Redde brændt gryde??
Fra : Donna

Dato : 02-08-05 11:20

Hej! Er der nogen der har et godt forslag til hvordan man redder en brændt
gryde? Jeg prøver generelt at undgå sæbe på stegepander m.m. da det netop
gør at maden brænder på. Desuden "slår den sig" og buler når den bliver
varmet op - det er en lille (og billig....) wok.
Gode råd??
VH. Donna.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-08-05 11:30

Donna wrote:

> [...]
> da det netop gør at maden brænder på. Desuden "slår den sig" og buler
> når den bliver varmet op - det er en lille (og billig....) wok.

Hvis den ikke har belægning, kan den reddes med ståluld (f.eks. den "milde"
Rens Let). Du kan roligt bruge sæbe - så skal du bare lige give den en god
opvarmning med olie i bag efter og så bare skylde den.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Donna

Dato : 02-08-05 12:04

Tak. Jeg mener ikke at den er belagt - altså i hvert fald ikke tefal e.l. -
selvom den dog er metalfarvet i ridserne under det sorte....... VH. Donna

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-08-05 12:17

On Tue, 2 Aug 2005 12:19:37 +0200
"Donna" <miriamdfr@hotmail.com> wrote:

> Hej! Er der nogen der har et godt forslag til hvordan man redder en
> br_ndt gryde? Jeg pr_ver generelt at undg_ s_be p_ stegepander m.m.
> da det netop g_r at maden br_nder p_. Desuden "sl_r den sig" og buler
> n_r den bliver varmet op - det er en lille (og billig....) wok.
> Gode r_d??

Mig bekendt (og forbruger information ligeså) så gør sæbe ikke en skid
ved dine pander. Det med at den slår sig er noget vrøvl. Det gør den
når man propper den under vand imens den er brændvarm. Der ud over gør
den ikke.

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 02-08-05 15:34

[klip]

> [...]
> ved dine pander. Det med at den slår sig er noget vrøvl. Det gør den
> når man propper den under vand imens den er brændvarm. Der ud over gør

Jeg gad også godt se nogen bukke et stykke metal ved hjælp af
opvaskemiddel.

Tomas

Fra : Devast8or

Dato : 02-08-05 18:39

Tomas Pedersen wrote:

> Jeg gad også godt se nogen bukke et stykke metal ved hjælp af
> opvaskemiddel.

Det var måske det Uri Geller brugte......?

Devast8or (som kravler tilbage i sit hjørne)

Fra : Arne Skov

Dato : 02-08-05 14:29

Hej Donna

Put gryden ind i en tæt plasticpose, hæld et skvæt tredobbelt
salmiakspiritus i gryden og skynd dig at lukke posen lufttæt med en elastik.
Lad den stå i et par døgn.

Derefter holder du vejret, mens du åbner posen og skynder dig at hælde
salmiakken ud (det gøres bedst i fri luft eller med køkkenvinduerne åbne!).
Hæld varmt vand i gryden og børst de brændte madrester af med din
opvaskerbørste - det skulle gå ret let også uden sæbe!

På den måde kan også bradepander rengøres.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Padre

Dato : 02-08-05 14:41

Arne Skov skrev:
> Put gryden ind i en tæt plasticpose, hæld et skvæt tredobbelt
> salmiakspiritus i gryden og skynd dig at lukke posen lufttæt med en elastik.
> Lad den stå i et par døgn.

Man kan også bare hælde ½ teske salmiakspiritus op i gryden og
tilsætte et par liter vand - efter 15 minutter kan alt skures af.

Padre

Fra : Donna

Dato : 02-08-05 21:07

Tak - det lød som et par gode råd!! Og så vil jeg lige sige én ting,
tøser - gryden SLÅR SIG når den bliver opvarmet.....og nej det har nok ikke
en dyt at gøre med sæben - det var bare en sidebemærkning..... -
(kvaj)pander...........MUHAAHAA