Gammel tysk telefon er mystisk
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 02-08-05 17:45

Hej

Jeg har fundet en gammel armygrøn tysk telefon, som ser ud som om at den
har stået på et hospital/militærsted.

Den har intet stik, men dog 3 ledninger, som man godt kan få en klar
tone med. Imidlertid ryger den direkte ind på Alarmcentralen her i DK !!

Nogen der ved om den slet ikke kan bruges til at ringe almindeligt fra ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-08-05 21:20

Jesper Haaber Gylling expressed precisely :
> Den har intet stik, men dog 3 ledninger, som man godt kan få en klar
> tone med. Imidlertid ryger den direkte ind på Alarmcentralen her i DK !!

Kunne man forestille sig at den er lavet til at ringe et nødnummer op
så snart røret løftes ?

Fra : Casper Bang

Dato : 02-08-05 21:39

> Kunne man forestille sig at den er lavet til at ringe et nødnummer op så
> snart røret løftes ?

Men hvis telefonen er så gammel som det fremgår af emnet, vil den jo ringe
op til 000 (det forige alarmnummer vi havde, for en 10 år siden vil jeg
gætte på). Så vidt jeg ved bliver det ikke viderestillet til 112 mere?

Fra : Daniel Michel Buch -~

Dato : 02-08-05 21:55

ER der ikke noget med at tyskland har haft 112 i flere år end os(Han sagde
den var tysk)
Daniel

Fra : Onsa

Dato : 02-08-05 22:01

Casper Bang wrote:

> Men hvis telefonen er så gammel som det fremgår af emnet, vil den jo ringe
> op til 000 (det forige alarmnummer vi havde, for en 10 år siden vil jeg
> gætte på). Så vidt jeg ved bliver det ikke viderestillet til 112 mere?

Hvis det er en tysk telefon har de haft 112 i mange år, Det er her fra
nummeret stammer.

Ove

Fra : Casper Bang

Dato : 02-08-05 22:17

> Hvis det er en tysk telefon har de haft 112 i mange år, Det er her fra
> nummeret stammer.

Ok, det var jeg så ikke klar over :) Så har jeg også lært noget i dag.
Det hjælper dog nok ikke spørgeren meget med at finde en løsning på at få
den til at lade være med at ringe det op. Egentligt også underligt hvis den
har et "forprogrammeret" nummer, hvis der er en drejeskive på den (til
hvilken nytte?)...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-08-05 02:51

Onsa wrote on 02-08-2005 :
> Hvis det er en tysk telefon har de haft 112 i mange år, Det er her fra
> nummeret stammer.

Hvorfor er det egentlig man har valgt 112 ? er der noget specielt ved
lige præcis det nummer ?

Fra : Poul Erik

Dato : 03-08-05 08:56

On Wed, 03 Aug 2005 03:51:20 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

>Hvorfor er det egentlig man har valgt 112 ? er der noget specielt ved
>lige præcis det nummer ?

Grunden stammer fra drejeskivernes tid. Hurtigt at ringe, og med
mindre fejl, end hvis det var 3*1.

Poul Erik
Fjern cykel i adresse

--
== __o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: lindaa@mail.tele.cykeldk

Fra : Daniel Michel Buch -~

Dato : 03-08-05 20:34

Så har vi fået opklaret hvorfor den ringer 112 hvis det er en tysk
nørdtelefon
Daniel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-08-05 14:00

> [...]

> op til 000 (det forige alarmnummer vi havde, for en 10 år siden vil jeg
> gætte på). Så vidt jeg ved bliver det ikke viderestillet til 112 mere?

Det afhænger af ens udbyder. F.eks. er der også udbydere som omstiller 911
til 112...

Claus

Fra : Leif Neland

Dato : 07-08-05 14:25

> "Casper Bang" <bang_casper@hotmail.com> skrev

> Det afhænger af ens udbyder. F.eks. er der også udbydere som omstiller 911
> til 112...

Taler vi om mobiltelefoner, så sender de slet ikke nummeret "112" men en
speciel kode for "alarmopkald", så er det i mobilcentralen, der stilles
videre.

Det er også derfor, det er muligt at ringe 112 uden sim-kort eller at taste
pin-kode, og en pinkode kan ikke starte med 112.

Leif

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 07-08-05 14:38

> en pinkode kan ikke starte med 112.

Selvfølgelig kan den det.

--
Michael
http://gratishotel.dk

Fra : Lars Christensen

Dato : 07-08-05 16:51

Michael Kjærsgård skrev:

>Selvfølgelig kan den det.

Hvis jeg trykker 112 som pinkode så skriver min mobil opkald til
alarmcentral.

--
Lars

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 07-08-05 22:52

> Hvis jeg trykker 112 som pinkode så skriver min mobil opkald til
> alarmcentral.

Men du kan formentlig godt lave en pinkode der hedder f.eks. 1120 ?

Fra : Lars Christensen

Dato : 08-08-05 06:56

Michael Kjærsgård skrev:

>Men du kan formentlig godt lave en pinkode der hedder f.eks. 1120 ?

Ja, det kan jeg godt. Den er bare lidt farlig hvis man kommer til at
trykke på ok lidt for tidligt

--
Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-08-05 23:56

Leif Neland wrote :
> en pinkode kan ikke starte med 112.

Jo da - pinkoder er som regel 4 cifre så det kan telefonen fint finde
ud af.

Det tætteste på "problemer" jeg har set er at Sony Ericssons telefoner
ikke laver stjerner men skriver tallet hvis din pinkode starter med et
eller flere tal fra de tre alarmnumre den kender - 112, 911 og 08.

Fra : Thomas Skyt

Dato : 06-08-05 15:04

On Tue, 02 Aug 2005 18:44:52 +0200, Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> tone med. Imidlertid ryger den direkte ind på Alarmcentralen her i DK !!
>
> Nogen der ved om den slet ikke kan bruges til at ringe almindeligt fra ?

Undersøg dens typenummer på bunden og slå op på google - led efter
nummeret og "impulswahl", du vil formodentlig finde ud af at den
udelukkende kan finde ud af at "klikke" sig frem til nummeret. Tonevalg
som det har været normalt i Danmark er først blevet indført over hele
Tyskland indenfor de sidste par år. Før 2001 var der stadig nogle steder
hvor man ikke havde tonevalg.

/Thomas
--
When you say "I wrote a program that crashed Windows", people just
stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 06-08-05 22:39

> [...]
> !!
>
> Nogen der ved om den slet ikke kan bruges til at ringe almindeligt

Hvis det er en gammel militærtelefon med håndsving, kan den absolut ikke
bruges på det nuværende telefonnet. Ved at dreje håndsvinget sendes
impulser - endten med 16 Hz eller 32 Hz, nok 16 Hz, og det giver forbindelse
til en manuelt betjent telefoncentral. For at have selvvalg skal den have
drejeskive, men det er næppe sandsynligt ved armytelefoner - også kaldet
felttelefoner.

De 3 ledninger er for tilslutning til telefonledninger til føromtalte
telefoncentral. Har du 2 af sådanne felttelefoner, kan du forbinde dem
direkte til hinanden med almindeliug telefonkabel og bruge dem som
hustelefon. De 3 forbindelser er sikkert mærket med L1 og L2, Den 3 kan være
til ringefunktionen.
Karsten H. Jensen

Stadig med hang til det analoge