : Søren G

Dato : 03-08-05 13:05

"Michael" <M2@Pc.Dk> wrote in message
> Hvordan?? Er der en tutorial et sted??

http://home.austin.rr.com/mossmiciotto/bart_google.jpg

Virkede google ikke da du spurgte ?
http://www.google.com/search?hl=en&q=windows+xp+ipsec

--
Søren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 04-08-05 08:36

> "Michael" <M2@Pc.Dk> wrote in message
>
> http://home.austin.rr.com/mossmiciotto/bart_google.jpg
>
> Virkede google ikke da du spurgte ?
> http://www.google.com/search?hl=en&q=windows+xp+ipsec

De første mange hits giver ikke noget brugbart. Hvad finder du ?
Desuden når brugeren spørger i en dansksproget gruppe, er det ofte fordi han
forventer et dansksproget svar. Der hjælper en lang række engelske hits ikke
så meget.

Niels Dybdahl

Fra : Søren G

Dato : 04-08-05 10:04

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> wrote in message
> De første mange hits giver ikke noget brugbart. Hvad finder du ?

Så har du ikke kigget godt nok efter.
Første hit fra google leder dig til URL :
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;314831 der forklarer
om at fejlfinde IPSec forbindelser.
På den side er der et link til
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/howitworks/communications/remoteaccess/nwpriv.asp
der giver adgang til et dokument fra MS der gennemgår hvordan man sætter VPN
forbindelser op.

Havde du forventet at alt stod i første linie ? Det er ikke forbudt at læse
teksterne på de sider der linkes til.

> Desuden når brugeren spørger i en dansksproget gruppe, er det ofte fordi
han
> forventer et dansksproget svar.

Det er nu som oftes mere fordi det er lettere at skrive spørgsmålet på
dansk, og ikke fordi man ikke kan bruge engelske sider. Ellers havde
personen vel efterspurgte sider der var på dansk.

> Der hjælper en lang række engelske hits ikke
> så meget.

Så du mener ikke at man i f.eks en netværksgruppe ikke kan linke til
msdn.microsoft.com for svar på f.eks hvilke porte der skal åbnes for at
kunne spille Age of Mythology igennem en router, hvis personen ikke har
skrevet at han/hun kun ønsker links til dansksprogede sider ?

--
Søren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 05-08-05 08:56

> [...]
> der giver adgang til et dokument fra MS der gennemgår hvordan man sætter

Den er for langt ude. Det er ikke rimeligt at forvente at en
fejlfindingsside har et link til en tutorial. Det modsatte kan man derimod
forvente.

Niels Dybdahl

Fra : Søren G

Dato : 05-08-05 10:50

> Den er for langt ude. Det er ikke rimeligt at forvente at en
> fejlfindingsside har et link til en tutorial. Det modsatte kan man derimod
> forvente.

Det er ganske almindeligt at fejlfindingssider linker tilbage til
opsætningssider, men det mener du måske heller ikke er rimeligt ?

Jeg mener så at det er rimeligt at forvente at folk selv har forsøgt at
finde de oplysninger de spørger efter før de spørger, og det havde spørgeren
med al synlighed ikke.

--
Søren

Fra : Thorbjørn Spurre Jen~

Dato : 06-08-05 17:03

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg mener så at det er rimeligt at forvente at folk selv har forsøgt at
> finde de oplysninger de spørger efter før de spørger, og det havde

Jeg tror at MENGE søger info før de såørger i en gruppe som denne. MEN hvis
de ikke hved helt hvad de skal finde hvordan kan man så forvente at de
finder det?? og en anden ting er at det ofte kan være svært at finde noget
man ikke ved hvad er på et andet sprug en det man bruger til daglig... Og
hvis det er sånemt at finde på ingen tid og er så gennemskueligt villeder jo
ikke gånoget af dig ved at hjælpe og skrive en kort beskrivelse af hvad det
går ud på... Ja jeg ved godt at violinen spiller på fuld tryk og skide falsk
men jeg kender selv problemet med ikke at finde hvad men leder efter og hvis
mam ikke han forvente af få hjælp til at finde det kommer man jo aldrig i
mål mer projekterne....

Fra : Søren G

Dato : 09-08-05 14:55

"Thorbjørn Spurre Jensen" <spurre@image.dk> wrote in message
> Jeg tror at MENGE søger info før de såørger i en gruppe som denne.

Det tror jeg du har ret i.

> MEN hvis
> de ikke hved helt hvad de skal finde hvordan kan man så forvente at de
> finder det??

Det kan man heller ikke. Men lad os lige tage tråden fra en ende af.
I det første svar som "JP" fik på sit spørgsmål stod der at følgende
oplysninger.
Windows 2000 og Windows XP har indbygget IPSec.

En søgning (uden på nogen måde at forsøge at optimerer den) med ordene
'windows xp ipsec' giver som det første hit en side der linker til en side
med toturialen.
Hvor godt tror du at "JP" har søgt rundt efter det første svar var givet ?

> og en anden ting er at det ofte kan være svært at finde noget
> man ikke ved hvad er på et andet sprug en det man bruger til daglig.

Det kan jeg også godt give dig ret i, men så må man gøre opmærksom på det
når man spørger efter hjælp. Jeg har heller ingen interesse i at leverer et
engelsk link til en person der ikke er særlig god til engelsk. Men det har
"JP" aldrig spurgt efter, og han er heller ikke kommet igen og efterspurgt
det, så mon ikke det gik med det engelske link ?

> [...]
jo
> ikke gånoget af dig ved at hjælpe og skrive en kort beskrivelse af hvad

Jeg kan/kunne ikke forklare det bedre end første hit fra google.

> [...]
hvis
> mam ikke han forvente af få hjælp til at finde det kommer man jo aldrig i

Jeg går da ud fra at hvis "JP" ikke kunne bruge den henvisning jeg lavede
til google med søgeord til noget, ville han vende tilbage og brokke sig, men
jeg har ikke set ham.

--
Sørren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 10-08-05 09:21

> [...]
> med toturialen.
> Hvor godt tror du at "JP" har søgt rundt efter det første svar var givet ?

Nu er det "Michael" som du svarede og han spurgte efter en tutorial og af en
eller anden grund laver du en søgning hvor ordet tutorial ikke indgår og
kommer frem til et indirekte link til noget som ikke er en tutorial og
bruger det som argument for at "JP" eller "Michael" ikke har lavet en
googlesøgning.
Det er for sjusket fra din side. Bedre held næste gang.

Hilsen Niels

Fra : Søren G

Dato : 10-08-05 10:49

> Nu er det "Michael" som du svarede

Så må du meget undskylde.

> [...]
> kommer frem til et indirekte link til noget som ikke er en tutorial og
> bruger det som argument for at "JP" eller "Michael" ikke har lavet en

Nu returnerede søgningen 681000 hits, og første link var et eksempel.

> Det er for sjusket fra din side. Bedre held næste gang.

Jeg behøver ikke held. Jeg ved hvordan man sætter det op, og hvordan man
søger på google.
Det er rigtigt når jeg kigger efter at dokumentet ikke er en toturial, men
hvad med link nummer 3 i googlesøgningen
http://www.google.com/search?hl=en&q=windows+xp+ipsec med overskriften
"Windows XP PPTP or IPSec Client Setup" ?. Er det toturial nok for dig ?

--
Søren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-08-05 08:20

> [...]
> http://www.google.com/search?hl=en&q=windows+xp+ipsec med overskriften
> "Windows XP PPTP or IPSec Client Setup" ?. Er det toturial nok for dig ?

Nej, det er kun klientdelen. Serverdelen mangler. Prøv igen.

Niels Dybdahl

Fra : Søren G

Dato : 11-08-05 10:35

> Nej, det er kun klientdelen. Serverdelen mangler. Prøv igen.

Prøv selv eventuelt med dit eget forslag om at tilføje ordet tutorial i
google (for det testede du selvfølgelig inden du skrev det ikk' ?).

--
Søren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 12-08-05 08:44

> Prøv selv eventuelt med dit eget forslag om at tilføje ordet tutorial i
> google (for det testede du selvfølgelig inden du skrev det ikk' ?).

Jeg prøvede selvfølgelig, men fandt ikke umiddelbart noget brugbart, så jeg
har heller ikke postet noget link og der er heller ikke andre som har postet
noget brugbart, så spørgsmålet er stadig ubesvaret. Og jeg kan udvide
spørgsmålet lidt: Er det overhovedet muligt at lave en VPN forbindelse
mellem to XP Home eller XP Pro PCere eller skal man have en VPN-router,
Windows server eller Linux PC indblandet for at det kan lade sig gøre ?

Hilsen Niels

Fra : Søren G

Dato : 12-08-05 10:21

> [...]
> mellem to XP Home eller XP Pro PCere eller skal man have en VPN-router,
> Windows server eller Linux PC indblandet for at det kan lade sig gøre ?

Der må jeg delvist blive dig svar skyldig. Jeg har kun lavet det imellem 2
Xp pro, (og imellem Windows 2000 servere og XP pro og windows 2000 servere
blandet). Jeg ved ikke om 2 * XP home kan , men 2 * XP Pro kan godt.

--
Søren

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 10-08-05 09:17

> [...]
> der giver adgang til et dokument fra MS der gennemgår hvordan man sætter

Hej Søren,

Desværre så står der ikke noget i det dokument som du angiver om hvordan man
sætter VPN op. Det handler om Microsofts planer vedrørende implementering af
sikkerhed på 3 forskellige protokoller som dog er VPN-relevante protokoller.
Dokumentet har intet med en tutorial at gøre.
Prøv at lave en ny søgning, hvor ordet tutorial indgår.

Hilsen Niels

Fra : Søren G

Dato : 10-08-05 10:50

Prøv at lave en ny søgning, hvor ordet tutorial indgår.

Ordet toturial behøver ikke indgå. Der kommer en toturial frem som hit
nummer 3 uden at inkludere tutorial.

--
Søren

Fra : Thorbjørn Spurre Jen~

Dato : 06-08-05 16:50

> [...]
> han
> forventer et dansksproget svar. Der hjælper en lang række engelske hits

Hvor har du dog rat det kan jeg lidt at se... Jeg er ikke selv så hår
det der stavning så jeg er glad for at dette inlæg kom