hvilken kabel skal jeg bruge
Fra : Karsten

Dato : 02-08-05 08:27

Hvilken kabel skal der bruges, jeg vil gerne have tilsluttet min router i
forlængelse af min switch. undskyld hvis det er et dumt spørgsmål.

Jeg kan ikke tilslutte det på andre måder, da min router sløver min
forbindelse, og jeg har brug for fuld skrald til de 2 af mine pc´er, de
andre har ikke brug for det.

jeg har 4 dynamiske ip´ere derfor vil jeg tilslutte det på den måde.

I må gerne henvise mig til en side på nettet, der omhandler noget om netværk
m.m. men den skal være på dansk.

mvh.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-05 12:37

"Karsten" <ubrugligt@emailadresse.dk> skrev

> Hvilken kabel skal der bruges, jeg vil gerne have tilsluttet min router i
> forlængelse af min switch. undskyld hvis det er et dumt spørgsmål.

Et helt almindeligt lige kabel. Dog kan der være undtagelser, men prøv først
med et almindeligt kabel.

Claus

Fra : Karsten

Dato : 02-08-05 16:12

> "Karsten" <ubrugligt@emailadresse.dk> skrev

> Et helt almindeligt lige kabel. Dog kan der være undtagelser, men prøv
> først
> med et almindeligt kabel.

det vil jeg prøve. takker

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 02-08-05 14:32

"Karsten" <ubrugligt@emailadresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan ikke tilslutte det på andre måder, da min router sløver min
> forbindelse, og jeg har brug for fuld skrald til de 2 af mine pc´er, de

Lyder som om du har TDC med et modem istedet for en router.
Desværre er løsningen nok at købe en "bredbånds router", og så sætte den til
dit modem på ydersiden, på indersiden sætter du så dine pc'er.

> jeg har 4 dynamiske ip´ere derfor vil jeg tilslutte det på den måde.

Netop derfor foreslår jeg en router, da du ellers skal "ud og vende" på
internettet med dine data.
(Er også en sikkerheds risiko)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Karsten

Dato : 02-08-05 16:12

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dit modem på ydersiden, på indersiden sætter du så dine pc'er.

> Netop derfor foreslår jeg en router, da du ellers skal "ud og vende" på

prøv at læs hvad jeg skrev.
grunden til den opstilling er, at min router sløver forbindelsen, har prøvet
2 forskellige, så det duer ikke.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 02-08-05 22:13

> [...]
> >
> prøv at læs hvad jeg skrev.
> grunden til den opstilling er, at min router sløver forbindelsen, har

Ok jeg læste det som at du ville have fildeling mellem 2 af maskinerne med
fuld hastighed, istedet for via internettet.
(Og har for mange gange hørt modemet omtalt som en router, hvilket det jo
ikke er)

Synes bare det lyder sjovt hvis en router skulle sløve forbindelsen mellem 2
maskiner direkte på LAN siden.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Karsten

Dato : 03-08-05 08:23

> [...]
> ikke er)
>
> Synes bare det lyder sjovt hvis en router skulle sløve forbindelsen mellem

der er kun problemer, når jeg skal på internettet, hvis jeg køre direkte
igennem min router, derfor den anden opsætning.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-08-05 16:36

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev

> Synes bare det lyder sjovt hvis en router skulle sløve forbindelsen mellem
2
> maskiner direkte på LAN siden.

Jeg har et andet eksempel, på noget på langsomme routere mm. Jeg har lige
være på en uges arbejdslejer hos min søster, som har TDC adsl med et
speedstream modem og en D-link router, og der er åbningen af hjemmesider
markant hurtigere end hos mig, der har CC og en Aetra Starvoice. Jeg havde
min bærbare med, og forskellen i den tid det tager at _etablere_
forbindelsen til en hjemmeside efter man har trykket enter er ret markant.
Men det kan jo skyldes mange ting, både router, DNS server og hvad ved
jeg...

Men det er alligevel overraskende...

Claus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-05 09:09

"Karsten" <ubrugligt@emailadresse.dk> wrote:

> [...]

>Jeg kan ikke tilslutte det på andre måder, da min router sløver min
>forbindelse, og jeg har brug for fuld skrald til de 2 af mine pc´er, de

Hvad er det helt præcis du mener, når du skriver 'sløver min
forbindelse'....

Det er svært at give kvalificeret hjælp når vi ikke er 100% sikker på,
hvad dit problem egentlig er

<mlr>

Fra : Karsten

Dato : 03-08-05 10:45

> Hvad er det helt præcis du mener, når du skriver 'sløver min
> forbindelse'....
>
> Det er svært at give kvalificeret hjælp når vi ikke er 100% sikker på,
> hvad dit problem egentlig er

Det er som jeg skriver, køre jeg min internet forbindelse direkte igennem
min switch, så har jeg ingen problemer med at indlæse internet sider, men
køre jeg igennem min router, så tager det op til 5 gange så langt tid at
læse en side ind, og så er det ikke sikker at jeg kan se det hele af
siderne.

min forbindelse er. 2048/256

Og firewalen er koblet fra.

er det svar nok.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-05 11:38

> [...]

>køre jeg igennem min router, så tager det op til 5 gange så langt tid at
>læse en side ind, og så er det ikke sikker at jeg kan se det hele af

Mystisk - Din bredbåndsrouter burde ikke give problemer i denne
sammenhæng...

>min forbindelse er. 2048/256

Nok har du en hurtig ADSL forbindelse, men det burde ikke få routeren
til at tabe pusten...

>Og firewalen er koblet fra.
>
>er det svar nok.

Lyder som om du har et opsætningsproblem på dit lokalnet - Er det kablet
korrekt ? Er der måske mere end een DHCP-server ?

Jeg vil stærkt anbefale du forsøger at finde årsagen til problemet, frem
for at by-pass'e routere.

Prøv at beskrive dit netværk i detaljer: udbyder, ADSL-modem, router,
hvor mange computere du har på nettet og hvilke andre ting du har på
(printservere, webcamera, access points, etc).

Prøv at køre IPCONFIG /ALL på et par af maskinerne - og kom her tilbage
med udskrifterne.

En TRACERT <Den_webside_der_driller> vil også være interessant...

Tip:

Hvis du f.eks afvikler IPCONFIG /ALL >C:\DUMMY-TXT gemmes udskriften i
tekstfilen c:\dummy.txt - Det gør det enkelt at få udskriften over i
newsreaderen.

<mlr>

Fra : Karsten

Dato : 03-08-05 12:19

> [...]
> (printservere, webcamera, access points, etc).
>
> Prøv at køre IPCONFIG /ALL på et par af maskinerne - og kom her tilbage
Kan du bruge det her til noget?

Windows IP-konfiguration

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : omega

Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :

Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt

IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : opasia.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : SURECOM EP-320X-R
100/10M PCI Adapter

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-02-44-2D-14-5D

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja

Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 80.196.118.19

Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . :
fe80::202:44ff:fe2d:145d%4

Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 80.196.118.1

DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 80.166.138.69

DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164

194.239.134.83

fec0:0:0:ffff::1%1

fec0:0:0:ffff::2%1

fec0:0:0:ffff::3%1

NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 3. august 2005 13:11:42

Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 3. august 2005 14:11:42

Tunnel-netværkskort Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling
Pseudo-Interface

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-FB-F8-AF-3B-89-EC

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : fe80::5445:5245:444f%5

Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Tunnel-netværkskort 6to4 Tunneling Pseudo-Interface:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : 6to4 Tunneling
Pseudo-Interface

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 50-C4-76-13

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . :
2002:50c4:7613::50c4:7613

Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :
2002:836b:213c::836b:213c

2002:c058:6301::c058:6301

DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1

fec0:0:0:ffff::2%1

fec0:0:0:ffff::3%1

NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Tunnel-netværkskort Automatic Tunneling Pseudo-Interface:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk

Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Automatic Tunneling
Pseudo-Interface

Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 50-C4-76-13

Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej

IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . :
fe80::5efe:80.196.118.19%2

Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

> [...]

NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

> En TRACERT <Den_webside_der_driller> vil også være interessant...

det er næsten uanset hvilken side jeg er inde på, jeg har de problemer, men
mit spørgsmål, gik også kun ud på, hvilken kabel jeg skulle bruge.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-05 13:15

>Kan du bruge det her til noget?

Måske

> [...]
> Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : SURECOM EP-320X-R
>100/10M PCI Adapter
> Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-02-44-2D-14-5D
>
> Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
>
> Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
>
> IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 80.196.118.19
> Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
> Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 80.196.118.1
> DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 80.166.138.69

> DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164

Denne maskine (omega) får en offentlig IP-adresse fra en DHCP-server hos
TDC, så den er i hvert fald ikke forbundet til din bredbåndsrouter....

Kan du ikke komme med samme udskrift fra en maskine der er på
routeren...

Og meget gerne en TRACERT fra samme maskine...

>det er næsten uanset hvilken side jeg er inde på, jeg har de problemer, men
>mit spørgsmål, gik også kun ud på, hvilken kabel jeg skulle bruge.

Principelt skal du bruge 'almindelige' kabler mellem computere og
switche / routere. Og 'krydsede' kabler indbyrdes mellem switche /
routere.

Men idag er de fleste switche / routere fløjtende ligeglade hvilken type
kabel der bruges...

- - -

Igen: Din router bør ikke give den slags problemer. Derfor må du prøve
at lokalisere problemet. Der er noget alvorligt galt i dit netværk...

<mlr>