sammenhæng mellem comboboks.itemindex og m~
Fra : Ukendt

Dato : 31-07-05 17:28

Hej.

Jeg har et ret simpelt spørgsmål.

Jeg har:
- En usynlig memo med en masse linier med hver et tal
- En comboboks med et antal linier svarende til antallet af linier i den
usynlige memo.
- En variabel af typen real.

Min opgave:
Når indholdet i comboboksen er valgt, får comboboksens itemindex en værdi.
Jeg ønsker herefter tallet, som står på samme linie i den usynlige memo,
gemt i variablen.

Eksempel:

_Memo_
12,1
13,0
12,5
13,1
12,7

_Comboboks_

Når A er valgt i comboboksen, så ønsker jeg tallet 12,1 fra memoen gemt i
variablen.
Når B er valgt i comboboksen, så ønsker jeg tallet 13,0 fra memoen gemt i
variablen
osv.

Jeg har forsøgt ala:

Procedure Test;
Var
variabel: real;
i: byte;
Begin
i:= comboboks.itemindex;
variabel:= StrToFloat(memo.lines[i]);
End;

Men dette virker tilsyneladende ikke.

Hvilke(n) større og mindre fejl laver jeg?

Fra : Michael Haase

Dato : 31-07-05 18:29

museumsmedarbejder skrev:

> [...]
> Jeg ønsker herefter tallet, som står på samme linie i den usynlige memo,

Her virker det som det skal.

> Hvilke(n) større og mindre fejl laver jeg?

Hvilke fejlmeddelelser får du?

--
Michael Haase

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-05 18:48

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> Her virker det som det skal.

> Hvilke fejlmeddelelser får du?

Beklager Michael.

Det viste sig, at jeg andre steder i min kode havde lavet fejl, som jeg ikke
havde fundet. Men nu virker ovenstående påklageligt.

En af mine fejl, som dog ikke gør, at programmet ikke kan compilere er
"variable 'a' might not have been initialized", som jeg ikke helt kan hitte
ud af, hvorfor kommer.

Som jeg har læst hjælpeteksten i Delphi, så mener jeg, at jeg en gang
allerede har givet variablen en værdi.