Hjælp! - Hvordan laver jeg en poll?
Fra : Christian Nielsen

Dato : 30-07-05 13:42

Hej til alle.

JEg er lige begyndt at forsøge mig med noget hjemmeside, og vil
gerne lægge en afstemning ind, som eg kan ændre efter behov.
Det er bare lige det, at jeg ikke ved hvordan man laver en, og
dem som jeg har hentet forskellige steder, er ikke til at rette
i?!

Jeg er begynder, så håber nogen kan skære det ud i pap for mig :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Adam Ellesøe

Dato : 03-08-05 11:35

Øhh hvad har du prøvet med???
.... Jeg har selv lavet en hvor spørgsmålene står i en db og til disse
værdier lægges én når der stemmes på et spørgsmål. Disse data bruges så til
procent udregningerne... Men dette er jo efter du har lavet et design du kan
leve med

Ville gerne se hvad du selv har lavet... Smid kode/link op
--
MVH
Adam G. Ellesøe

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 07-08-05 04:20

> Jeg er begynder, så håber nogen kan skære det ud i pap for mig :)

Ved ikke lige, om jeg kan skære det ud i pap, men here goes:

Jeg har lavet det ved at lave 3 tabeller:
Tabel 1: Spørgsmålene
Tabel 2: Svaralternativerne
Tabel 3: IP-adresse eller bruger-id på dem, som har stemt. (så folk
kun kan stemme én gang)

De 3 tabeller kan ses her:
http://www.hitsurf.dk/privat/afstemning.jpg

Til både svaralternativer og IP-registreringen hæftes Id-nummeret på
spørgsmålet (i billed-eksemplet spørgsmål-id 98).

På det sted, hvor afstemningen skal vises, hentes så det nyeste
spørgsmål (i Access: "Select top 1 Id,spm from..." i MySQL: "Select
Id,spm from... limit 0,1)".
Derefter henter den de svar, hvor feltet afstid er lig med 98, og
til sidst tjekker den, om brugerens IP-adresse findes i tabel 3 med
afstid=98.

Er det en afstemning, hvor man skal være logget ind, tager man evt.
bruger-id i stedet for IP.

Den simple løsning er så at lave et link ud for hvert
svaralternativ, som peger på [filnavn].asp?afstid=98&svarid=[svarets
unikke id-nummer i databasen]

En lidt mere tjekket løsning er med radio-buttons og en "stem"-knap
nederst.

Tjekket på, om brugeren har stemt, kan så igen bruges til at afgøre,
om vedkommende skal se afstemningsresultatet eller
afstemnings-felterne.

I den fil, som man ledes videre til, lægges der så én til det
pågældende svaralternativ, og IP-adresse og spørgsmål-id gemmes i
Tabel 3.

Håber du kunne bruge dette svar.
---
"nuldaaseskinke" pilles ud af min emailadresse