Nogen med et bud på manglende udbredelse a~
Fra : N_B_DK

Dato : 01-08-05 21:04

Synes det er pokkers få board der understøtter andet end PCI-32 ved 33Mhz,
synes mest det er server boards som har PCI-X og et serverboard er lige i
overkanten som workstation synes jeg, men mangler en ordenlig hastighed til
mine SCSI diske (er trælst når det er boardet og ikke diskene der er falske
halsen)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben

Dato : 02-08-05 02:32

> [...]
> overkanten som workstation synes jeg, men mangler en ordenlig hastighed
> til mine SCSI diske (er trælst når det er boardet og ikke diskene der er

Det er vel kun i server og workstation markedet der har været behov for det.
Alm. PCI har længe været tilstrækkeligt i "almindelige" bundkort, og med
PCI-express ser det ud til at PCI-X forsvinder helt. Hvilke(n) cpu('er)
kører du med da?

--
Esben

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 02-08-05 06:36

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> overkanten som workstation synes jeg, men mangler en ordenlig hastighed
> til mine SCSI diske (er trælst når det er boardet og ikke diskene der er

Ehh nu ved jeg ikke lige hvor mange diske du køre i raid.
Men PCI-32 kan da overføre en del data pr / sek (er det 133 Mbyte pr sek ?
kan ikke huske).
Jeg har to Diske i Raid-0 på min SCSI Controller den sidder også kun i et
PCI-32 men det er "nok" til det, (nu er det også det eneste der benytter PCI
bussen så den har det hele for sig selv).
Selvfølgelig ville det da være sjovt at have større båndsbredde på ens PCI
til bursts fra Cache osv osv.

Og Ja PCI-X har kun være brugt til Servere da de jo for det meste har store
raid arrays og skal flytte en masse data rundt.
Også til Fx. Gigabit netkort.

Men nu får vi jo PCIe så kommer det jo nok til at hjælpe på det "hele"
(Så mangler vi bare nogle PCIe SCSI Controllere eller måske SAS Controllere
)

/Thomas

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 02-08-05 07:24

Grunden til at boards med PCI-X er dyere, er at der jo skal trækkes flere
ledere i PCB'en end til PCI-32.

/Thomas

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-05 15:11

Thomas O. Thomsen wrote:

> Grunden til at boards med PCI-X er dyere, er at der jo skal trækkes
> flere ledere i PCB'en end til PCI-32.

Det ved jeg, men undrer mig bare over at næsten ingen (hvis nogen) boards er
med PCI X uden de er til servere, kunne godt tage min server og bruge som
workstations, men ønsker ikke at få tinitus jo *G*)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Esben

Dato : 02-08-05 16:57

> Det ved jeg, men undrer mig bare over at næsten ingen (hvis nogen) boards
> er med PCI X uden de er til servere, kunne godt tage min server og bruge
> som workstations, men ønsker ikke at få tinitus jo *G*)

Der findes da en del workstation-boards med PCI-X, primært dual boards.

--
Esben

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-05 17:59

Esben wrote:

> Der findes da en del workstation-boards med PCI-X, primært dual
> boards.

Dem har jeg så ikke stødt på (og ja meget gerne dual boards så jeg komme væk
fra single boards totalt)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-05 15:09

Thomas O. Thomsen wrote:
> Ehh nu ved jeg ikke lige hvor mange diske du køre i raid.
> Men PCI-32 kan da overføre en del data pr / sek (er det 133 Mbyte pr
> sek ? kan ikke huske).

Har lige testet med 2 ældre 10K rpm, kommer op på 110MB sustained og 175 i
burst, (er i et PCI 32 66MHz slot), har 2 noget hurtigere 15K rpm disken som
i single mode ligger på 67MB pr sek (var planen med 3 eller 4 ens 15K diske
i raid 0 (har en fornuftig backup løsning så intet problem i det).

> [...]
> benytter PCI bussen så den har det hele for sig selv).
> Selvfølgelig ville det da være sjovt at have større båndsbredde på

Problemet er at min alm workstation ikek kan presses op på mere end 103 Mb
pr sek på PCI bussen og så er det lidt spild af de diske synes jeg.

> Og Ja PCI-X har kun være brugt til Servere da de jo for det meste har
> store raid arrays og skal flytte en masse data rundt.
> Også til Fx. Gigabit netkort.

Ja desværre ikke mange alm boards med PCI-X (eller PCI 64)

> Men nu får vi jo PCIe så kommer det jo nok til at hjælpe på det
> "hele" (Så mangler vi bare nogle PCIe SCSI Controllere eller
> måske SAS Controllere )

Ved ikke helt hvor vild jeg er med SAS, synes det har været ret smart med
den bagud kompabilitet der har været på det område

Men bliver rart at kunne få hurtigere overførsel også i ens workstation,
(når man IKKE er til ATA eller SATA (mere))

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 15:46

N_B_DK wrote:

> Men bliver rart at kunne få hurtigere overførsel også i ens workstation,
> (når man IKKE er til ATA eller SATA (mere))

Jeg har _nøjagtigt_ samme problem (og setup lyder det som om).... jeg
ved at LSI har lavet nogle controllere til PCI-ex men jeg kan ikke finde
dem til salg nogle steder, hverken retail eller hos ditributør... hvis
du falder over noget der kan 'erstatte' PCI-X eller PCI64 så hører jeg
meget gerne om det... (læs: finder et sted hvor man kan købe de skide
pci-ex controllere)

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-05 18:01

"Claus Albæk (kbh.)" wrote:

> [...]
> eller PCI64 så hører jeg meget gerne om det... (læs: finder et sted
> hvor man kan købe de skide pci-ex controllere)

Skal jeg nok, nå ja og kan så tilføje, at det bundkort jeg søger også helst
skal være et dual board, tror bare det ender med jeg køber et server
bundkort og bruger det som workstation (er ikke den store spiller så har
ikke brug for en masse muligheder mht tweak / OC)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 18:56

N_B_DK wrote:

> [...]
> server bundkort og bruger det som workstation (er ikke den store spiller
> så har ikke brug for en masse muligheder mht tweak / OC)

Tyan Thunder er din ven så, men det er _ikke_ billigt og sluger kun
opteron CPU's.. du skal vinke farvel til den bedre del af 7K inden du er
igang.

og mht. det PCI-express kort så er det en 2 kanals raid controller til
den nette sum af 900 dollars direkte fra LSI selv... med andre ord, min
Adaptec 2120S må være god nok et godt stykek tid endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-05 19:49

On Tue, 2 Aug 2005 18:59:22 +0200
N_B_DK wrote:
>[Svaert at finde mb med PCI-X]

Mht. dual boards synes jeg ikke det spor svaert. Mht. Intel boards,
baade for Xeon og P4, synes jeg ogsaa det er forholdsvist nemt at
finde. Selv single-cpu boards. Nogle endda forholdsvist billigt (~1.5k).
[Intel, ASUS, Tyan, Supermicro m.f.]

Det gaelder ogsaa for dual-cpu AMD64 boards.
[Tyan, Supermicro, MSI m.f.].

Tilgengaeld synes jeg det er naermest helt umuligt at finde
single-cpu AMD64 boards med PCI-X. Jeg har kun fundet et, Abit SV-1A
(Der er totalt laekkert!), men det saelges ikke i europa[1], hurra :(

> Dem har jeg så ikke stødt på (og ja meget gerne dual boards så jeg komme væk
> fra single boards totalt)

Hvis du er til Intel CPU'er og ASUS bundkort saa burde du maaske tage
et kig paa ASUS's MCT-D[1] workstation-bunkort.

[1] Jeg havde mailet alle de forhandlere i DK der stod opfoert paa
abit's website, de svarede alle i oest og vest (alt fra at det var
udgaaet, ikke fandtes til 'WTF!?'). Til sidst fik jeg fat i Abit Europe
da sagde "desvaerre, ingen SV-1A i europa". Oev.

[2]"ASUS MCT-D, Expansion slots:
   1x PCI     33MHz/32bit
   2x PCI-X 66MHz/64bit
   1x PCI-E x8
   1x PCI-E x16"

Yderligere kan den faaes med en Adaptec 4-ports SATA-II/300 controller
bundet paa PCI-X. Og som standard er den med et gigabit NIC der er
bundet paa en PCI-E bus. Den koster ~3k.

--
Jonathan