ME og Win98 i netværk
Fra : HelloKitty

Dato : 05-06-01 00:27

Jeg har fornylig erhvervet mig et 10/100 Mbit netkort og har stødt på nogle
problemer.

Det er sådan at jeg har til formål at forbinde min stationære pc med min
bærbare via et netkort, PCMCIA og et krydset kabel. Selve det tekniske og
det opsætningsmæssige mht protokoller osv er, som det skal være, ingen
problemer dér. MEN, netværket fungerer i en meget kort periode forstået på
den måde, at når jeg efter genstart af computerne, kan de rent ud sagt ikke
finde hinanden. Der meldes fra begge computere at netværket ikke er
tilgængeligt. Jeg har prøvet alle protokoller herunder "standarden" TCP/IP
med IP-numrene
192.168.xxx.xxx og undernetmasken 255.255.255.0.
Jeg _har_ husket at dele alle de lokale drev, sæt netkortet ordentligt i og
tildele IP-numrene som de skal.
Jeg ved ikke hvori problemet kan bestå. Det er meget mystisk.

Stationær: Win 98 (_ikke_ SE-versionen!)
Laptop: WinME

Håber jeg kan få noget hjælp. - så er de små 1000,- gode danske ikke spildt

MVH.
William

--

Sincerely/Mvh.,
HelloKitty, hellokitty@e-box.dk

[Postet for en bekendt]

Fra : James

Dato : 05-06-01 01:47

Det er ikke til at sige hvad der er glat for det lyder jo rigtigt nok det du
har skrevet.
Du bliver nok nød til at bruge udelukkelsesmetoden.
Et eksempel:
1) Prøv med et nyt kabel eller prøv dit kabel af mellem 2 maskiner du ved
kan snakke sammen.
2) Prøv at se om din bærbar kan snakke sammen med en anden maskine som du
ved fungere i netværk
3) Prøv at se om din stationære kan snakke sammen med en anden maskine som
du ved fungere i netværk
Håber du kan bruge det til noget. Ved godt det er trals, men det er bare at
komme igang.
-James

Fra : HelloKitty

Dato : 05-06-01 02:12

Hej James,
jeg skal ikke tale for min ven, men jeg ved at han ikke har et andet krydset
kabel og sandsynligvis heller ikke en anden computer med netkort.

Det sjove er at da jeg på et tidspunkt bad ham om at give begge samme
computere eksakt samme IP, så reagerede ingen af computerne på dette ved
genstart. Men det gjorde den ved anden gang, så der er vel ikke noget galt
med kablet?

Fra : Sune Gellert

Dato : 05-06-01 09:30

> [...]
og
> tildele IP-numrene som de skal.
> Jeg ved ikke hvori problemet kan bestå. Det er meget mystisk.

Prøv at højreclick på "andre computere" og vælg "søg efter computer" og
skriv deri navnet på den anden af dem. Ofte kan der gå temmelig lang tid før
du bare kan browse dem når du har et peer-to-peer netværk.

/Sune

Fra : W. L.

Dato : 05-06-01 23:41

Hejsa!

Takker for rådet.
Det _har_ har prøvet. Men stadigvæk: computerne kan overhovedet ikke finde
hinanden - der er ingen kontakt.

/William Lim

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 06-06-01 06:50

Prøv med netbui protokollen

Virker det er der noget med din IP opsætning

Fra : Sune Gellert

Dato : 06-06-01 17:36

> Takker for rådet.
> Det _har_ har prøvet. Men stadigvæk: computerne kan overhovedet ikke finde
> hinanden - der er ingen kontakt.
>
> /William Lim

Kan de pinge hinanden ?

/Sune

Fra : W. L.

Dato : 06-06-01 23:45

Hejsa derinde!

Jeg har gjort en ny opdagelse: jeg kan på min stationære godt se ikonet for
min bærbare, men har ikke adgang til den. Computer-/sharenavnet blev ikke
fundet.
På den bærbare, kan jeg intet se! Hvorfor?

Mvh.
William

Fra : ZiCoN

Dato : 06-06-01 17:34

Et godt tip er: hvis alt andet går galt installer netBEUI..

Fra : ZiCoN

Dato : 06-06-01 17:35

desuden har jeg erfaringer med, hvis de ikke kan finde hinanden SKAL man
installere ips/spx protokollen

Fra : W. L.

Dato : 06-06-01 23:38

Dette råd og det foregående (netBEUI) har jeg hørt om, og prøvet. Det virker
sgu' ikke...

/William