Validering af form, hvilke events bør brug~
Fra : Kim V

Dato : 04-06-01 23:41

Hej
Jeg har nogle MS brugere, der blandt andet glemmer at indtaste data i alle
felterne i en simpel asp formular.
Jeg har styr hvordan jeg laver den logiske valideringen i jscript
functionerne, men ikke hvilke events (onxxxxx) og metoder jeg bør bruge. Jeg
har forsøgt med onblur, på hvert tekstfelt, det virker udemærket, men
1) Onblur starter også når brugeren skifter til Word og tilbage til
browseren
2) Onblur starter IKKE når jeg trykker submit knappen

Jeg har prøvet at sætter Onclick på submit, men
når mit script er færdigt, så bliver formen altid sendt? (Jeg mangler en
"document.form.submit.cancel()" ?)

Jeg har også uden held, leget med onsubmit og onbeforeupdate.

Kort fortalt, hvilke events og metoder, bruges normalt til simpel validering
af forms. Hvordan gør i ?

På forhånd tak

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-06-01 23:44

"Kim V" <nomail@lkkhjjhj.com> wrote in message
> Jeg har nogle MS brugere, der blandt andet glemmer at indtaste data i alle
> felterne i en simpel asp formular.

MS brugere? Microsoft eller hvad?

> Jeg har også uden held, leget med onsubmit og onbeforeupdate.
>
> Kort fortalt, hvilke events og metoder, bruges normalt til simpel
validering
> af forms. Hvordan gør i ?

Du skal bruge en:
onsubmit="return validate();" i dit form element altså:
<form onsubmit="return validate();">

Og jeg går så udfra at du har en funktion der hedder validate ala denne:

function validate(){
if(document.formnavn.feltnavn.value = ""){
return false;
}else{
return true;
}
}

Det væsentlige er at din form skal spytte return false ud hvis dine felter
ikke validerer.
--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Erik Isager

Dato : 04-06-01 23:59

Jeg blev hjulpet meget af at se :
http://www.html.dk/scripts/javascript/

Erik Isager

Fra : Kim V

Dato : 07-06-01 15:53

> MS brugere? Microsoft eller hvad?
Ja

> onsubmit="return validate();" i dit form element altså:
> <form onsubmit="return validate();">
Tusinde tak

> Og jeg går så udfra at du har en funktion der hedder validate ala denne:
>
> function validate(){
Netop

Jeg leger lidt med onmouseover, til submit knappen, det er vist også en
mulighed