Er dette en "kaffekoger" ?
Fra : Max

Dato : 01-08-05 21:30

Hej

Min kone har hjembragt en ting til mig som jeg ikke er helt
klar over hvad er, jeg har lagt nogle billeder af tingen her

http://www.sandcastle.dk/Billeder/Kaffekoger-01.jpg
http://www.sandcastle.dk/Billeder/Kaffekoger-02.jpg
http://www.sandcastle.dk/Billeder/Kaffekoger-03.jpg
http://www.sandcastle.dk/Billeder/Kaffekoger-04.jpg
http://www.sandcastle.dk/Billeder/Kaffekoger-05.jpg

Er der nogen der kan fortælle hvad tingen er og hvorledes
den anvendes korrekt ?

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-08-05 22:12

On Mon, 1 Aug 2005 22:30:04 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> http://www.sandcastle.dk/Billeder/Kaffekoger-05.jpg
>
> Er der nogen der kan fortælle hvad tingen er og hvorledes

umiddelbart minder den om en kande vi i sin tid brugte til at lave
norsk kogekaffe på. Kan dog ikke huske hvordan det fungerede.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 01-08-05 22:59

Hej Max,

Iflg. min kaffebog "Alt om kaffe", må der være tale om en Napoletana.

"Som det var tilfældet med de tidligste, store espressomaskiner, tog
italienerne æren for napoletanaen, men den blev faktisk opfundet i Frankrig,
hvor den kaldes "café filtre".

Sådan bruges napoletanaen (skrevet af fra ovennævnte bog):

1.
Når apparatet skal bruges første gang, bør du først måle den tudløse
cylinders kapacitet. Du laver kaffen ved at fylde denne cylinder med vand,
før du lægger den malede kaffe i kaffebeholderen og holder øje med, om
kaffen falder gennem hullerne i bunden. Hvis de gør, er kaffen for fint
malet og bør ikke bruges.
Vær rundhåndet med kaffen, især hvis du kun laver en eller to kopper. For
lidt kaffe vil lade vandet drøne igennem i stedet for at tilbageholde det så
længe, at man får et godt udtræk.

2.
Hvis formalingsgraden er i orden, anbringes kaffebeholderen ovenpå
beholderen med vand. Så fastgøres toppen med tuden, så den vender på
hovedet. Fastgørelsen afhænger af fabrikat, men den bør slutte sikkert til.

3.
Stil napoletanaen over et svagt-mellemvarmt blus, og vent på, at vandet
koger. Det kan være svært at afgøre, hvornår vandet i det nederste kammer
begynder at koge. (Men selfølgelig; når der kommer en smule damp ud af
hullet tæt på toppen af det nederste kammer, så koger det helt bestemt).

4.
Tag apparatet af varmen, og vent et par sekunder, så vandet lige holder op
med at koge. Vend apparatet, og pas på ikke at røre ved nogle af de varme
dele. Stil napoletanaen på en overflade, der tåler varme. Vandet vil blive
filtreret gennem kaffen i ca. 3 minutter og passere ned i bundcylinderen,
der nu har en tud.

5.
Hvis tuden sidder forholdsvis lavt på cylinderen, behøver du ikke røre rundt
i brygget, fordi den første kop vil rumme ret stærk kaffe, og ved
serveringen blander den sig med resten af brygget. Hvis tuden sidder højere
oppe på cylinderen, fjernes den øverste halvdel af apparatet. Rør rundt i
cylinderen med kaffe, før kaffen serveres.

Kokkens tip
Selv om napoletanaen er designet til at stå på et gasblus, må du ikke føle
dig fristet til at prøve at holde kaffen varm ved svag varme. Det fungerer
aldrig, og smagen bliver ødelagt.

Mvh
Henrik J. Nielsen

Fra : Max

Dato : 01-08-05 23:28

Hej Henrik

> Iflg. min kaffebog "Alt om kaffe", må der være tale om en Napoletana.

Det lyder som en bog jeg må have fat i, har du evt. en forfatter eller
forlag ?

> Sådan bruges napoletanaen (skrevet af fra ovennævnte bog):

Ja, det er jo nøjagtig en opskrift på hvorledes den bruges, og det
er helt sikker en Napoletana der er tale om, jeg takker mange
gange for info.

Mvh Max

Fra : Henrik J. Nielsen

Dato : 01-08-05 23:35

Hej Max,

Jeg har købt bogen her:

http://www.bog-ide.dk/Default.asp?ID=1&M=Shop&PID=51&ProductID=73535

Ved ikke hvorfor, de nu kalder den "Kokkens bog om kaffe" for det hedder den
ikke.

Det er en utrolig flot bog med meget info om kaffens oprindelse og de
forskellige sorter. Mange flotte billeder og gode vejledninger. Og nogle
opskrifter, der bare ser SÅ lækre (og fedende) ud - uhmm.

Mvh
Henrik J. Nielsen

Fra : Max

Dato : 02-08-05 00:26

Hej Henrik

> Ved ikke hvorfor, de nu kalder den "Kokkens bog om kaffe" for det hedder
den
> ikke.

Fint nok, tak for info, jeg smutter ind til bog & ide og kikker.

> Det er en utrolig flot bog med meget info om kaffens oprindelse og de
> forskellige sorter. Mange flotte billeder og gode vejledninger. Og nogle
> opskrifter, der bare ser SÅ lækre (og fedende) ud - uhmm.

Det er det sædvanlige her i liver, kalorier smage nu bedre end vitaminer :)

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 05-08-05 19:23

Hej Henrik

> Ved ikke hvorfor, de nu kalder den "Kokkens bog om kaffe" for det hedder
den
> ikke.

Nu har jeg købt bogen og den virker meget spænnende og oplysende.

Og jeg vil give dig ret i at opskrifterne virker lækre :)

Tak for hjælpen

Mvh Max