Process Status
Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-07-05 11:14

Firefox vil ikke svare, forsøger jeg at lukke den ned, ved at klikke på X
øverst til højere, så går der lidt tid, og så kommer KWin og fortæller at
Vinudet ikke svare, og at hvis man vælger at lukke, så vil alle ikke gemte
data gå tabt.
Top siger

,----[ Fra "man top" ]
| w: S -- Process Status
| The status of the task which can be one of:
| 'D' = uninterruptible sleep
| 'R' = running
| 'S' = sleeping
| 'T' = traced or stopped
| 'Z' = zombie
|
| Tasks shown as running should be more properly thought of as 'ready
| to run' -- their task_struct is simply represented on the Linux
| run-queue. Even without a true SMP machine, you may see numerous
| tasks in this state depending on top's delay interval and nice
| value.
`----

D, R, og S kan jeg forstå, men hvad betyder T og Z?
Jeg har søgt på google.dk men ikke fundet nogen af de næsten 700 hit, som
forkare hvad det betyder,,,

Nogen måde at få processen sat til R igen?

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser efter 22/7. på
http://milli.dk/index.php/CC_priser_post22072005/ !!! NY SIDE !!!

Fra : Kent Friis

Dato : 30-07-05 11:37

Den Sat, 30 Jul 2005 12:13:43 +0200 skrev Ivar Madsen:
> [...]
> |

> D, R, og S kan jeg forstå, men hvad betyder T og Z?
> Jeg har søgt på google.dk men ikke fundet nogen af de næsten 700 hit, som

Z er en process der er afsluttet, men systemet stadig ikke har fået
mulighed for at fortælle parent-processen (det program der startede
programmet med Z) exit-status'en.

T kan være flere ting. Det kan være stoppet i en debugger, og vente på
at få en continue kommando. Det kan også være den er stoppet fordi
den venter på at komme af med noget output, enten fordi den kører på
en langsom terminal (seriel terminal), eller fordi nogen har trykket
på Ctrl-S eller Scroll-lock.

> Nogen måde at få processen sat til R igen?

Ctrl-Q hvis den kører i en shell, og er stoppet med Ctrl-S. "cont" hvis
den er stoppet med gdb debuggeren.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-07-05 22:11

Kent Friis wrote:

> Det kan også være den er stoppet fordi
> den venter på at komme af med noget output, enten fordi den kører på
> en langsom terminal (seriel terminal), eller fordi nogen har trykket
> på Ctrl-S eller Scroll-lock.

Nej, det er ikke rigtigt. I de tilfælde du beskriver
vil processen blocke på en skrivning, men den vil
ikke blive suspenderet.

De tilfælde hvor en terminal kan suspendere en process
er hvis der trykkes Ctrl+Z eller hvis en baggrundsprocess
prøver at lave I/O til en terminal, der ikke tillader
baggrunds I/O. (Jeg mener default er at tillade
baggrundsprocesser at skrive til terminalen men ikke
læse).

Hvis den stoppede process er underlagt en shells
jobkontrol, så finder man den shell og beder om at få
processen startet igen.

Man skriver jobs for at få en liste over jobs i den
pågældende shell, og så kan man skrive fg %jobnummer
(kan forkortes til %jobnummer) eller bg %jobnummer
(kan forkortes til %jobnummer &) for at starte hhv
i forgrunden og baggrunden. Starter du den i
baggrunden risikerer du selvfølgelig, at den bliver
stoppet med det samme igen.

Eksempel:
[kasperd@hactar:pts/18] jobs
[1]- Stopped xclock
[2]+ Stopped xload
[kasperd@hactar:pts/18] %2 &
[2]+ xload &
[kasperd@hactar:pts/18] %1
xclock

Hvis den stoppede process ikke er underlagt nogen
shells jobkontrol, så kan den startes igen med kill
kommandoen. Til det formål anvendes CONT signalet.
F.eks. kill -CONT 10062

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.