Simpelt upload script samtidig med insert
Fra : ASPnewbie

Dato : 31-07-05 20:07

Jeg har en side (form.asp) hvor jeg udfylder en masse
informationer. Når man klikker på submit, sendes man videre til
sql.asp hvor data inføres i access database. Nu vil jeg gerne
have inkluderet et upload felt i form.asp, så jeg kan uploade et
billede til en mappe (upload) og indsætte filnavnet i databasen
(bekræftigelse af uploading er ligegyldigt).

Jeg har afprøvet en masse forskellige upload scripts, men ingen
har fungeret på mine sider. Jeg støder hele tiden på en eller
anden fejl, og derfor søger jeg nu hjælp. Jeg vil blive meget
glad hvis en har et eksempel, og så tage den derfra hvis jeg
støder på problemer. Gerne et script hvor man ikke skal
installere komponenter.

Eksempel på min nuværende form.asp:

<form onsubmit="return validate(this)" action="sql.asp"
method="post" style="display:inline">
Genre:<br />
<input size="76" type="text" name="genre"><br />
Aldersbegrænsning:<br />
<input size="76" type="text" name="alder"><br />
Også kendt som:<br />
<input size="76" type="text" name="kendtsom"><br />
<input type="submit" value="Tilføj film">

Eksempel på min nuværende sql.asp

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/vti_log/film.mdb")
Conn.Open DSN
strSQL = "Insert into film (genre, alder, kendtsom) values('" &
Request.Form("genre"), "'", "''") & "', '" &
Replace(Request.Form("alder"), "'", "''") & "', '" &
Replace(Request.Form("kendtsom"), "'", "''") & "')"
Conn.Execute(strSQL)
Response.write "Indført i database!"
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-05 21:39

ASPnewbie wrote:
> Nu vil jeg gerne
> have inkluderet et upload felt i form.asp, så jeg kan uploade et
> billede til en mappe (upload) og indsætte filnavnet i databasen

For at kunne sende en fil med mailen, skal du bruge en <input type="file"
name="foo">

Desuden er det nødvendigt at tilføje denne kode til form-tagget:

enctype="multipart/form-data"

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : ASPnewbie

Dato : 31-07-05 22:05

> For at kunne sende en fil med mailen, skal du bruge en <input type="file"
> name="foo">
- Jeg skal ikke bruge e-mail?

> Desuden er det nødvendigt at tilføje denne kode til form-tagget:
> enctype="multipart/form-data"
- det ved jeg. Har som sagt afprøvet nogle forskellige scripts.

Grunden til jeg skriver herinde, er for at få et eksempel ud fra de vedlagte
oplysninger jeg har givet, og så tage den derfra. Jeg er nemlig sikker på at
jeg støder på fejl (ligesom de foregående script jeg har afprøvet).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-07-05 22:35

ASPnewbie wrote:
> - Jeg skal ikke bruge e-mail?

Det er i princippet ligegyldigt. Du vil fra en form sende en fil. Så *skal*
du bruge en <input type="file"...

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : ASPnewbie

Dato : 31-07-05 22:58

> Det er i princippet ligegyldigt. Du vil fra en form sende en fil. Så *skal*
> du bruge en <input type="file"...
- Ja, ok på den måde. Det vidste jeg godt. Men for at komme videre med mit
spørgsmål, håber jeg som sagt at nogle kan give et eksempel ud fra mine
oplysninger i første tråd...

Fra : vinten

Dato : 01-08-05 10:09

Hej du,

Mig bekendt kan du ikke lave begge ting på én gang!

Jeg har et tilsvarende script hvor jeg starter med at uploade filen
hvor jeg derefter på en ny side skriver info om filen og submitter
endnu en form!

/ Jan

Fra : ASPnewbie

Dato : 01-08-05 15:21

> [...]
> Jeg har et tilsvarende script hvor jeg starter med at uploade filen
> hvor jeg derefter på en ny side skriver info om filen og submitter

- ja ikk. Det er også mine erfaringer med alle de fejl jeg får. Bare
irreterende da det gerne skulle lette arbejdet med sådanne script.

Fra : MooreHojer

Dato : 01-08-05 15:51

> Mig bekendt kan du ikke lave begge ting på én gang!

Er der nogen der ved hvorfor det er man ikke kan?

> Jeg har et tilsvarende script hvor jeg starter med at uploade filen
> hvor jeg derefter på en ny side skriver info om filen og submitter
> endnu en form!

Den løsning bruger jeg også selv, men har aldrig fundet ud af hvorfor
man skal gøre det på den måde... hvorfor kan man ikke uploade filen og
indsætte i databasen på samme side?

--
MooreHojer

Fra : vinten

Dato : 02-08-05 08:20

Hejsa,

Grunden til, at du ikke kan gøre begge ting på én gang er fordi din
form bliver submitted med: enctype="multipart/form-data" (hvilket
formentlig betyder binær overførsel!) hvor din egen indtastede tekst
er ganske alm. ASCII overførsel.

/ Jan

Fra : Tomasz Otap

Dato : 02-08-05 09:21

vinten proclaimed as follows:
> [...]
> form bliver submitted med: enctype="multipart/form-data" (hvilket
> formentlig betyder binær overførsel!) hvor din egen indtastede tekst

.... hvilket betyder, at du kan ikke tilgå de almindelige FORM-variabler
som du plejer, da det er hverken Form eller Querystring Collection, der
benyttes.

Man kan sagtens lave en fil-upload, der kombineres med indtastning af
andre værdier. Det kræver dog, at den upload-objekt, som du bruger,
giver dig mulighed for at tilgå de andre input-felter i din formular.

Prøv evt. at se denne side:
http://www.taka.nl/programming/asp/comparing_fileupload.asp

Under "Capacities" kan man se, hvilke af de angivne løsninger kan
medtage en eller flere ASCII-tekstinput ud over selve filobjektet
(multiple formfields). Håber I kan bruge det til noget...

Aequitas sequitur funera