Molekylær gastronomi.. i DK ??
Fra : Brian

Dato : 02-08-05 17:59

Hej alle..
Jeg er blevet lidt interesseret i molekylær gastronomi efter bla. at ha set
en udsendelse på Discovery.
Min interesse blev nu lige trigget igen da PostDanmarks magasin "med rundt"
havde en lille artikkel om emnet...

Men er der nogen der ved om der er nogle restaurenter i DK som tilbyder
denne lidt specielle mad stil ????

Eller skal man til udlandet for at prøve?..

mvh.
Brian

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-08-05 19:01

Brian skrev:

> Jeg er blevet lidt interesseret i molekylær gastronomi

Hva' går det ud på?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Brian

Dato : 02-08-05 19:19

lidt svært lige kort at forklare.. men det er en form for madlavning hvor
man tænker mere i kemiens verden... tænker mere over hvilke kemiske
processor der rent faktisk sker ved madlavning og udnytter så denne viden at
lave ret specielle retter..

Den mest kendte restaurent med denne "stil" er nok klart The Fat Duck i
england.. (http://www.fatduck.co.uk)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-08-05 20:29

Brian skrev:

> det er en form for madlavning hvor man tænker mere i kemiens verden...
> tænker mere over hvilke kemiske processor der rent faktisk sker ved
> madlavning og udnytter så denne viden at lave ret specielle retter..

Spændende!

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Padre

Dato : 03-08-05 18:37

> [...]
> man tænker mere i kemiens verden... tænker mere over hvilke kemiske
> processor der rent faktisk sker ved madlavning og udnytter så denne viden

Jeg ved godt, at det lyder enormt mavesurt, men det lyder fuldstændig som
nouvelle cuisine i en ny og mere glitrende indpakning. Personligt synes jeg,
at det er meget tydeligt, når man læser klassiske franske kogebøger og
lytter lidt til (gode) kokke generelt, at det netop altid er kemien der er
afgørende for madlavning. Tag bare sådan noget som tournedos rossini:
En crouton dækket med smeltet smør under en tournedos under en skive stegt
foie gras med trøffelskiver, serveret med en sovs lavet af stegepandens
afkog med madeira og demiglace.

Se det er en opskrift med en velovervejet kemi.

Padre

Fra : Peter Westh

Dato : 04-08-05 15:27

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ved godt, at det lyder enormt mavesurt, men det lyder fuldstændig som
> nouvelle cuisine i en ny og mere glitrende indpakning.

Det er det vel også i en vis udstrækning, f.eks. med bizzare sammensætninger
som bacon og æg-is eller kaviar og hvis chokolade. Men den molekylære
gastronomi bryder nu nyt territorium især mht tilberedningsmetoder, såsom
pochering i flydende nitrogen, tilberedning af emulsioner under tryk etc.

/P

Fra : Helle Petersen

Dato : 02-08-05 19:25

>Hva' går det ud på?
Populært sagt benytter man videnskabelige metoder til at gennemprøve og
forbedre opskrifter og finde på nye metoder til at lave mad på. En god
artikel er: http://www.familieogsamfund.dk/Artikler/faglige11.htm

Hvad restauranter ang.... Desværre jeg blev nød til at google den og den
eneste restaurant der dukkede op i Dk var Norminde kro i Aarhus.

Mvh
Helle

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-08-05 20:28

Helle Petersen skrev:

> Populært sagt benytter man videnskabelige metoder til at gennemprøve
> og forbedre opskrifter og finde på nye metoder til at lave mad på.

Ok, tak for henvisningen - det lyder jo meget interessant.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : -V-

Dato : 02-08-05 21:30

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hva' går det ud på?

Vi diskuterede det her i gruppen, bla. i november sidste år:
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.mad+drikke/browse_thread/thread/826ce3880cfe553b/90e77a9127d3806b?lnk=st&q=molekyl%C3%A6r+group:dk.kultur.mad%2Bdrikke&rnum=4&hl=da#90e77a9127d3806b

Af danskere, som praktiserer det med succes er Rasmus Grønbech den mest
prominente, selvom René Redzepi, Paul Cunningham og Sing Gill også har gjort
væsen af sig desangående.

-V-

Fra : Bo Warming

Dato : 02-08-05 19:41

"Brian" <3487394.328743@smarte.dk> wrote in message
> [...]
> rundt" havde en lille artikkel om emnet...
> Men er der nogen der ved om der er nogle restaurenter i DK som tilbyder

Restauranter sælger snobbe-oplevelser og madlavning der skeler til kemi, er
usnobbet.
Kemi-videnskab er rationalisering af hverdags-iagttagelser, så madlavning
KOM FØRST og har prøvet alt, og molekyl-indsigt skaber ikke ny retter eller
lækrere mad, hvis ikke du har laboratorie og udvikler helt ny smagsstoffer,
hvad man ikke kan i et køkken.
Kemi-indsigt kan hjælpe til at springe over hvor gærdet er lavest og ikke gå
over åen efter vand - altså gøre madlavning til sjov sport i dovenskab, hvor
man udelader overforsigtighed og unødigt besvær.

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-08-05 20:07

On Tue, 2 Aug 2005 20:41:14 +0200
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
> ikke gå over åen efter vand - altså gøre madlavning til sjov sport i
> dovenskab, hvor man udelader overforsigtighed og unødigt besvær.

Tjaa og så sørger kemien for at man finder på at lave "bacon og æg"
smags is (som forøvrigt er fantastisk) og laver andre sjove blandinger
man aldrig ville have turde/fundet på hvis ikke det var fordi kemien
viste at det ville gå.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-08-05 20:09

On Tue, 2 Aug 2005 18:59:04 +0200
> [...]

> tilbyder denne lidt specielle mad stil ????
>
> Eller skal man til udlandet for at prøve?..

Jeg erindrer at en af de finere restauranter i tivoli havde det på
menukortet en årgang. ved ikke om de har det mere. Der var en del om
det i tv fordi de havde en amerikansk (???) kemiker på besøg som hjalp
dem med ideer og forsøg.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Emil

Dato : 02-08-05 23:11

Brian wrote:

>Jeg er blevet lidt interesseret i molekylær gastronomi efter bla. at ha set
>en udsendelse på Discovery.

Det er en spændende serie på 6 programmer (1s, gelé (kartofler),
chokolade, salt, frugt & grønt samt kød).

Jeg har selv interesseret mig for emnet og praktiseret det i
nogle år.

Nedenfor har jeg klistret mine notater, fra sidst emnet var oppe
her i gruppen. God fornøjelse.

m.v.h. Emil

-----------------------------------

En artikkel om Hervé This:
<http://www.csmonitor.com/2004/0218/p11s02-lifo.html>
-------------------------------------

Thorvald Pedersen er kendt for sin månedlige side om kemien i mad
i tidsskriftet "Dansk kemi," som er samlet i bogen "Kemikeren i
køkkenet." Han har også udgivet bogen "Kemien bag gastronomien"
og er medlem af Det Danske Gastronomiske Akademi.

En af mine faviritter er "What Einstein Told His Cook: Kitchen
Science Explained". Let at finde hos Amazon - meget moro omkring
"fysik på roderommet".

> Heston Blumenthal
Han er så langt fra dansk, omend han er ganske interessant. Han
har haft en fremragende TV-serie om emnet, der bl.a. blev vist på
Discovery.

Jep, den var sjov.

Hvis man synes at han er interessant, vil man også holde af
Ferran Adria, Tim Pak Poy, Pierre Gaignaire, Juan Mari Arzak og
Philippe Conticini.

Find iøvrigt publikationer af Peter Barham (The Science of
Cooking), Harold McGee (On Food and Cooking: The Science and Lore
of the Kitchen + andre) og Herve This' Ph.D-thesis, som jeg ikke
lige kan finde titlen på.
--------------------

> Jeg har bemærket at f.eks. Peter Barham bruger det metriske
> system, som nok vil lette det danske publikum i tilegnelsen af
> hans opskrifter. Men han udnytter ikke (bevidst) funktionen af
> osmosen og pH-værdierne.

Bemærk at Barham er engelsk fysiker, og har ikke sin baggrund i
køkkenet (selv om man kunne tro anderledes, når man ser hans
statur), så hans beretninger kan sommetider være ret langhårede
at læse.
--------------------------

> Kan du anbefale de bedste 2 bøger at starte med, når nu de de to
> nævnte danske bøger/pjese er læst, forstået og afprøvet?

Så vidt vides er det ikke alle ovenstående, som har udgivet bøger
beregnet til selvlæring eller undervisning.
Tim Pak Poy er bosat i Australien, og efter sigende verdens
fremmeste createur af fusionsretter med fisk.
Han er vild med kontraster og er som sådan eksponent for
fusionsdillen.

Pierre Gaignaire fra Frankrig er fortaler for Det Temperede
Køkken, og bruger meget at servere retter og ingredienser ved
forskellige temperaturer, for på den måde at tvinge forskellige
sensoriske indtryk ud. Smart, egentligt.

Philippe Conticini er også fransk og er lidt af en hemmelighed
udenfor Frankrig. Jeg har ikke læst noget af ham, men det siges
at han er den næste innovator indenfor molekylær gastronomi.

Juan Mari Arzak og Ferran Adria er spaniere/baskere, og er vel de
mest berømte af de to.
Arzak er skaber af det moderne spanske køkken, mens Adria er
krediteret for at have indført dekonstruktivisme i køkkenet,
altså trenden med at isolere og forstærke hver eneste sensoriske
egenskab i de enkelte råvarer.
Hos Arzak og Adria er tingene sjældent hvad de ser ud til - de
ynder at snyde øje eller næse, for at udfordre folk
forudindtagethed, og det lykkes de vist ret godt med.
Der findes en håndfuld publikationer i Arzaks navn, men jeg har
ikke læst dem.

Derimod har jeg glanet lidt i Adrias seneste udgivelse. Den er
grotesk, sindssygt langt ude eksperimentel og imponerende, og kan
give et ordentligt hug i ens selvværd.

Hvis man går på en ambitiøs restaurant i DK nutildags, så er de
mildt sagt inspireret af Adrias tanker, som han begyndte at lufte
for ca. 10 år siden.Han er en af de største.

Hvis jeg kunne få fat på dem i et lettilgængelig sprog, så læste
jeg alt hvad Herve This havde skrevet.
Desværre er det på enten fransk eller spansk, og det er jeg lidt
rusten i.
-------------------------------

>Hvis du finder den nogetsteds, giver du da lyd her?

Joda. Men jeg fandt den ikke. Men du kan få 'opskriften' på
hvordan de får hans teorier _på_dårligt_engelsk_ her:

1) Highlight følgende link og kopier (Ctrl+C) linket.
<http://www.chefsimon.com/theorie.htm>
eller, hvis ovenstående ikke virker:
<http://www.editions-belin.com/cpl/infos/this-theorie.htm>

2) Gå til følgende link
<http://www.freetranslation.com/web.asp>
og vælg "french to english"

3) Paste linket 1) i den rette rubrik

4) Tryk "FREE translation"

5) Efter nogle få minutter har du den engelske tekst - Voila!

Ovenstående metode virker - i modsætning til Google's oversætter
- for mig.
Du må stadig savne hans opskrifter; men teorierne og
begrundelserne er gode nok. Og det er vel i grunden også dit
ærinde.
------------------------

Slutningen på ovenstående oversættelse lyder således:

To finish, some universal laws:

Law of juxtaposition : an ingredient will appear flat if it is
placed next to another ingredient of same more sustained taste.
But the latter then will be elevated.

Law of the length:
A taste will appear longer in mouth if it is put in several
contexts of different rétention.

Law of the support : all ingredient in mass can use support to
aromatic composites or provided sapides that his concentration in
these molecules be inferior.
For example, raspberries in white cheese.

Law of the constitution : a dish will have more length if it has
a head, a body and a tail.
For example, a lost bread (support of the butter, note tail),
with caramelized apricots (note bodies and of tail) and a leaf of
menthe or juice of menthe (notes head).

Law of the dominance : a mass of a majority saveur always must be
awakened by another mass.
For example, a very sweetened dish must be acidified. A dish very
acid must be softened.

Fra : -V-

Dato : 04-08-05 22:59

Emil wrote:
> ["Hvis man synes at han er ....... og det er jeg lidt rusten i."]

Hvor *er* det godt skrevet.

Man mærker tydeligt den utvungne lyriske åre som Hafiz, inspirationen fra
Proust tidlige værker, et splash af Foucault diskursanalyse, den tydelige
påvirkning fra Hunter S. Thomson og dog stadig den stringente form som
Leibniz.

En sand klassiker.
Eller noget.

-V-

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-08-05 00:57

Brian wrote:

> Men er der nogen der ved om der er nogle restaurenter i DK som
> tilbyder denne lidt specielle mad stil ????

Du skal have fat i Bo Bech på Paustian, hvis du vil have rigtig
alkymist-gastronomi

http://www.restaurantpaustian.dk

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : -V-

Dato : 03-08-05 01:52

Kevin Edelvang wrote:
> Du skal have fat i Bo Bech på Paustian, hvis du vil have rigtig
> alkymist-gastronomi

Du lyder så absolut?
Har du været der?

Måske kunne man bare tage denne liste
(<www.ifv.kvl.dk/foodchem/Molekylaerfiler/Den%20faste%20stok%202004-2005.doc
>), finde ud af kokkenes nuværende arbejdsplads, og opsøge dem.
Mon ikke man skulle kunne finde noget molekylærhejs hos enkelte af dem?

-V-

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-08-05 19:03

On Wed, 3 Aug 2005 19:36:39 +0200
"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote:

> [...]
> med en sovs lavet af stegepandens afkog med madeira og demiglace.
>
> Se det er en opskrift med en velovervejet kemi.

hvori ligger kemien? vi snakker jo ikke om "den gode kemi mellem 2
ting" (f.eks. mellem mennesker) men om den naturvidenskabelige del af
det. Det kunne f.eks. være at surheden fra citroner gør kødet mere mørt
men giver en fæl smag, så derfor kan man tilsætte en helt 3. ingrediens
som f.eks. chokolade og så har man pludselig en velsmagende og supermør
bøf. Bare for at give et simpelt eksempel - de rigtige menuer er langt
mere avancerede og går også på processen og meget mere.