Hvad skal FSB stå på?
Fra : Monty \(7000\)

Dato : 30-07-05 15:31

Jeg har et Gigabyte bundkort og har lige fået fat i en duron 1300. Kortet
har kørt med en 800 uden problemer men det kniber lidt at få lys i lampen
med den nye.

Jeg har pløjet min manual igennem og jeg tror problemet ligger i nogle
switches som styrer fsb`en. Hvor meget skal den stå på når man kører med en
1300? Man kan vælge fra 95-133 mhz? Ligenu står den til 100mhz

Monty

Fra : Erling Grau

Dato : 30-07-05 19:25

"Monty (7000)" <monty@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> switches som styrer fsb`en. Hvor meget skal den stå på når man kører med
> en 1300? Man kan vælge fra 95-133 mhz? Ligenu står den til 100mhz

Hvis du sætter FSBen til 133, så må der også være nogle jumpere eller
dipswitches som styrer CPUens clock frekvens. Hvis din CPU klarer 1300 MHz,
så skal en FSB på 133 ganges med 10 = ca. 1300 MHz

Erling

Fra : Esben

Dato : 30-07-05 21:31

"Erling Grau" <egu@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du sætter FSBen til 133, så må der også være nogle jumpere eller
> dipswitches som styrer CPUens clock frekvens. Hvis din CPU klarer 1300
> MHz, så skal en FSB på 133 ganges med 10 = ca. 1300 MHz

Kører en Duron 1300 ikke på 100Mhz FSB?

--
Esben

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-07-05 22:55

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "Erling Grau" <egu@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kører en Duron 1300 ikke på 100Mhz FSB?

Tjo det mener jeg nu også at den gør.
13 x 100 er vist det rette forhold.

Mvh
Benjamin

Fra : Monty \(7000\)

Dato : 30-07-05 23:56

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Tjo det mener jeg nu også at den gør.
> 13 x 100 er vist det rette forhold.

Jeg har kun mulighed for at ændre FSB. Der er ikke andre switches. Jeg kører
med et gigabyte 7ZMMC bundkort.

Men det virker stadig ikke, Hvis jeg sætter 800 i virker den fint men sætter
jeg min Duron i vil den ikke starte op. Harddisk starter fint op og blæseren
ovenpå cpu snurrer også lystigt rundt men der kommer ikke noget på skærmen.
Så ud fra det går jeg ud fra at bundkortet virker

Jeg har luret lidt på om det kan være min psu. Den er kun på 100 watt. Er
det ikke for lidt?

Monty

Fra : Laziter [9440]

Dato : 31-07-05 00:20

> Jeg har luret lidt på om det kan være min psu. Den er kun på 100 watt. Er
> det ikke for lidt?

Du kommer ikke langt med 100 watt idag og slet ikke med en Duron 1300 Mhz,
den snupper gladeligt det meste af kapaciteten fra din PSU.

Mvh
Benjamin

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-07-05 01:59

> Jeg har luret lidt på om det kan være min psu. Den er kun på 100 watt. Er
> det ikke for lidt?

ARGH så har du jo selv svaret... 100 watt er langt fra nok.

At blæserne og HDerne kører, betyder ikke at maskinen starter op, men
blot at disse får strøm. Skift til en større PSU og prøv igen. Hvis det
stadig ikke virker så sæt din gamle CPU i og opdater BIOSen

Fra : Esben

Dato : 31-07-05 02:37

> [...]
> switches som styrer fsb`en. Hvor meget skal den stå på når man kører med
> en 1300? Man kan vælge fra 95-133 mhz? Ligenu står den til 100mhz

Når du har fået fat i en kraftigere PSU, så tjek også at du kører med den
seneste bios:
http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/BIOS/BIOS_GA-7ZMMC.htm
Den er sandsynligvis nødvendig, for at kunne køre med en Duron 1,3.

--
Esben