privat salg til virksomhed. hvad gør jeg l~
Fra : klaus nielsen

Dato : 29-07-05 22:03

hvis jeg har købt en vare, feks på nettet. feks 1000 kr plus moms. ialt 1250
kr
jeg vil sælge den til et firma og tjene feks 500 kr. altså 1500 kr plus moms
ialt 1875 kr
men jeg skal jo kunne lave en gyldig faktura de 1500 kr ex moms og 1875 kr
incl moms. da køberen er momsregistreret vil han jo gerne kunne trække
momsen ud.
men jeg er ikke selv moms registreret.
hvordan klarer jeg lige den i praksis ? jeg vil hvis muligt undgå at blive
moms registreret bare pga den ene handel.
jeg skal vel også angive noget til skattevæsnet. hvor meget må man tjene ved
siden af før man skal angive det til skattefar og evt momsregistreret ?

på forhånd tak
venlig hilsen klaus nielsen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 29-07-05 22:10

klaus nielsen wrote:
> men jeg skal jo kunne lave en gyldig faktura de 1500 kr ex moms og 1875 kr
> incl moms. da køberen er momsregistreret vil han jo gerne
> kunne trække momsen ud. men jeg er ikke selv moms registreret.

Du kan ikke udstede faktura med moms - med mindre du er momsregistereret.

Så du laver en uden. Salgspris 1500 kr - ialt 1500 kr. Han kan så ikke
trække nogen moms - for der er jo ingen - men prisen er jo den samme
aligevel.

Du skal dog være opmærksom på, at du heller ikke selv kan trække momsen
fra - for du er jo stadig ikke momsregisteret. Så hvis du køber en vare til
1000 kr+moms, har du givet i alt 1250 kr. Skal din fortjeneste være 500 kr,
må du sælge den videre til 1750,- (uden moms).

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : klaus nielsen

Dato : 30-07-05 08:30

> [...]
> til 1000 kr+moms, har du givet i alt 1250 kr. Skal din fortjeneste være
> 500 kr, må du sælge den videre til 1750,- (uden moms).

ok. tak for svaret.
men er den nævnte opstilling så lovlig ? T&S får jo en anelse mindre i
kassen på den måde.
hvis metoden er lovlig vil jeg bruge den. da jeg tjener det samme med mindre
bøvl og kunden kan få varen en anelse billigere.

hilsen klaus nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 09:16

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> ok. tak for svaret.
> men er den nævnte opstilling så lovlig ? T&S får jo en anelse mindre i
> kassen på den måde.

Nej det gør de altså ikke. Ved handel mellem 2 momsregistrerede
virksomheder, får t&s kun moms af din fortjenese.

> hvis metoden er lovlig vil jeg bruge den. da jeg tjener det samme med
> mindre bøvl og kunden kan få varen en anelse billigere.

Det er heller ikke rigtigt. Hvis en momsreg. virksomhed køber en vare til
1500 + moms, så skal de godt nok betale momsen til leverandøren, MEN de får
den igen fra T&S. Så en vare til 1500 koster reelt kun 1500,- - hvis man er
momsreg.

Mvh Tommy

Fra : Holst

Dato : 30-07-05 09:36

klaus nielsen wrote:

> ok. tak for svaret.
> men er den nævnte opstilling så lovlig ? T&S får jo en anelse mindre i
> kassen på den måde.

Ja.

> hvis metoden er lovlig vil jeg bruge den. da jeg tjener det samme med mindre
> bøvl og kunden kan få varen en anelse billigere.

Nej. Er du momsregistreret kan du sælge varen for 1500 kr. plus moms, og
det er da de 1500 kr. som er interessante for køberen, idet de jo kan få
momsen refunderet, såfremt de er momsregistreret. Når du nu ikke er
momsregistreret, vil du sælge varen for 1750 kr., og det bliver nu
pludselig de 1750 kr., som er interessant for køberen, idet der denne
gang ikke er nogen moms at få refunderet. Købenren vil derfor reelt
komme til at betale 250 kr. mere for varen.

Fra : Holst

Dato : 29-07-05 22:15

klaus nielsen wrote:

> [...]
> siden af før man skal angive det til skattefar og evt momsregistreret ?

Der skal nok generelt noget mere end en enkelt handel til at blive
momsregistreret.

Groft sagt klarer du den ikke. Vil du gerne tjene 500 kr. på handlen, så
vil du sælge den til 1250 + 500, dvs. 1750 kr. Når du skriver en faktura
til din kunde, så kan du ikke lægge moms på, eftersom du ikke er
momsregistreret. Din kunde har så heller ikke mulighed for at trække
nogen moms fra.