Fjerne et tegn fra højre.
Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 21:32

Findes der en function eller måde, hvorpå man kan fjerne et tegn fra højre.

(I en listboks har jeg et tal efterfulgt af et bogstav. Men jeg ønsker at
fjerne det sidste tegn, der er et bogstav, for at jeg kan bruge tallet til
beregning)).

Fra : Poul S.

Dato : 30-07-05 22:39

"museumsmedarbejder" <-Nej tak til spam-> skrev i en meddelelse
> [...]
> fjerne det sidste tegn, der er et bogstav, for at jeg kan bruge tallet til

Du kan f.eks bruge copy() :

var s : string;
s := ... // her tilsættes strengen en værdi
s := copy(s, 0, length(s)-1);

Dette fjerner den sidste bogstav fra strengen.

/ps

Fra : Hauge

Dato : 30-07-05 23:07

Hej
Poul S. wrote:
> s := copy(s, 0, length(s)-1);

Burde vel være
copy(s,1,length(s)-1);
Eller:
delete(s,length(s),1);

Mvh Hauge

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 31-07-05 09:12

"museumsmedarbejder" <-Nej tak til spam-> wrote in message
> Findes der en function eller måde, hvorpå man kan fjerne et tegn fra
> højre.

setlength(s,length(s)-1);

/klaus