bundkort / cpu temp og volt
Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-07-05 12:21

Min ven og jeg har næsten samme setup - han har en Athlon XP 1800+ og jeg
har en 2400+, som vistnok er en generation nyere og derfor bliver mindre
varm, men ved idle er min cpu temp 55-58 grader og hans er mellem 76 og
82! - hvilket forårsager en del crash i spil etc.

Han har aldrig overclocket eller noget og da vi sammenlignede indstillinger
viste det sig, at spændingsværdien for cpu var 1.76v og min er 1.68v (som
jeg mener er default for vores bundkort og mere end rigeligt når han ikke
oc'er).

Jeg har et thermaltake kabinet med 5 80mm blæsere i for flow og han har
intet udover de gængse blæsere - det betyder naturligvis meget, men kan det
tænkes temp vil falde hvis jeg ændrer hans volt til 1.68? Jeg skal derop
senere og vi håber lidt det har noget at sige. Samtidig skal nævnes at
motherboard temperaturen osse var emget højere hos ham end hos mig - mit er
omkring 40 grader og hans er i hvert fald 50.

Harddiskene var nogenlunde ens for os begge. Vi har begge installeret
EVEREST Home Edition, så målingerne skulle være til at sammenligne, uanset
hvor nøjagtigt softwaren så er.

Hvad siger I til det? Evt. andet jeg bør se på?

Athlon XP 1800+ og 2400+
1024mb ram pc 2100 (han 768)
ati radeon 9600XT 256mb
sb live lydkort (han et hercules af en art)
mb - Soltek SL-75DRV5

Begge pc'ere er fuldt opdateret på alle punkter mht. software.

På forhånd tak.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-07-05 12:38

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> varm, men ved idle er min cpu temp 55-58 grader og hans er mellem 76 og
> 82! - hvilket forårsager en del crash i spil etc.

Uha uha, det lyder godt nok voldsomt, der skal vist noget bedre køling til
på hans maskine.
Din maskine kunne nu også godt trænge til et eftersyn, det er lige lovligt
høje temp. i begge har når det kun er idle.

> [...]
> jeg mener er default for vores bundkort og mere end rigeligt når han ikke

Det er højst sandsynligt en Palomino han har, 1800+ skal have 1.75 volt og
afgiver derfor en del mere varme.

> [...]
er
> omkring 40 grader og hans er i hvert fald 50.

En blæser i front til at tage luft ind og en i bag til at få luften ud med
igen vil nok hjælpe en del.
Computere idag skal helst have et godt airflow for at undgå alt for høje
temperaturer.
Hvis I kan få hans CPU til at køre med 1.68 volt vil det nok sænke temp. et
par grader.
Hvad angår MB temp. så er det igen et spørgsmål om airflow.

Prøv i første omgang at sætte et par blæsere i kabinettet og se hvad der
sker.
Hvis det ikke er nok så skal der nok en ny CPU-køler til, selv har jeg en
ThermalTake TR2-M3 SE sat på min 1800+ clocket til 3200+ og min temp. ligger
på 36-40 grader idle og 50-55 (alt under 65 grader er acceptabelt) ved 100%
load. Det skal så nævnes at min 1800+ ikke er en Palomino men en
Thoroughbred-B.

Mvh
Benjamin

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-07-05 14:53

> [...]
> Din maskine kunne nu også godt trænge til et eftersyn, det er lige lovligt
> høje temp. i begge har når det kun er idle.

Min er efterhånden ret godt støvet til og trænger snart til en seriøs
rengøring, det kunne sikkert hjælpe lidt Desuden har jeg en thermaltake
cpu blæser der er tilsluttet en knap på kabinettet, hvor jeg kan vælge
meller low - medium - high jeg har den altid på low, da den viking 9 (mener
jeg den hedder) støjer helt vanvittigt.

> Det er højst sandsynligt en Palomino han har, 1800+ skal have 1.75 volt og
> afgiver derfor en del mere varme.

så er det vel ikke en god ide at ændre hans?

> [...]
> et
> par grader.
> Hvad angår MB temp. så er det igen et spørgsmål om airflow.

som sagt er der fra fabrikken 5 x 80mm i mit - 2 foran til at suge ind og 2
bagi til at smide ud og den sidste sidder i siden og blæser ind på agp
porten, så det undrer mig lidt mine tal er så høje i forhold til de tal du
nævner du har...

> Prøv i første omgang at sætte et par blæsere i kabinettet og se hvad der
> sker.

det er nok der den er helt gal.

> [...]
> 100%
> load. Det skal så nævnes at min 1800+ ikke er en Palomino men en

min er osse thoroughbred husker jeg nu du nævner det (længe siden jeg har
rodet med overclock og den slags). Jeg vil da lige se på hvordan jeg kan få
min temp lidt ned - jeg mindes den har været lavere nu hvor jeg rigtigt
tænker mig om - som sagt er min cpu blæser ret kraftig og med 5x 80mm burde
der ikke være problemer.

tak for hjælpen.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-07-05 16:49

> [...]
> porten, så det undrer mig lidt mine tal er så høje i forhold til de tal du

nu har jeg seriøst gjort den ren - støvet lignede jo grød!
blæseren bag harddiskene var stort set sat ud af funktion - alt er nu renset
og harddiskenes temp er faldet drastisk - det eneste jeg ikke pillede af var
cpu blæseren, men jeg fik gravet godt og grundigt og der kom meget skidt
ud - der sidder stadig støv i køleribberne, men blæseren er rengjort - så
alt i alt ret grundigt.

cpu temp holder sig dog på ca 56 - så det må jeg gå ud fra er normalt nok.

hardiskene er under 40 - faktisk er de røget helt ned på 26 og 28! (osse
der støvet var slemmest).

mb temp holder sig osse stabilt på 45 (jeg fik vist skrevet 40 tidligere,
men det passer ikke).

så alt i alt er det vist godt nok. ved ikke hvad jeg skal gøre mht cpu temp
ellers, men så længe det kører er der vel heller ingen fare?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-07-05 19:41

> [...]
> ud - der sidder stadig støv i køleribberne, men blæseren er rengjort - så

Ja der kan samle sig en del grimt støv med tiden, jeg har en fast regel om
at jeg "støver af" inde i maskinen 1 gang om måneden.
Det foregår ved at jeg med min støvsuger blæser alt støvet ud af kabinettet
og ikke andet.
En gang om året (hvis jeg husker det) tager jeg CPU køleren af, renser den
godt og grundigt og får skiftet kølepastaen ud med noget frisk.
Det er ret vigtigt at få alt støvet ud af maskinen, der skal ikke ret meget
fugtighed til før det begynder at sætte sig fast i klumper.
Og er man tilmed ryger der sidder og pulser løs ved maskinen, ja så får man
rigtigt givet støvet en mulighed for at sætte sig fast, blæserne har nu
heller ikke godt af nikotin/tjære blandingen, de vil med tiden "sætte" sig
og få svært ved at køre ordenligt rundt.

> cpu temp holder sig dog på ca 56 - så det må jeg gå ud fra er normalt nok.

Tja, den kan nu komme længere ned, faktisk er idle temp. ret uvæsenlig, det
er load temp. der er vigtig.
Søg evt. efter toast.exe på google, hent programmet og kør det i en time og
tjek din temp. så skal du se løjer

> hardiskene er under 40 - faktisk er de røget helt ned på 26 og 28!
(osse
> der støvet var slemmest).

Fint fint, så kan du da holde liv i dem lidt længere.

> mb temp holder sig osse stabilt på 45 (jeg fik vist skrevet 40 tidligere,
> men det passer ikke).

Nåja, den plejer nu ikke at få min opmærksomhed, jeg har set højere temp.
uden det har påvirket stabiliteten.

> så alt i alt er det vist godt nok. ved ikke hvad jeg skal gøre mht cpu
temp
> ellers, men så længe det kører er der vel heller ingen fare?

Som sagt, tjek din load temp. den må helst ikke komme over 65 grader.
Men generelt kan man sige at så længe den kører stabilt er der ikke noget at
bekymre sig over.
En anden ting.. Hvis du har lyst (og lidt ekstra penge på lommen) så prøv
dit setup med en af disse 2 CPU kølere:
Spire Whisperrock IV
ThermalTake TR2-M3 SE, sådan en har jeg, tidligere brugte jeg den anden men
den duede ikke til mit OC

Begge har kobberbund, køler fornuftigt og larmer ikke.
De ligger begge på 21 dB.

Mvh
Benjamin

Fra : sniper_Nolight

Dato : 29-07-05 20:21

> En gang om året (hvis jeg husker det) tager jeg CPU køleren af, renser den
> godt og grundigt og får skiftet kølepastaen ud med noget frisk.

kunne min sikkert godt trænge til.

> [...]
> heller ikke godt af nikotin/tjære blandingen, de vil med tiden "sætte" sig
> og få svært ved at køre ordenligt rundt.

jeg ryger heldigvis ikke, men det var bestemt ikke for sarte sjæle i det
kabinet alligevel

> Som sagt, tjek din load temp. den må helst ikke komme over 65 grader.

den har jeg endnu ikke set over 60.

min pc står tit tændt i lange perioder, så jeg overclocker ikke mere - det
spiller jeg slet ikke nok til kan betale sig. Jeg ville dog gerne skifte til
athlon 64 maskine... meen det kommer nok - det haster ikke endnu - jeg har
truet med det længe, meeen..

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-07-05 21:10

> jeg ryger heldigvis ikke, men det var bestemt ikke for sarte sjæle i det
> kabinet alligevel

Hehe, jeg oplevede engang et kabinet der havde stået i et ikke-ryger hjem,
konen var temmelig heftig til at gøre rent, men inde i det her kabinet var
der noget og jeg sværger stadig den dag idag at det var levende. Hold fast
hvor var der meget derinde jeg slet ikke tør navngive.
Konen havde vist glemt at sådan en computer også kan tiltrække støv og
kommer der for meget så slår man altså sin computer ihjel, og det var netop
hvad der var sket i det lille hjem.. Surt..

> den har jeg endnu ikke set over 60.

Jamen så er du jo på den "gode" side af temperaturen..
May the temps be with you

> [...]
til
> athlon 64 maskine... meen det kommer nok - det haster ikke endnu - jeg har

Sådan en 64 bit'er har jeg også truet med, men økonomichefen i huset mener
ikke at jeg har brug for sådan en endnu.
Hvad ved hun lige om det?
Men jeg nøjes så bare med at køre min maskine i OC'et tilstand og lader som
om den er sådan en 64 bit'er

Mvh
Benjamin

Fra : kenzo

Dato : 29-07-05 23:15

Et råd ville jeg give til andre, jeg er ryger som det er nævnt før så hænger
det sgu ved alle steder, nå men tilbage til sagen kerne.
Har en kabinet ( termaltake den hedder nu chieftec) som har 2 blæser foran
(ind) + 2 bag (ud).
Jeg har altid været irriteret over at det kom så meget støv ind i comp`eren,
dette har jeg reduceret til snart ingenting.
Jeg købte nylon strømper (sort så det ikke kan ses i mellem riller foran på
comp`eren) klippet foden af strømpen og satte elastik udenom, på den måde så
det første bliver "fanget" af den første nylonhinde hvis det så skulle ske
aligevel at det smutter igennem første nylonhinde så fanger den bagerste
nylonhinde resten ville smutte ind i kabinettet i starten.
Men med tiden ville kabinkølere og nylonstrømper været tætte af støv mens
cpukøler og riller på cpublæseren ikke ville være nær så støvet og lettere
at få blæst rene igen.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-07-05 12:47

> Men med tiden ville kabinkølere og nylonstrømper været tætte af støv mens
> cpukøler og riller på cpublæseren ikke ville være nær så støvet og lettere
> at få blæst rene igen.

med så fine masker er de så ikke hurtigt sat til støvet?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 30-07-05 12:47

> [...]

> Sådan en 64 bit'er har jeg også truet med, men økonomichefen i huset mener
> ikke at jeg har brug for sådan en endnu.

jeg vil genbruge mine harddiske, så jeg har regnet mig frem til at det kan
gøres for små 3000kr.

bundkort - med agp 8x så jeg kan genbruge mit radeon 9600XT, som garanteret
har masser af kraft i sig endnu suppleret emd en større cpu - et msi jeg har
kigget på med socket 939 og nforce3 chipset koster omkring 7 - 800kr.

cpu - athlon 64 3400+ - 13 - 1400kr

512 ud af de 1024 ram jeg kører med idag er pc3200 men kører kun pc2100 pga
de andre 512 - så jeg køber en ekstra 512mb pc3200 klods til ca 7-800kr og
så har jeg 1 gb pc3200 ram.

ialt ca 3000,-

> Hvad ved hun lige om det?

nemlig

> Men jeg nøjes så bare med at køre min maskine i OC'et tilstand og lader
> som
> om den er sådan en 64 bit'er

den filosofi har jeg osse holdt mig til længe - så længe de spil jeg spiller
kører acceptabelt har ejg ikke ligget søvnløs over en opgradering