Skaber sig over for andre hunde
Fra : David Holm

Dato : 29-07-05 08:34

Hejsa

Vi har "arvet" en Kleiner Münsterlaender ved navn Pedro som lige er
fyldt 2 år. Vi har haft ham i 4 mdr nu og er rigtig glade for ham... Vi
har bare et problem som vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal komme til
livs.

Når vi møder andre hunde skaber han sig helt vildt, gør, trækker, hopper
og danser. Det er ikke alle hunde han reagerer sådan overfor men
efterhånden er det flere og flere også hunde han tidligere har leget
med... Hvis det er en hund vi kender kan vi som regel få ham til at
slappe af og så er der ikke noget. Dette kræver dog at vi kender ejeren
temmelig godt idet de fleste bliver ret forskrækkede over hans opførsel.
Vi har talt med flere forskellige og nogle foreslår at vi skal holde
rundt om hans snude med en hånd for at straffe ham så snart han skaber
sig, andre siger vi skal tvinge ham ned på ryggen og helt andre siger at
vi skal prøve at distrahere ham...
På vej hen mod andre hunde lægger han sig ind imellem ned og i andre
tilfælde "sniger" han sig hen af jorden. Når vi så kommer tæt på
springer han op og begynder at "skabe" sig.

Når vi har ham derhjemme eller træner med ham hvor der ikke er andre
hunde er han rimelig velopdragen og prøver ikke at dominere os.

Er der nogen her i gruppen der har et godt forslag? Vi har kontaktet en
hundepsykolog men der går lidt tid endnu inden vi kan mødes med hende.

mvh

David

Fra : Jørgen

Dato : 30-07-05 09:44

> Er der nogen her i gruppen der har et godt forslag? Vi har kontaktet en
> hundepsykolog men der går lidt tid endnu inden vi kan mødes med hende.
>
> mvh
>
> David
Jeg går ud fra at hunden er fuldstændig op taget af den anden hund og
ikke ser og hører andet.

Med risiko for at blive gennem havlet af personer der ikke bryder sig om
mine metoder skriver jeg alligevel

I skal først og fremmest sørge for at hunde har kontakt til jeg, mulig
vis med nogle gevaldige ryk i linen og et dressur halsbånd.
Sørg altid for at linen er slap må gerne røre jorden, den må ikke
strammes når i mødet en anden hund, inden hunden begynder siger i NEJ
Højt fast og bestemt, når det ikke hjælper rykker i lige så hård som det
er nødvendig og når hunden ser på jeg roser i og giver godbid.
Kan i nænne at rykke hård nok (ikke hårdere end nødvendig)skal den nok
holde op .

Jeg er sikker på at den kun vil have 6 7 ryk af mig.så ved den at det
vil jeg ikke acceptere.
Husk straf kun skal bruges når andet mislykkes.

Og lad så for guds, eller hunden, skyld være med at lytte til alle
mulige råd og afprøve dem alle. Så kan hunden slet ikke finde ud af
noget som helst

Jørgen s

Fra : David Holm

Dato : 01-08-05 07:18

Hej Jørgen

Tak for rådet.

> [...]
> er nødvendig og når hunden ser på jeg roser i og giver godbid.
> Kan i nænne at rykke hård nok (ikke hårdere end nødvendig)skal den nok
Problemet er at hunden IKKE kigger op på os uanset hvad vi gør... Vi kan
rykke nok så hårdt og alligevel flyver han bare op og gør igen...

mvh

David

Fra : Jørgen

Dato : 01-08-05 08:09

David Holm skrev:
> [...]
>
> Problemet er at hunden IKKE kigger op på os uanset hvad vi gør... Vi kan
> rykke nok så hårdt og alligevel flyver han bare op og gør igen...

Problemet er, at i ikke rykker hårdt nok.
Hvis hunden får 6 a 7 flyve ture (koldbøtter i luften) skal den nok
holde op. men der skal rykkes rigtig.
Når i går med slap line og hunden er ved din ben og den stikker af
bliver linen for kort og i selv samme sekundt rykker i kraftig i linen
og hunden "flyver bag ud"
kommander plads og hvis hunden lystre giver i belønning, ellers nyt ryk

Hvor når tror du hunden har fået nok.
Noget andet er hvad med at lære hunden at få kontakt på en mere rolig sted.
evt. lydighed kursus

jeg kan sende dig mit tlf. nr å din private mail hvis du vil det
Jørgen s

Fra : x Vuf x

Dato : 01-08-05 09:16

On Mon, 01 Aug 2005 09:09:09 +0200, Jørgen wrote:
> [...]

Meget usikker og utryg hund, der mangler kærlighed!

> [...]
>Når i går med slap line og hunden er ved din ben og den stikker af
>bliver linen for kort og i selv samme sekundt rykker i kraftig i linen

Ja, husk at gi' den diskusprolaps, hold i nakken eller piskesmæld!

>Noget andet er hvad med at lære hunden at få kontakt på en
>mere rolig sted.evt. lydighed kursus

Se dét er et godt råd!

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
2 drenge + 1 pige og 1 dreng.

Fra : Jørgen

Dato : 01-08-05 09:43

x Vuf x skrev:

> Ja, husk at gi' den diskusprolaps, hold i nakken eller piskesmæld!

Jeg ved godt at denne metode er ilde set i dag, men for kun ca. 10 år
siden blev den brugt faktisk alle steder.
I dag skal det være så Pædagogisk rigtig at der er hunde der bliver
aflivet fordi de er for stor en plage for ejer og omgivelser.
Jeg går så sandelig også ind for motivation, bolde, så længe hunden er
til at arbejde med.
Jeg kender alt til de nye metoder, som Liselotte har fået indført i DKK,
men der er hunde de ikke virker på.

Hvad vil du så gøre
Jeg har været hunde træner i ca. 30 år og bruger næsten kun de nye
metoder i dag, men må erkende, uanset om man ken lide det eller ej, at
de må give fortabt på visse hunde, eller skal man sige førere

Jørgen s

Fra : N/A

Dato : 01-08-05 10:58

Fra : fam. Ager

Dato : 01-08-05 10:58

"Jørgen" <hamduvednok@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at arbejde med.
> Jeg kender alt til de nye metoder, som Liselotte har fået indført i DKK,
----------------------

var det så ikke en ide, at anbefale folk at forsøge sig med bløde metoder
først?
hvis du er så bekendt med dem, og oven i købet træner med dem?

-Marie

Fra : N/A

Dato : 01-08-05 15:03

Fra : fam. Ager

Dato : 01-08-05 15:03

> Her var min vurdering, at der var tale om en problem hund, der bare ville
> bestemme.
> citat fra oprindelig brev
------------------------

ud fra, at de både med succes har gået til træning har gode lederskab, og
lydigheden er i orden vil jeg bestemt ikke regne den for en problemhund
overhovedet!

> Forøvrig er man begyndt at acc. ryk i linen igen inden for DKK, i
> erkendelse af at der er hunde der ellers bliver tabt på gulvet
> --
> Mvh
> Jørgen s

-------------------

der er da dæleme også langt, fra et ryk i linen, til at hive dyret bagover
på ryggen!!

mvh. marie

Fra : N/A

Dato : 01-08-05 16:32

Fra : fam. Ager

Dato : 01-08-05 16:32

> Men du er stadig ikke kommet med et forslag, til hvordan de effektiv løser
> deres problem
>
> --
> Mvh
> Jørgen s
---------------

jo det har jeg!
den virker, og er afprøvet.
-Marie

Fra : Simon

Dato : 01-08-05 21:39

> Forøvrig er man begyndt at acc. ryk i linen igen inden for DKK, i
> erkendelse af at der er hunde der ellers bliver tabt på gulvet

I så fald vil jeg meget gerne vide, hvilke træningspladser, der accepterer
det? Hos os (kreds 6) er det bortvisningsgrund.... håber de regler også
gælder andre steder.

-Trine

Fra : fam. Ager

Dato : 01-08-05 09:48

> [...]
> "flyver bag ud"
> kommander plads og hvis hunden lystre giver i belønning, ellers nyt ryk
------------------------------
det er sådan man medvirker i statistikkerne over nakke og rygproblemer hos
en hund!, gud fader bevares!!
kontaktøvelser, lederskabsøvelser frem for vold! desuden kan du risikere at
få en endnu mere usikker hund ud af det "fantastiske råd". desuden kan du få
en herlig skulder eller albueprobler ud af sådan en omgang.

tag og find et godt kursus, træningshold ell. lign. der har sådanne ting på
programmet. læs evt. om clikker træning, som også kan være en mulighed.

mvh. marie

Fra : David Holm

Dato : 01-08-05 11:46

Hej marie

> tag og find et godt kursus, træningshold ell. lign. der har sådanne ting på
> programmet. læs evt. om clikker træning, som også kan være en mulighed.
Han har allerede gået til lydighed før agility og starter snart på
agility for begyndere hos dansk agility forening. Lydighed klarer han
fint og lederskabsøvelser gennemfører han også fint... Det er kun
overfor andre hunde at han skaber sig.

mvh

David

Fra : fam. Ager

Dato : 01-08-05 12:00

"David Holm" <wormie_fjern@alberg_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for begyndere hos dansk agility forening. Lydighed klarer han fint og
> lederskabsøvelser gennemfører han også fint... Det er kun overfor andre

----------------

har i også trænet "ja og nej" øvelser?
og hvordan er han, når han "skaber sig", er han aggressiv, usikker, overglad
eller hvori består skaberiet?. der er også en væsenlig forskel.
min ene han(boxer) kan også være totalt overgearet, når han møder andre
hunde, men det er fordi han er så glad ,og der bruger jeg nej!, skubber
hans hoved væk fra den anden, gentagne gange,sætter en ben ind foran ham, og
i tilfælde hvor han har lort i ørene, så tager jeg ham omkring snuden, og
giver ham et vredt NEJ. og når det lykkedes, så ros, og lav noget fjollet
som gør dig mere spændene, selv om det kan være svært....hvis han er til
bolde eller andet legetøj, så hav det klart, eller godbidder, (virker ikke
på min)
folk har gloet åndsvagt efter mig, når jeg har hoppet afsted og sagt som en
hane...GGG!, men det virker, og jeg har ihvertfald ikke arme til at rykke
sådan en kraftfuld hund baglængs i luften! iøvrigt bruger jeg aldrig
halsbånd til andet en til at sætte tegnet i. jeg har canac seler til alle 3.
mvh. marie

Fra : David Holm

Dato : 02-08-05 07:23

> har i også trænet "ja og nej" øvelser?
Ja vi har da trænet nogle... Vi kan feks. sagtens lægge en guffer på
gulvet og sige nej uden at han tager den...

> og hvordan er han, når han "skaber sig", er han aggressiv, usikker, overglad
> eller hvori består skaberiet?. der er også en væsenlig forskel.
Det er lidt svært at sige... Lige da vi havde fået ham var han meget
usikker. Krøb hen ad jorden og lagde sig hver gang vi mødte en hund. Nu
her lægger han sig ikke mere men kan finde på at snige... Det der
forvirrer os lidt er at han opfører sig på samme måde overfor hunde som
han kender (også tæver) ind til vi får ham dysset ned og han "opdager"
at hov det var da en jeg kendte... Umiddelbart vil jeg mene det er en
blanding mellem aggressiv og usikker...

> [...]
> i tilfælde hvor han har lort i ørene, så tager jeg ham omkring snuden, og
Det lyder nogenlunde som det vi gør nu...

> [...]
> bolde eller andet legetøj, så hav det klart, eller godbidder, (virker ikke
Ind til nu har vi kun prøvet god bidder... Kan være vi skal til at have
legetøj med ud at gå i stedet og så lave noget fjollet

mvh

David

Fra : fam. Ager

Dato : 02-08-05 09:11

)
> Ind til nu har vi kun prøvet god bidder... Kan være vi skal til at have
> legetøj med ud at gå i stedet og så lave noget fjollet
>
> mvh
>
> David
-------------------------

feks. et lille pivedyr, som du kan have i lommen, det har virket suverænt på
min. bare som et middel til at skabe opmærksomheden, og så svineros ham, når
han flytter opmærksomheden.

jeg synes også det lyder som usikkerhed, den måde du beskriver hans
"skaberi", og derfor er det meget vigtigt at du fremtræder som en god leder
så han ikke behøver at spekulere over at skulle tage "klare paragrafferne".
og vær rolig og konsekvent hver gang

læs evt. Anders Hallgren`s bøger, de er gode. og der er meget brugbart at
hente. også omkring dit problem.

jeg har selv en usikker tæve, som kun har været her en måneds tid nu, hun er
meget usikker på alt fremmed, og især hunde. hun bliver så bange at hun
angriber i frygt. hun er dog blevet meget bedre allerede, så det skal nok
komme, men der duer det bare ikke at være hård/voldelig, der må man gå ind
bag facaden og tage den derfra. jeg kan risikere at hun udvikler
aggressivitet istedet for at overvinde frygten. hun fungere godt med mine 2
andre, men det er også de eneste hun har tillid til. skal lige siges, at hun
har fået tæsk og er blevet skambidt der hvor hun kom fra, så der er noget at
samle op. men det kommer stille og roligt. og der er det også meget vigtigt
for hende at vide, at det er mig der klarer verden for hende, at det er mig
der er leder.

håber du fik noget ud af det..

mvh. marie

Fra : Bornholmersafira

Dato : 03-08-05 05:49

(klip)
> jeg har selv en usikker tæve, som kun har været her en måneds tid nu, hun
er
(klip)

Hej

Hvad er det for en race i har fået? Hvor gammel er hun?
Du må hilse og sige til Torben at billederne fra Kim Larsen er knald gode!!!

Hilsen Lotte

Fra : David Holm

Dato : 03-08-05 09:08

Hej Marie

Tak for rådene! Vi vil prøve at bruge dem og så se hvad hundepsykologen
siger.

mvh

David

Fra : Simon

Dato : 02-08-05 10:23

"David Holm" <wormie_fjern@alberg_fjern.dk> wrote in message
> Ja vi har da trænet nogle... Vi kan feks. sagtens lægge en guffer på
> gulvet og sige nej uden at han tager den...

Det er desværre kun starten på en "sikker" nejøvelse - hunden ser det kun
som en øvelse på linie med sit og dæk... ligger godbidden der foran foden -
så må jeg ikke tage den. Træn nej i ALLE situationer og ros + beløn
voldsomt, når hunden stopper det, den er i gang med. (Husk belønningen skal
altid være bedre end det, hunden opgiver - doggie zen (opgiv noget, for at
få noget bedre ud af det).

> Det er lidt svært at sige... Lige da vi havde fået ham var han meget
> usikker. Krøb hen ad jorden og lagde sig hver gang vi mødte en hund. Nu
> her lægger han sig ikke mere men kan finde på at snige...

At lægge sig er et dæmpende signal - men det kan både være for at dæmpe sig
selv og andre.... hvis han har brugt det for at dæmpe den hund, der nærmer
sig (eller sig selv, hvis han bliver for ophidset ved synet af den anden
hund), har han sandsynligves oplevet, at det ikke virker... den anden hund
er jo kommet tæt på alligevel. Dette udløser nødvendigvis en anden
reaktion - f.eks. at han "skaber" sig.... han er usikker og ønsker ikke
nødvendigvis den anden hunds selskab. Dette er ganske normalt for en voksen
hanhund - de "leger" altså ikke naturligt med "fremmede" hunde. Dette
betyder ikke, at han ikke kan have 2 - 3 hunde, i møder tit, som han kan
omgåes med socialt - du skal bare sikre dig, at disse hunde er meget
velfungerende socialt (ældre rolige tæver ønskes, kunne være overskriften på
den kontaktannonce)

> [...]
> han kender (også tæver) ind til vi får ham dysset ned og han "opdager" at
> hov det var da en jeg kendte... Umiddelbart vil jeg mene det er en

Stadig usikkerhed, der ikke er blevet respekteret (ingen kritik af jer), vil
jeg mene. Selv om han kender de andre hunde, kan det godt være, at han synes
de er for voldsomme, eller leger på en måde, han egentlig ikke bryder sig
om. Eller, han ved, at han bliver for "ophidset" ved synet af dem og skal
have denne frustation ud af kroppen på en eller anden måde, for at den ikke
kommer ud ved mødet med dem.

Prøv at hold en afstand til andre hunde, hvor han stadig kan være med - dvs.
hvor han ikke begynder at skabe sig. Hvis han skal lege med andre hunde, så
lad ham nærme sig dem på egen pote, dvs. uden snor og jer i hælene. På den
måde kan han selv vælge til eller fra.
Hvis I skal passere en anden hund på gaden f.eks. så træk ind til siden,
f.eks. i en indkørsel. Her stiller du dig foran ham og stopfodrer (leger
intensivt) med ham - dette skal ske så snart han ser den anden hund, så han
begynder at forbinde synet af en anden hund med juleaften fra dig Lad
være med at lade ham have kontakt med andre hunde, mens han skaber sig eller
umiddelbart efter - både han selv og andre hunde vil kunne misforstå
anspændt.

> Ind til nu har vi kun prøvet god bidder... Kan være vi skal til at have
> legetøj med ud at gå i stedet og så lave noget fjollet

Rigtig indstilling!

-Trine

Fra : Eifelvuf

Dato : 30-07-05 10:36

"David Holm" skrev d. 29-07-05 08:34 dette indlæg :
> [...]

en
> hundepsykolog men der går lidt tid endnu inden vi kan mødes med hende.

Hej David.

Lederskab David. Lederskab.
Du skal fortælle hunden, at det er dig der ubetinget bestemmer, og at du
ikke under nogen omstændigheder accepterer hundens opførsel.
Jørgen´s metode som beskrevet her på siden, er en løsning. Prøv den. Den
virker. Og den virker hurtigt. (Hvis den er ligeglad med godbid, mad -
så brug noget andet hunden er glad for, når den skal roses, f.eks.
bold).

Dit kommende forsøg med at gå til en hundepsykolog vil måske virke - men
sikkert ikke. Men et er med sikkerhed givet ; det vil koste dig en
hulens masse penge.

M.v.h.
Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/