Kontant Hjælp ? Ægtefælles intægt
Fra : Stefan Jensen

Dato : 01-08-05 16:56

Et
ægtepar
En arbejdsløs (person )
Den anden arbejder (person2)

Hvor meget må person1 tjene, før person2 ikke kan få kontanthjælp??????
afhænger det er af kommunen???

MVH mr_X

Fra : Knud Thomsen

Dato : 01-08-05 17:21

"Stefan Jensen" <beowulfdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Et
| ¿gtepar
| En arbejdsl¸s (person )
| Den anden arbejder (person2)

I har gensidig fors¸rgerpligt - så man taler om husstandsindkomst.

| Hvor meget må person1 tjene, f¸r person2 ikke kan få
kontanthj¿lp??????

Ca. 17-18000 kr hvis ingen b¸rn.

| afh¿nger det er af kommunen???

Nej

Knud

Fra : ellisa

Dato : 01-08-05 20:09

> [...]
> En arbejdsløs (person )
> Den anden arbejder (person2)
>
> Hvor meget må person1 tjene, før person2 ikke kan få kontanthjælp??????

Hej.

Nu kan jeg ikke huske de præcise satser for kontanthjælpen, men lad os som
eksempel sige at den er 8500,- (ikke forsørgende)

Hvis person 1 tjener 8500,- eller derunder, får person 2 fuld kontanthjælp.
Tjener person 1 8501,-, får person 2 8499,- i kontanthjælp.

p. 1 tjener 14000,- / p. 2 får 3000,- i kontanthjælp.

Eller rettere sagt, man må max tilsammen have hvad der svarer til 2x
kontanthjælp (brutto). Alt derover som den arbejdende tjener bliver
fratrukket øre for øre i hjælpen.

Det er ens for alle kommuner, da det er reguleret af loven.

/ellisa

Fra : Stefan Jensen

Dato : 03-08-05 16:44

Fra : ellisa

Dato : 03-08-05 21:35

Ja, da ægtepar har gensidig forsørgelsespligt - samboende har ikke.
Ved beregning af kontanthjælp MÅ kommunen ikke medregne en ikke-gift
samlevers indtægt.
At de så i mange tilfælder forsøger på det (det oplevede vi), er så en anden
sag.

/ellisa