Version 6 ctr 2005
Fra : Skindbeni

Dato : 01-08-05 20:50

Jeg har hidtil benyttet mig af Delphis version 6.0 PE

Nu har jeg ligeledes Delphi 2005 PE.

Selvfølgelig er der forbedringer og fordele ved nyere versioner. Det er
soleklart. Men er forskellen så markant, når man ikke aner en dyt om det nye
..NET, men som begynder stadig koncenterer sig om Win32.

Den nye 2005'er som alle "nye" programmer lidt forvirrende i forhold til den
"gammeldags" design i Delphi 6. Måske blot en tilvænning, men ligesom jeg
begyndte at føle mig lidt hjemme i 6'eren, føler jeg mig igen totalt usikker
i 2005'eren.

Men hvis I ser bort fra det der .NET halløj, som 2005-eren også slår lidt på
(så vidt jeg ved), hvilke åbenlyse (og evt. mindre) fordele og ulemper vil
jeg ellers opnår ved at anvende 2005'eren ctr 6'eren?

Et lidt abstrakt spørgsmål, men det er til gavn for overskueligheden for mig
vedr. 2005'eren

Skindbeni
alias Michael Sørensen
8700 Horsens

Fra : Haastrup

Dato : 01-08-05 22:57

On Mon, 1 Aug 2005 21:49:46 +0200, "Skindbeni"
<ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> wrote:

> [...]
>(så vidt jeg ved), hvilke åbenlyse (og evt. mindre) fordele og ulemper vil
>jeg ellers opnår ved at anvende 2005'eren ctr 6'eren?

Min mening: Hvis du ikke har brug for "NET halløj", så drop trygt den
nye version. Alle gode gamle "borland dyder" er fejet af bordet i
2005'eren til fordel for langsomhed, bugs og højtråben om nye
faciliteter (som kun inprise investorer synes godt om)

vh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 02-08-05 06:34

hejsa....

fortsæt du bare med D6 ....

/F

Fra : Skindbeni

Dato : 02-08-05 14:17

"Finn Bindeballe" <FinnB__ZAP__@post6.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> hejsa....
>
> fortsæt du bare med D6 ....

Okay.

Ser ikke ud til, at Delphi 2005 tilbyder noget væsentligt "bedre" for os
begyndere, så fortsætter ufortrødent med min 6'er

Tak til Michael Og Finn for svar.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-08-05 21:12

Skindbeni wrote:

> Ser ikke ud til, at Delphi 2005 tilbyder noget væsentligt "bedre"
> for os begyndere, så fortsætter ufortrødent med min 6'er

D6PE har ikke codecompletion. D2005PE har. Det ser jeg som en væsentlig
fordel. Specielt med den udbyggede completion som D2005PE har, hvor der
følger en kort beskrivelse med.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Skindbeni

Dato : 02-08-05 21:48

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> D6PE har ikke codecompletion. D2005PE har. Det ser jeg som en væsentlig
> fordel. Specielt med den udbyggede completion som D2005PE har, hvor der
> [...]

Hej Toke.

Hvad er Code Completion.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-05 11:05

"Skindbeni" <ms1@FJERNDETTEskindbeni.dk> wrote

> Hvad er Code Completion.

Lad os sige du har et Memo på en Form. Du vil gerne tilføje en linje
til dit Memo. Du ved at koden skal være

Memo1.Lines.Add('Min tekst');

Du begynder at skrive:

Memo1.

I det øjeblik du skriver punktummet, kommer der en popup med de
muligheder der er. Det er en længere liste. Du trykker l (for du ved at
det er Lines, du skal bruge):

Memo1.L

I listen over muligheder, hoppes der nu til Lines, og når du trykker
return bliver Lines indsat:

Memo1.Lines

På samme vis med Add.

Alternativt: Du har en variabel "totalForAlleVarerPlusLevering" og er i
gang med at bruge den. Du skriver

og trykker ctrl+space. Der kommer en popup med alle de muligheder, der
starter med 'to'. Er du heldig, er din variabel den eneske. hvis ikke,
trykker du pil-ned til du rammer den, eller skriver lidt mere af
navnet. Derefter trykker du return:

totalForAlleVarerPlusLevering

Code completion kan gøre det lidt hurtigere at skrive koden, men det
vigtigste er at den hjælper en til at huske og udforske hvad der er af
muligheder.

Fra : Skindbeni

Dato : 03-08-05 14:39

> [...]
>

> Code completion kan gøre det lidt hurtigere at skrive koden, men det
> vigtigste er at den hjælper en til at huske og udforske hvad der er af

Det tænkte jeg nok, at det betød.

Dertil kan jeg sige, at min Delphi 6,0 PE også har code completion

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-05 22:30

Skindbeni wrote:

> Dertil kan jeg sige, at min Delphi 6,0 PE også har code completion

Det har den sørme også. Jeg har tydeligvis husket forkert.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/