Samle 2 ADSL forbindelser til een ?
Fra : Morten

Dato : 28-07-05 22:19

Hej

Jeg skal bruge en internetforbindelse med min 1 Mbit Upstream - og jeg kan
ikke se nogen udbydere der tilbyder mere end 768 up (Så skal man have en
SHDSL forbindelse som er noget dyrer)...

Mit spørgsmål er derfor om der fines en måde at samle 2 linier på, så jeg
kunne bestille 2 x 512/512 og samle dem så jeg havde en 1 Mbit/1 Mbit
forbindelse i alt ....?

/Morten

Fra : Lars Angus Lyons

Dato : 29-07-05 06:09

Der findes en del bud på den slags løsninger,
de fleste koster en formue, og de er sådan set ikke særlig smarte.

Det er "smart" hvis man er mange der skal dele linierne til
ud-ad-gående trafik.

Men en enkelt bruger vil ikke rigtig opleve nogen forbedring.

Med mindre man skaffer sig et AS-Nummer og aftaler med sine ISP'ere at
man vil køre BGP.

Men det koster også en del!

Har man brug for båndbredden er det heller ikke vanvittig dyrt ( set i
forhold til de udgifter man pådrager sig ved at prøve at koble to
lavpris-produkter i serie ).

On Thu, 28 Jul 2005 23:18:34 +0200, "Morten"
<REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Mit spørgsmål er derfor om der fines en måde at samle 2 linier på, så jeg
>kunne bestille 2 x 512/512 og samle dem så jeg havde en 1 Mbit/1 Mbit

The early bird may catch the worm,
but it's the second mouse who gets the cheese.
/angus

Fra : Morten

Dato : 29-07-05 08:04

"Lars Angus Lyons" <angus@spliph.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud-ad-gående trafik.
>
> Men en enkelt bruger vil ikke rigtig opleve nogen forbedring.

Jeg havde måske håbet på at det var så enkelt at man bare kunne købe en
router som denne

til 699,- som har load balance - smide de 2 linier i den og så klarede den
selv resten ... men så enkelt er det ikke?

Der kommer til at være min. 6 personer der deles om linien - så det er ikke
een enkelt der har brug for meget båndbredde...

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 29-07-05 09:41

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der kommer til at være min. 6 personer der deles om linien - så det er
> ikke een enkelt der har brug for meget båndbredde...

Level 1 har også et produkt med 2 x Wan som kan lave "load fordeling".
Når den ene linje bliver belastet skifter den til den anden ... men det får
du ikke mere i upload af på en session.
Men jeg vil ikke anbefale den da den version vi brugte hurtigt døde under
for meget belastning

På Xincoms side kan du få en forklaring på hvordan deres routere virker:
http://www.xincom.com/TWR_demo.html <- Tryk på en router og derefter på "how
it works"

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 10:19

> Der kommer til at være min. 6 personer der deles om linien - så det er
> ikke een enkelt der har brug for meget båndbredde...

Kan du så ikke lade halvdelen af personerne bruge den ene linje og den anden
halvdel bruge den anden?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 29-07-05 06:43

Ja 768 er Max upstream for aDSL linjer sådan er det jo bare.
Man kan købe nogle routere der giver en bundling capasitet "out of the box"
men dem har jeg ikke nogen erfaring med.
Men de mest "lovende" routere jeg har set er nok dem fra
http://www.xincom.com/

Man kan i teorien også bede en router om at have ens "metric" til "alt" på
hver linje, så burde den sende hver anden pakke ud over hver linje.

/Thomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-07-05 21:10

"Thomas O. Thomsen" wrote:

> Man kan i teorien også bede en router om at have ens "metric" til "alt" på
> hver linje, så burde den sende hver anden pakke ud over hver linje.

Det virker bare ikke hvis man har to forskellige IP
adresser på de to linier.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 30-07-05 08:46

Jeg skrev også at det var i teorien :)
Teoretisk burde det virke i udgående retning med to forskellige IPadresser.

Jeg har hørt rygter om at TDC har et multi PVC produkt i støbeskeen.
Men jeg har ingen ide om hvornår det bliver lanceret.

/Thomas

Fra : Morten Skriver

Dato : 30-07-05 13:10

On Sat, 30 Jul 2005 09:45:32 +0200, Thomas O. Thomsen wrote:

> Jeg har hørt rygter om at TDC har et multi PVC produkt i støbeskeen.
> Men jeg har ingen ide om hvornår det bliver lanceret.

Dette vil ikke hjælpe dig til at kunne bundle 2 ADSL forbindelser,
da det derimod handler om at kunne leverer flere uafhængige
services på 1 ADSL forbindelse.

/Morten

--
Morten Skriver
Email: morten@skriver.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 12:20

"Thomas O. Thomsen"
> Man kan i teorien også bede en router om at have ens "metric" til "alt" på
> hver linje, så burde den sende hver anden pakke ud over hver linje.

Det er da ikke nogen god løsning. Hvis man skal noget, så skal man holde det
til sessionsbaseret loadbalancering, medmindre det er via interne vpn's.
(Ved godt, at så er det "kun" loadsharing, men det er stadig bedre mod
internettet)

Nu kræver det jo også lige, at den router man bruger, understøtter flere
veje med samme metric, uden at smide den ene af dem væk.

Og så er der så lige visse services som IKKE virker hvis man laver dette
trick...

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : Lasse S Hansen

Dato : 29-07-05 08:12

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men bor du i jylland kan du via
www.struer.net få en 8/1mbit.

Det fremgår ikke via deres hjemmeside som et produkt længere, men hvis
du er underlagt en af de centraler de oplyser skal du kontakt Jan Jensen
som er driftchef ved struernet.

pt. er deres største hastighed 2048/512 men du kan sagtens aftale en større.

Men har meget at sige hvor langt du ligger fra centralen samt hvor godt
dine kobber kabler fra din bopæl til centralen du er underlagt.

Med Venlig Hilsen

Lasse S Hansen