Hvorfor virker det nu ikke?
Fra : Monty \(7000\)

Dato : 31-07-05 13:30

Jeg har nu prøvet at sætte min Duron cpu i et andet bundkort. Stadig samme
resultat som før. Blæseren på cpu`en starter op og alle knapper lyser.
Blæseren på grafikkortet starter også op men intet på skærmen.

Den sidder i et soltek SL-75KV2 bundkort og den skulle kunne klare det.
Psu`en er en 300 watt hvor der ikke er koblet andet til.

Jeg har sat Cpu clock til 100 Mhz og Pci Clock til 33.3Mhz og busssen står
til 10.0

Er der en der kan sige hvorfor skidtet ikke virker? Kan det være cpu`en der
er stået af? Så mente jeg bare at den overhovedet ikke skulle starte op.

Monty

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-07-05 15:34

Monty (7000) wrote:
> [...]
> er stået af? Så mente jeg bare at den overhovedet ikke skulle starte op.

den starter jo ligesom heller ikke op (som jeg skrev i den forrige tråd)

det er klart blæserne kører, de får jo strøm fra PSUen, men den starter
ikke op! for så ville der komme noget på skærmen... Har du prøvet at
sætte en større PSU i den, som foreslået i den tråd fra i går?

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 31-07-05 16:34

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke op! for så ville der komme noget på skærmen... Har du prøvet at sætte
> en større PSU i den, som foreslået i den tråd fra i går?

Ja som beskrevet i mit første indlæg sidder der en 300watts psu i den nu.
Når jeg tænder for den starter blæseren jo fint nok op. Blæseren til cpu`en
er jo tilkoblet et stik på bundkortet og når den starter op må det da betyde
at der går noget strøm igennem bundkortet, ikk?

Monty

Fra : Mads

Dato : 31-07-05 16:53

On Sun, 31 Jul 2005 17:34:27 +0200, "Monty \(7000\)"
<monty@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>er jo tilkoblet et stik på bundkortet og når den starter op må det da betyde
>at der går noget strøm igennem bundkortet, ikk?

og du har husket begge strømkabler fra PSU til bundkort?
( Både det store med 20 ledninger og det lille P4 stik )

Glemmer man P4 stikket får man nemlig præcis den
situation du beskriver.

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 31-07-05 18:41

"Mads" <Mads@invalid.post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> og du har husket begge strømkabler fra PSU til bundkort?
> ( Både det store med 20 ledninger og det lille P4 stik )
>
> Glemmer man P4 stikket får man nemlig præcis den
> situation du beskriver.

P4 stikket har jeg ikke sat i. Den Psu jeg bruger har ikke det stik men jeg
mente da kun det var maskiner med en Intel Cpu der skulle bruge det stik?

Min egen maskine der kører med en AmD 1.8 bruger da heller ikke det stik men
kører fint uden.

Monty

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-07-05 18:53

Monty (7000) wrote:
> [...]
>
> Min egen maskine der kører med en AmD 1.8 bruger da heller ikke det stik men

hvis der er et stik på motherboardet som passer til et P4 strømstik,
skal det sættes til...

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 31-07-05 19:12

> hvis der er et stik på motherboardet som passer til et P4 strømstik, skal
> det sættes til...

Hvordan ser det ud? Jeg synes ikke jeg kan finde noget stik til at sætte den
i?

Monty

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-07-05 19:14

Monty (7000) wrote:

> P4 stikket har jeg ikke sat i. Den Psu jeg bruger har ikke det stik men jeg
> mente da kun det var maskiner med en Intel Cpu der skulle bruge det stik?

Nej, det bruges også på bundkort til AMD-processorer.
Problemet er, at der kun er én ledning med +12V i det almindelige
ATX-stik. Den kan kun bære et vist antal Ampere (strømstyrke), kan dog
ikke huske præcist hvor mange.
Derfor er man nødt til at have ekstra ledninger til +12V, så der kan
trækkes nogle flere Ampere fra den spænding.

> Min egen maskine der kører med en AmD 1.8 bruger da heller ikke det stik men
> kører fint uden.

Har du ikke det stik på bundkortet i din egen?
Det var desuden kun i starten, at det blev kaldt et P4-stik. Nu bliver
det kun (officielt) kaldt ATX12V.

http://www.hardwarebook.net/connector/power/atx12v.html

Fra : Mads

Dato : 31-07-05 20:19

On Sun, 31 Jul 2005 19:41:16 +0200, "Monty \(7000\)"
<monty@mail.tdcadsl.dk> wrote:

>P4 stikket har jeg ikke sat i. Den Psu jeg bruger har ikke det stik men jeg
>mente da kun det var maskiner med en Intel Cpu der skulle bruge det stik?

Nej, AMD bundkort bruger det også. Har selv en AMD 64 3500 på et
Asus A8N-E bundkort og der bruges stikket.

>Min egen maskine der kører med en AmD 1.8 bruger da heller ikke det stik men
>kører fint uden.

Det er en lidt ældre model.

Hvis bundkortet har stikket, så SKAL det bruges.

Har PSU'en ikke et P4 stik, så kan der købes et stik
der laver et harddisk strømstik om til et P4 stik.
Sådan et koster ikke mange kroner.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-07-05 17:56

> Når jeg tænder for den starter blæseren jo fint nok op. Blæseren til cpu`en
> er jo tilkoblet et stik på bundkortet og når den starter op må det da betyde
> at der går noget strøm igennem bundkortet, ikk?

Jo det betyder at strømforsyningen tænder... Men dette er ikke en
garanti for at systemet kan starte. Enten har du forbundet noget forkert
eller indstillet det forkert, eller også er noget af din hardware
defekt. Så du må gøre det, at du tester hver del for sig, dvs. smid CPU
i en anden maskine og se, smid RAM i en anden maskine, smid gfx kort i
en anden maskine, indtil du ved hvilket hardware der virker

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 31-07-05 20:03

Monty (7000) wrote:
> [...]
> Psu`en er en 300 watt hvor der ikke er koblet andet til.
>
> Jeg har sat Cpu clock til 100 Mhz og Pci Clock til 33.3Mhz og busssen står

Hvis det er den jeg solgte dig, så er det en Duron 1200, og så skal
multiplieren sættes til 12x.

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 31-07-05 20:37

Jeg takker for de mange svar men det hjælper ikke rigtigt helt. Jeg har
flash`et bios men det hjælper heller ikke. Det højeste jeg kan trække den op
på er 920 og der er jo alligevel lidt vej op til de 1200.

Jeg har lavet et link til bundkortets manual. Er der en venlig sjæl som har
mulighed for at hente den ned og ud fra det se om jeg mangler at slå et
eller andet fra/til?

http://www.gigabyte.co.nz/Motherboard/Support/Manual/Manual_GA-7ZMMC.htm

MVH

Monty

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 01-08-05 15:43

On Sun, 31 Jul 2005 21:37:21 +0200, "Monty \(7000\)" <monty@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>mulighed for at hente den ned og ud fra det se om jeg mangler at slå et

Hvor har du tallet 920 fra?

Har du Clearet CMOS (side 19 i manualen) efter bios flash?

Derefter "Load Setup Defaults" side 58 og husk at gemme.
--
Henrik

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 01-08-05 22:21

"Henrik Villadsen" <inkasso@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har du Clearet CMOS (side 19 i manualen) efter bios flash?
>
> Derefter "Load Setup Defaults" side 58 og husk at gemme.

De 920 får jeg ved at sætte FSB til 133 eller 115 (kan ikke på stående fod
sige hvilken en af dem det er da den er splittet af igen). Det der undrer
mig lidt er at man kun kan indstille FSB`en og ikke andre ting. På andre
bundkort er der som regel 2 ting man skal indstille.

Nej jeg har ikke nulstillet cmos. Kun loaded Setup Defaults så det prøver
jeg lige

Monty

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 02-08-05 18:49

On Mon, 1 Aug 2005 23:20:59 +0200, "Monty \(7000\)" <monty@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>bundkort er der som regel 2 ting man skal indstille.
>
>Nej jeg har ikke nulstillet cmos. Kun loaded Setup Defaults så det prøver

De 920Mhz ville passe fint med en FSB på 115, hvis det er med din gamle Duron
800!

Er du helt sikker på hvilken processor du har på bundkortet?
--
Henrik

Fra : Lyrik

Dato : 01-08-05 21:08

"Monty (7000)" <monty@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har nu prøvet at sætte min Duron cpu i et andet bundkort. Stadig samme
> resultat som før. Blæseren på cpu`en starter op og alle knapper lyser.
> Blæseren på grafikkortet starter også op men intet på skærmen.
Har du kigget cpuen efter? mange selvbyggere knækker noget på den når de
monterer køleren. Køleren er assymetrisk og skal sidde den rigtige vej,
ellers beskadiges cpuen.
Den må kun sættes lige ned ikke tiltes på plads. Så beskadiges den også.
Der må ikke være revner i overfladen eller nogle af de små knopper må ikke
se ud som om de er brændt. Der må heller ikke mangle en knop.

Hilsen
Jens