Solaris RAID spørgsmål
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-05 13:01

Jeg vil gerne installere Solaris 10 på en AXi på et RAID1 og boote
derfra. Men når jeg booter fra CD'en og forsøger at lave database
replikaerne får jeg følgende fejl:

metadb: localhost: /dev/md/adm: no such file or directory

Er det fordi det er umuligt at lave RAID når man er bootet fra CD'en,
eller er der noget der er gået min næse forbi?

Er jeg nød til at installere SOlaris på en anden disk, lave raided
derfra og installere Solaris på RAID'et efterfølgende?

Eller er der blot fordi man ikke kan lave RAID på AXi'ens controler og
boote fra det.
Såvidt jeg har kunnet google mig frem til skulle det være muligt at
boote fra et software RAID0 og RAID1, men ikke fra RAID5.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-08-05 19:57

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
>
> Er jeg nød til at installere SOlaris på en anden disk, lave raided
> derfra og installere Solaris på RAID'et efterfølgende?

Læs http://www.sun.com/blueprints/0402/solstice.pdf for god ordens
skyld.

Kort fortalt, hvis du vil have software raid, så laver du bare partitioner,
formaterer og installerer. Bagefter bruger du så noget i stil med
metainit -f d21 1 1 c0t0d0s4
metainit d22 1 1 c0t2d0s4
metainit d20 -m d21
metattach d20 d22
og retter /etc/vfstab så til
/dev/md/dsk/d20   /dev/md/rdsk/d20   /   ufs   1   no   -
så ender du med et mirror af dit rod-filsystem.

Husk at checke status en gang i mellem med metastat.
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-08-05 00:01

Thomas Bjorn Andersen <tbaNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Læs http://www.sun.com/blueprints/0402/solstice.pdf for god ordens
> skyld.

Den er jeg ikke stødt på - har ellers rodet godt og grundigt rundt
med google - trævlet solaris dokumentation igennem hos Sun etc.

> [...]
> og retter /etc/vfstab så til
> /dev/md/dsk/d20 /dev/md/rdsk/d20 / ufs 1 no -
> så ender du med et mirror af dit rod-filsystem.

takker - det var mere simplet end jeg havde forstillet mig

> Husk at checke status en gang i mellem med metastat.

i will