D-vitamin, spædbørn
Fra : Brother Numzi

Dato : 30-07-05 22:14

Hej

WHO anbefaler at der til nyfødte børn gives 200 IU D-vitamin, men
Sundhedsstyrelsen anbefaler 400 IU hvilket svarer til den mængde der
anbefales til voksne over 50 år.

Hvad er forklaringen på det?

Iøvrigt fatter jeg ikke at man bare anbefaler 400 IU til alle spædbørn uden
at basere det på noget.....En korrekt fremgangsmåde er vel at basere mængden
på en blodprøve??

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-07-05 08:13

Brother Numzi skrev:

> WHO anbefaler at der til nyfødte børn gives 200 IU D-vitamin, men
> Sundhedsstyrelsen anbefaler 400 IU hvilket svarer til den mængde der
> anbefales til voksne over 50 år.
>
> Hvad er forklaringen på det?

»Baggrunden for vitamin- og jernanbefalingerne til børn« kan findes
på <http://www.sst.dk/publ/Off_medd/Off_medd_anbefalinger_Dvit.pdf>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Brother Numzi

Dato : 31-07-05 10:51

Hej Klaus

Tak for linket, men det besvarede desværre ikke mit spørgsmål ..

------

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-07-05 17:56

Brother Numzi skrev:

> Tak for linket, men det besvarede desværre ikke mit spørgsmål ..

Jo, der står hvilke overvejelser Sundhedsstyrelsen har gjort sig angående
dækning af D-vitaminbehovet, og der er en hoben af litteraturhenvisninger
i slutningen af artiklen.

Hvad er det du vil vide som du ikke mener at få svar på?

Mvh,

Fra : Brother Numzi

Dato : 01-08-05 01:51

Jeg leder efter en begrundelse for hvorfor man anbefaler 400 IU i stedet for
200 IU.

400 IU er for voksne over 50 år ifølge WHO.

-------

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-08-05 03:24

Brother Numzi skrev:

> Jeg leder efter en begrundelse for hvorfor man anbefaler 400 IU
> i stedet for 200 IU.
>
> 400 IU er for voksne over 50 år ifølge WHO.

Sundhedsstyrelsen støtter sig til Nordic Nutrition Recommendations
(NNR 2004:013), som siger at den anbefalede indtagelse for børn op
til 12 måneder er 10 µg dagligt. Du må selv kigge i publikationen
for at læse begrundelsen.

Du kan i øvrigt osse have glæde af at læse
   <http://usenet.dk/netikette/citatteknik#nedenunder>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : G B

Dato : 01-08-05 17:01

"Brother Numzi" <Numzi@hutmeil.comeon> skrev i meddelelsen

> Jeg leder efter en begrundelse for hvorfor man anbefaler 400 IU i
> stedet for 200 IU.
> 400 IU er for voksne over 50 år ifølge WHO.

Mit gæt er, at små børns knogleudvikling gør, at de forbruger mere D-
vitamin end voksne, og at de derfor har et højere behov.

GB