Returnere et array fra en funktion
Fra : Haldor Bruun

Dato : 29-07-05 14:00

Jeg skal lave en lang række MySQL forespørgsler, som næsten er
identiske. Derfor vil jeg gerne lave en funktion til dette
formål. Funktionen hedder fkt1, og resultatet ligger i array'et
$row_sprg1.
(Hver plads i dette array indeholder et array, men det er ikke
afgørende i denne sammenhægn). Min syntax virker, når jeg bare
definere variablen $sprg i mit script, men det virker ikke, når
jeg laver det som en funktion. Vil sætte stor pris på hjælp!

#Her laver jeg funktionen fkt1, som tager variablen $sprg
function fkt1($sprg){
global $row_sprg1;

# Her laver jeg sql-forespørgslen - sprg1 Total
$sql="SELECT COUNT(*) FROM $table_name WHERE $sprg>0 and
valid=1";
$result = @mysql_query($sql, $connection) or
die(mysql_error());
$row_sprg1[] = mysql_fetch_row($result);

#Her returnerer jeg array'et
   return $row_sprg1;
}

#Her kalder jeg funktionen og echo'er, men der er intet.
fkt1($sprg1);
echo $row_sprg1[0][0];

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 29-07-05 15:08

Haldor Bruun wrote:
> #Her kalder jeg funktionen og echo'er, men der er intet.
> fkt1($sprg1);
> echo $row_sprg1[0][0];

$row_sprg1 = fkt1($sprg1);

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-05 19:40

Haldor Bruun skrev:

>#Her kalder jeg funktionen og echo'er, men der er intet.
>fkt1($sprg1);

Vi kan lige et øjeblik skelne mellem en procedure (eksempel
proc()) og en funktion (eksempel func()) selv om begge dele
hedder "function" i PHP.

En procedure gør noget, en funktion returnerer et resultat. Man
kalder dem forskelligt:

// Kald af procedure:
proc($start,$nu);
// Proceduren gør et eller andet.

// Kald af funktion:
$resultat = func($start,$nu);
// Funktionen har nu afleveret resultatet til en variabel.

Hvis man kalder en funktion uden at gemme den returnerede værdi,
forsvinder den ud i de evige bitmarker. Man kan derfor i PHP godt
bruge den samme funktion både som procedure og funktion, men det
vil være en designmæssig fejl (forvirrende).

I nogle sprog erklæres de to ting forskelligt.

--
Bertel

Fra : Haldor Bruun

Dato : 29-07-05 23:06

Tak skal I have for hjælpen og forklaring!

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php: