Hjælp vedr. psu/bundkort
Fra : Allan Mogensen

Dato : 29-07-05 19:17

Hej i gruppen.

Håber ikke dette er OT, vidste ikke ellers hvor jeg skulle spørge

Købte sidste sommer et Abit uGuru bundkort, og det har indtil for 2 uger
siden kørt uden problemer.

Jeg købte så et nyt grafikkort (R9800 Pro HIS) og har siden haft problemer
med at få skidtet til at køre ordentligt, MEN kun i spil med stor belastning
af grafik-delen. Maskinen kører i mellem 2 og 5 minutter og begynder
herefter at hyle som en ambulance.

Troede først det var pga. varme, men efter at have skiftet til en Zalman
køler, er der ingen varme problemer.

Men jeg mistænker nu min psu, da jeg via det medfølgende software utility
har konstateret, at specialt 3,3 v er meget ustabil, og næsten konstant
ligger for lav. Somme tider dykker den helt ned til 3,05, hvilket jeg finder
lidt farligt.

Kan det være psu´en der er årsag til mine kvaler?

Håber på lidt gode råd

Med venlig hilsen

Allan Mogensen

Her lidt mere info om bundkortet:

SiSoftware Sandra

Mainboard
Manufacturer : http://www.abit.com.tw/
MP Support : 1 CPU(s)
MPS Version : 1.40
Model : AI7 (Intel i865-ICH5)
Version : 1.0
System BIOS : 11/03/2004-i865PE-W83627-6A79AA1IC-19
Chipset : Intel 865/848 (Springdale)

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-07-05 22:46

"Allan Mogensen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det være psu´en der er årsag til mine kvaler?

Kort sagt: Ja

Du skal have en PSU med minimum 25A på 12 volts linien, ellers begynder den
at halte.
Ok 25A er måske endda rigeligt til et 9800 kort, 20A kunne sikkert gøre det,
men du opgraderer jo nok på et tidspunkt og så er det jo rart nok at have
lidt i overskud

Mvh
Benjamin

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-07-05 00:43

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

Kom lige til at kigge på min egen µGuru EQ, den har som standard et
low-limit på 3.1 volt inden alarmen går i luften.
Så måske kan det hjælpe at sætte den ned til 3 volt, men hold nu alligevel
øje med din PSU, den kan altså godt have problemer.

Mvh
Benjamin

Fra : Allan Mogensen

Dato : 30-07-05 08:42

> [...]
> Så måske kan det hjælpe at sætte den ned til 3 volt, men hold nu alligevel
> øje med din PSU, den kan altså godt have problemer.

Tak for dine svar!!!

Jeg har sat den til under 3, men det forekommer stadigt!!! Hvis jeg lader
uGuru EQ køre når jeg spiller, kommer lyden men den forsvinder hurtigt igen.
Altså er det noget periodisk. Jeg prøver med en anden psu en af de nærmeste
dage. Nogle gode forslag, hvis/når der skal købes en ny?

Mvh

Allan

Fra : Laziter [9440]

Dato : 30-07-05 10:46

> [...]
nærmeste
> dage. Nogle gode forslag, hvis/når der skal købes en ny?

Hvis alarmen går igang når du sætter EQ'en så langt ned så er din PSU for
svag.
Jeg kan anbefale denne her PSU:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=70838&Bedom=true
Den leverer 26A på 12 volt linien og skulle efter sigende være rigtig
stabil.
Det bliver også den næste PSU i mit system

Mvh
Benjamin

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-07-05 16:01

"Allan Mogensen" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Nogle gode forslag, hvis/når der skal købes en ny?

Jeg har lige købt denne: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=137380
Jeg ville gerne have en rimelig ordenlig PSU. Jeg kiggede på Chill
Innovation, NorthQ og Antec, men Antec som kvalitet og de andre som god
ydelse for pengene. Jeg valgte så Seasonic, efter jeg havde læst dette
review: http://www.silentpcreview.com/article247-page1.html

mvh Frank

Fra : Ulrik Løye

Dato : 31-07-05 08:51

"Allan Mogensen" <virker@ikke.dk> wrote in message

> [...]
> igen. Altså er det noget periodisk. Jeg prøver med en anden psu en af de
> nærmeste dage. Nogle gode forslag, hvis/når der skal købes en ny?

Jeg kan sige så meget at mit Abit kort (uden myGuru installeret) også
begyndte at lege brandbil på et tidspunkt. Jeg kunne ikke umiddelbart finde
årsagen så jeg koblede systemhøjtaleren fra i stedet. Jeg ved dog at det
ikke er PSUen da den er klippe stabil og langt fra sit belastningsniveau.
Jeg ved stadig ikke hvad det er men maskinen har kørt uden problemer i et
års tid med systemhøjtaleren frakoblet... derfor ved jeg heller ikke om den
stadig prøver at være brandbil.

/u

Fra : Laziter [9440]

Dato : 01-08-05 09:49

"Ulrik Løye" <ulrik@loye.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ved stadig ikke hvad det er men maskinen har kørt uden problemer i et
> års tid med systemhøjtaleren frakoblet... derfor ved jeg heller ikke om

Det kan være CPU blæseren der kører for langsomt i forhold til Abit standard
indstilling, det er ihvertfald den hyppigste årsag på Abit µGuru kort.
Man kan justere alle min/max forhold i BIOS hvis man ikke har µGuru
installeret i sit O/S.

Mvh
Benjamin

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-07-05 00:26

3.05v på 3.3v er vist ik så slemt, en tommelfingerregel siger 10%... men
som Laziter siger, det er nok et PSU problem (faktisk skyldes rigtig
mange "uforklarlige problemer" netop PSUen