exim4 problemer
Fra : ST

Dato : 29-07-05 22:27

Bag min router ønsker jeg at sende emails mellem 2 maskiner, begge opsat
med Debian og exim4, dvs jeg ønsker at sende fra tsj@192.168.1.4
til tsj@192.168.1.16.

Det vil dog ikke virke, jeg får hele tiden:

tsj@198.168.1.16 is undeliverable:
Unrouteable address

Det tyder på at exim4 vil lave DNS lookup, men det får den jo ikke
meget ud af på en intern privat adresse.

exim4 config er:

dc_eximconfig_configtype='internet'
dc_other_hostnames=''
dc_local_interfaces=''
dc_readhost=''
dc_relay_domains=''
dc_minimaldns='false'
dc_relay_nets='192.168.1.0/24'
dc_smarthost='smtp.tiscali.dk'
CFILEMODE='644'
dc_use_split_config='false'
dc_hide_mailname='false'
dc_mailname_in_oh='true'

Et uddrag af log fra "exim4 -d -bt tsj@198.168.1.16"

--------> hubbed_hosts router <--------
local_part=tsj domain=198.168.1.16
checking domains
expansion of "${if exists{/etc/exim4/hubbed_hosts}{partial-lsearch;/etc/exim4/hubbed_hosts}fail}" forced failure: assume not in this list
hubbed_hosts router skipped: domains mismatch
--------> dnslookup_relay_to_domains router <--------
local_part=tsj domain=198.168.1.16
checking domains
198.168.1.16 in "@:localhost"? no (end of list)
198.168.1.16 in ""? no (end of list)
198.168.1.16 in "! +local_domains : +relay_to_domains"? no (end of list)
dnslookup_relay_to_domains router skipped: domains mismatch
--------> dnslookup router <--------
local_part=tsj domain=198.168.1.16
checking domains
cached no match for +local_domains
cached lookup data = NULL
198.168.1.16 in "! +local_domains"? yes (end of list)
R: dnslookup for tsj@198.168.1.16
calling dnslookup router
dnslookup router called for tsj@198.168.1.16
domain = 198.168.1.16
DNS lookup of 198.168.1.16 (MX) gave HOST_NOT_FOUND
returning DNS_NOMATCH
dnslookup router declined for tsj@198.168.1.16
"more" is false: skipping remaining routers
no more routers
tsj@198.168.1.16 is undeliverable:
Unrouteable address
search_tidyup called

Hvad gør jeg forkert?
Er det overhovedet muligt at sende email mellem private network adresser?
Mvh
Torben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-07-05 22:42

On Fri, 29 Jul 2005 23:27:24 +0200, ST wrote:

> Hvad gør jeg forkert?

(Det kan jeg desværre ikke svare på; jeg bruger Postfix).

> Er det overhovedet muligt at sende email mellem private network
> adresser?

Ja, det er naturligvis muligt - jeg gør det hele tiden.

(Jeg har i øvrigt sat dns-serveren på en af maskinerne op med
information om nettet, så reverse-dns "virker" - måske det ville
hjælpe i dit tilfælde? Måske kan det klares nemmere).

Mvh.

--
"Lawrence of Suburbia Adam Sjøgren
Real life is murder" asjo@koldfront.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-07-05 07:01

ST wrote:

> [...]
> med Debian og exim4, dvs jeg ønsker at sende fra tsj@192.168.1.4
> til tsj@192.168.1.16.
>
> Det vil dog ikke virke, jeg får hele tiden:

Det er vel fordi du har tastet adressen forkert.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : ST

Dato : 30-07-05 17:11

On Sat, 30 Jul 2005 08:01:05 +0200, Kasper Dupont wrote:

> Det er vel fordi du har tastet adressen forkert.

Ja, det var ganske korrekt forkert, dog hjælper det ikke meget.

Jeg har nu læst mig frem til at exim4 pr default ikke tillader brug af literale domains,
jeg kan dog ikke se hvordan jeg kan konfigurere den til at bruge dem alligvel.

Man kan aktivere en såkaldt MAIN_ALLOW_DOMAIN_LITERALS, men jeg kan ikke
se hvordan dette skal gøres.

Desuden forlyder det at man skal angive modtager adresse i [].

debian# exim4 -d -bt tsj@[192.168.1.2]
Exim version 4.52 uid=0 gid=0 pid=21279 D=fbb95cfd
Berkeley DB: Sleepycat Software: Berkeley DB 4.2.52: (December 3, 2003)
Support for: iconv() IPv6 PAM Perl GnuTLS Content_Scanning Old_Demime
Lookups: lsearch wildlsearch nwildlsearch iplsearch cdb dbm dbmnz dnsdb dsearch ldap ldapdn ldapm mysql nis nis0 passwd pgsql
Authenticators: cram_md5 cyrus_sasl plaintext spa
Routers: accept dnslookup ipliteral iplookup manualroute queryprogram redirect
Transports: appendfile/maildir/mailstore/mbx autoreply lmtp pipe smtp
Fixed never_users: 0
changed uid/gid: forcing real = effective
uid=0 gid=0 pid=21279
auxiliary group list: <none>
configuration file is /var/lib/exim4/config.autogenerated
log selectors = 00000ffc 00020800
trusted user
admin user
user name "root" extracted from gecos field "root"
originator: uid=0 gid=0 login=root name=root
sender address = root@swampthing.dk
Address testing: uid=0 gid=107 euid=0 egid=107
syntax error: domain literals not allowed
search_tidyup called

Mvh
Torben

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-07-05 10:16

ST wrote:

> Jeg har nu læst mig frem til at exim4 pr default ikke tillader brug af literale domains,

Det lyder rimelig nok.

> jeg kan dog ikke se hvordan jeg kan konfigurere den til at bruge dem alligvel.
>
> Man kan aktivere en såkaldt MAIN_ALLOW_DOMAIN_LITERALS, men jeg kan ikke
> se hvordan dette skal gøres.

Jeg ved ikke noget om exim, så det kan jeg ikke hjælpe dig med.

> Desuden forlyder det at man skal angive modtager adresse i [].

Korrekt, men udfra fejlmeldingen lød det altså ikke som om, det
var det, der var problemet.

> debian# exim4 -d -bt tsj@[192.168.1.2]

Du kan godt risikere at shellen ændrer på den kommandolinie, for
[ har en speciel betydning. Prøv at smide quotes omkring email
adressen.

Du kan også helt droppe det der med at sende til en IP adresse
og sætte et rigtigt domænenavn op og lade mx recorden pege på
et hostnavn, der resolver til 192.168.1.2.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 03-08-05 19:26

ST wrote:
> Bag min router ønsker jeg at sende emails mellem 2 maskiner, begge opsat
> med Debian og exim4, dvs jeg ønsker at sende fra tsj@192.168.1.4
> til tsj@192.168.1.16.

Jeg ser flere problemer.

Exim4 tillader som standard ikke @ip-adresse...

Derudover har du opsat smarthost? eg: smtp.tiscali.dk. Det betyder at
alle forsendelser går over smtp.tiscali.dk server. Denne server kender
naturligvis ikke noget til 192.168.1.x nettet som du ønsker at sende til.

Mener at have set noget på exim.org på hvordan man får den til at
anvende ipadresse istedet for domæner..., men jeg kan nok ikke hjælpe
dig videre herfra...

Hilsen Mikkel

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 03-08-05 21:25

fandt foresten lige over dette i min egen exim conf:

# The following line must be uncommented if you want Exim to recognize
# addresses of the form "user@[10.11.12.13]" that is, with a "domain
literal"
# (an IP address) instead of a named domain. The RFCs still require this
form,
# but it makes little sense to permit mail to be sent to specific hosts by
# their IP address in the modern Internet. This ancient format has been used
# by those seeking to abuse hosts by using them for unwanted relaying.
If you
# really do want to support domain literals, uncomment the following
line, and
# see also the "domain_literal" router.
#
# allow_domain_literals

Hilsen Mikkel

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 05-08-05 11:48

"Mikkel Bundgaard" <mikkel@notfound.invalid> wrote in message
> [...]
> you
> # really do want to support domain literals, uncomment the following line,

Jeg er indtil videre gået tilbage til at bruge Exim3, og har opsat den til
at køre rent SMTP dvs ikke noget smarthost.
Exim3 kan klare user@[x.x.x.x].
Jeg har nemlig ikke på Debian Stable set nogen måde at aktivere
"allow_domain_literals".
Mvh
Torben