Kopi-medicin
Fra : Steen F.

Dato : 02-08-05 16:20

Apoteket gav mig i dag et kopi-præparat af min "gamle" medicin, da kopien
åbenbart er billigst pt.
Jeg ved, at de skal oplyse hvis det er et kopi-præparat, men kan jeg jeg
være 100% sikker på at det virker ligesom originalen? Det kan man vel ikke,
medmindre medicinen er lavet på de samme maskiner og med de samme "råvarer"
eller hvad?

MVH Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-05 16:26

Den 02-08-05 17.20 skrev Steen F. følgende:

> Jeg ved, at de skal oplyse hvis det er et kopi-præparat, men kan jeg jeg
> være 100% sikker på at det virker ligesom originalen?

Med ganske få undtagelser, ja.

Normalt er kopi-præparatet fuldstændig magen til det originale præparat,
det er blot billigere. Hvis du er nervøs, kan du spørge din læge
og/eller apoteket nærmere om den pågældende medicin. Og hvis du stadig
er nervøs for forskelle, kan du blot bede om den originale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 16:43

> [...]
> være 100% sikker på at det virker ligesom originalen? Det kan man vel
> ikke, medmindre medicinen er lavet på de samme maskiner og med de samme

Hej

Der kan være en smule forskel i fyldstofferne mm, men det virksomme stof er
100% identisk.. Du kan derfor roligt tage de billige piller, med mindre du
er allergisk over for de fyldstoofer som er i pillerne.

Du kan, som Kim også nævner, bede om det originale præparat.. Det blive bare
væsentlig dyrere for dig pga. den nye tilskudsordning som kom 1. april i år.

Louise

Fra : tjuhej

Dato : 02-08-05 16:59

"Steen F." <steen.kolding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være 100% sikker på at det virker ligesom originalen? Det kan man vel
> ikke, medmindre medicinen er lavet på de samme maskiner og med de samme

Med mindre din læge på recepten har skrevet at din medicin ikke må
substistueres, skal apoteket tilbyde dig den billigste. Du har så muligheden
for at takke nej til det billige kopipræperat, og så i stedet få det du
plejer at få.

Derudover substitueres medicinen KUN, hvis kopi præperatet har samme effekt
som det originale. Der kan dog være forskel på hvordan det original og
kopien "fungerer" sammen med evt øvrig medicin, og det er i tilfælde som
det, at lægen skriver på recepten at et præperat ikke må substitueres. Så
der er altså ingenting overhovedet at være nervøs for, ved at bruge kopi
præperatet. For hvis der var problemer ved, at du bruger et kopi produkt,
havd din læge noteret på recepten at din medicin ikke må substitueres.

Jeg har været på et apotek, så ved lidt om det
Men ellers, hvis du er i tvivl og vil vide mere om det, kan du altid spørge
på apoteket. De er uddannet til at informere dig om den slags, eller forhør
dig hos din læge.

Trine

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-05 23:09

> [...]
> være 100% sikker på at det virker ligesom originalen? Det kan man vel
> ikke, medmindre medicinen er lavet på de samme maskiner og med de samme

Der kan godt være forskel på kopi medicin.Jeg har selv fået det engang,da
kunne jeg mærke forskellen med det samme.Det er selvfølgelig ikke alle der
kan,men jeg kunne.

Hilsen Anne

Fra : Steen F.

Dato : 04-08-05 07:50

Tak for svarene.

MVH Steen

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 06-08-05 11:45

> [...]
> jeg være 100% sikker på at det virker ligesom originalen? Det kan man
> vel ikke, medmindre medicinen er lavet på de samme maskiner og med de

Det er min erfaring, at det kommer an på, hvilken type medicin der er
tale om.
Jeg har enkelte gange oplevet, at psykofarmaka-kopipræparater ikke altid
har den eksakt samme virkning på en person.

--
Venlig hilsen
Ida M. Kiefer